Український виробник РІБів із склопластиковим корпусом суднобудівна компанія GRAND відома в нашій країні та за її межами. Про роботу в умовах пандемії розповідає Антон Татарчук, керівник ТОВ «Германтон», компанії – дистриб’ютора продукції GRAND та Balt Yacht.

Нові реалії човнового ринку під час пандемії?
У квітні 2020 року у зв’язку з поширенням епідемії коронавірусної хвороби Сovid-19 у нас були відмови від попередньо замовлених човнів, особливо серед європейських замовників. Проте вже наприкінці весни минулого року люди зрозуміли, що можна самоізолюватись на природі, в своєму човні та відпочивати в колі родини. Окрім того, кордони країн для туризму були зачинені, що теж спонукало людей звернути увагу на можливості локального відпочинку.
Громадяни України, які до цього витрачали близько 1,5 мільярда доларів на рік на міжнародний туризм, були вимушені залишитися вдома. Дійсно, для багатьох наших співвітчизників карантин погіршив фінансовий клімат, проте багато нових потенційних судновласників якраз отримали стимул придбання власного човна, для того щоб мати змогу відпочивати, не виїжджаючи за межі України. Також багато людей, які думали про придбання власного плавзасобу раніше, але ніяк не могли наважитись на це й відкладали покупку на потім, нарешті отримали нагоду здійснити задумане.
Загалом із кінця весни 2020 року в світі різко виріс