iQFoil – новий олімпійський клас чи щось більше?

share on:

На початку листопада 2019 року відбулась подія, яка для більшості спортивної спільноти та більшості яхтсменів світу пройшла непомітно. Але була категорія спортсменів, які чекали на неї від травня 2019 року, коли Міжнародна вітрильна федерація World Sailing прийняла рішення про перегляд класу RS:X як класу вітродошки на Олімпійських іграх 2024 року, що пройдуть у Парижі.

Щорічна конференція World Sailing, яка проходила на Бермудських островах, стала для віндсерфінгістів усього світу новою точкою відліку олімпійського віндсерфінгу. Саме в ці дні завершилась ера RS:X як олімпійського класу, яка тривала чотири олімпійські цикли, охоплюючи Олімпіади в Пекіні в 2008 році, Лондоні в 2012, в Ріо-де-Жанейро в 2016 та майбутні ігри в Токіо в 2020 році. Проте розпочалась нова ера вітрильних дощок з підводними крилами або «фойлами». Дошка iQFoil від Starboard стала новим олімпійським класом вітродощок для Олімпійських ігор 2024.

До цього часу точилось безліч розмов та інсинуацій щодо нового класу. Різні країни та різні громадські організації писали листи та організовували онлайн голосування на підтримку того чи іншого класу. На італійському озері Гарда в жовтні 2019 року було проведено тестові перегони для усіх вітродощок – кандидатів на звання олімпійської. Напередодні конференції на підтримку RS:X виступили китайська та ізраїльська федерації вітрильного спорту. Для прийняття такої поправки треба було набрати при голосуванні більше 50% голосів, але делегати її відхили: 37 проголосували проти, один утримався і 13 – за. Остаточне голосування за прийняття iQFoil не змінило розкладів. Радою було схвалено вибір iQFoil після того, як 31 член підтримав пропозицію про зміну класу, 8 проголосували проти і лише 2 у трималися.

Багато хто задає собі питання: «А що ж тепер? Як бути далі? Що робити?». Згадаємо 2004 рік, коли на зміну звичній класичній Mistral One Design прийшла абсолютно нова на той час і не традиційна широка дошка RS:X з великим вітрилом (9,5 м2 проти попередніх 7,4). Але, незважаючи на тодішній скептицизм, олімпійський віндсерфінг не тільки не втратив своєї популярності, але і додав у масовості, та і спроба зняти вітрильну дошку з програми Олімпійських ігор, замінивши її на кайт у 2011 році, не дала результатів. Звичайно, як і все в нашому житті, RS:X не був ідеальним класом, який влаштовував би кожного, але те, що він протримався чотири олімпійські цикли, більше ніж Mistral One Design, а на останньому чемпіонаті світу на озері Гарда зібрав близько двохсот учасників, говорить про те, що зі своєю місією олімпійської дошки він справився непогано.

Отже, хочеться нам цього чи ні, але доведеться перегорнути цю сторінку, та жити далі і вливатись у нову течію під назвою iQFoil.

iQFoil – це звичайна безшвертова дошка з вітрилом 9 м2 для чоловіків та 8 м2 для жінок та юніорів. А найнезвичнішим у цій конструкції є саме «фойл» – це своєрідні підводні крила на довгій нозі або, як її ще називають, щоглі.

Щогли «фойлів»: карбонова (зліва) та алюмінієва (справа)

Щогла карбонова довжиною 95 см, надзвичайно жорстка, виклеєна із 44 шарів надвисокомодульного вуглецевого волокна, що дає максимальний комфорт і найкращий контроль при великому діапазоні вітру. Така щогла використовуватиметься як у чоловічому класі, так і для жінок, а ось для юніорів розробники Starboard пропонують використовувати щоглу з алюмінієвого сплаву, що майже вдвічі зменшує вартість самого «фойла», при цьому 95-сантиметровий фюзеляж з алюмінієвого сплаву, а також карбонові передні та задні крила розмірами 900 та 255 міліметрів залишаються однаковими для всіх трьох класів. Додатково пропонується ще й фюзеляж завдовжки 115 сантиметрів.

Розробники iQFoil, а саме: головний дизайнер Ремі Віла та генеральний директор Свейн Расмуссен, поділились деякими своїми порадами щодо керування цими снарядами:
«iQFoil використовує нашу запатентовану високоефективну геометрію фойла, це означає, що переднє крило розташоване ближче до переднього краю так, щоб хвостове крило могло рухатися під кутом, який створює найкраще обтікання. Якщо обидва крила вирівняні один з одним, це забезпечить вам велику швидкість і велику керованість при сильному вітрі. Для слабких вітрів є система регулювання кута нахилу хвостового крила, яка дозволяє збільшувати кут нахилу хвостового крила, даючи додаткову потужність, коли вам це потрібно…»

Інженери та розробники комплектують клас iQFoil плавниками Drake довжиною 66 сантиметрів для жінок та юніорів і 68 сантиметрів для чоловіків. Використання цих плавників замість «фойлів» передбачається при певних вітрових умовах, про що детальніше буде описано в правилах самого класу та правилах проведення змагань для цих вітродощок.

Комплект Carbon Reflex

Сама дошка також сильно відрізняється від своїх попередників. Для тих спортсменів, хто знайомий із класом «Формула-віндсерфінг», у цій дошці немає нічого незвичного. Це широка 95-сантиметрова дошка завдовжки 220 сантиметрів з майже прямими паралельними бортами об’ємом 196 літрів. Для чоловіків та жінок пропонується найсучасніша дошка серії Carbon Reflex, а для юніорів – серії Starlite. Ці дошки не відрізняються одна від одної формою, проте відрізняються дизайном та технологією. Якщо в першій застосовано технологію переплетення двоосьового та прямолінійного вуглеволокна, що дає найбільшу міцність і жорсткість дошки при мінімальній вазі, то Starlite зроблено значно скромніше: сендвіч з 0,6-міліметрового шару австралійської сосни та армованого скловолокна з ламінацією високоякісним пластиком. Ця конструкція, звичайно, додає зайвих кілограмів, але має надзвичайну стійкість до ударів. Саме ця властивість, а ще й ціна, яка майже вдвічі відрізняється від ціни Carbon Reflex, і стали визначальними для вибору дошки для юніорів.

Вітрило Severne Hyper Glide Olympic та гік Severne Enigma Race

Що стосується вітрил, то тут все доволі ясно і зрозуміло. Це однакові вітрила Severne Hyper Glide Olympic площею 8 м2 для юніорів та жінок і 9 м2 для чоловіків, які оснащені досить широкою щогловою кишенею та сімома латами. Відповідно і щогли до цих вітрил відрізнятимуться довжиною: 490 та 530 сантиметрів, відповідно. Обидві щогли містять 90% різнонаправленого високомодульного вуглеволокна. А ось щодо гіків, то тут різниця суттєва: юніорам пропонується алюмінієва модель Т8 с діаметром труби 29 міліметрів, а чоловікам і жінкам повністю карбоновий гік з діаметром труби 30 міліметрів і розмірами від 210 до 250 сантиметрів. Увесь комплект доукомплектовується 36-сантиметровим подовжувачем та шарніром. І все це можна комфортно спакувати у спеціальні окремі чохли для дошки, вітрила з гіком та щоглою, та фойла. Відсутність шверта та погона для щогли робить цю дошку не схожою на своїх попередників.

Отже, усіх, хто прагне до олімпійських висот, хто хоче спробувати себе в олімпійському русі та мріє про олімпійські нагороди, чекає складний, але захоплюючий політ над водою на крилах iQFoil. Але попереду ще одні Олімпійські ігри 2020 року в Токіо, де нагороди розігруватимуться на старому доброму R S:X.

iQfoil у чохлі

Для довідки:
Олімпійські класи вітродощок:
1984 – Windglider
1988, 1992 – Lechner (Division – II)
1996, 2000, 2004 – Mistral One Design
2008, 2012, 2016, 2020 – RS:X
Фірма Starboard створена учасником Олімпійських ігор 1984 року та чемпіоном світу 1983 року в класі Mistral Свейном Расмуссеном у Новій Каледонії в 1994 році. Кредо компанії: «внести інновації та натхнення у світ вітру, води та хвиль» (детальніше про компанію див. статтю «Так що ж це таке – віндсерфінг?»)


Текст: Олексій НИЖЕГОРОДОВ
Фото надані компанією ExtremStyle

Leave a Response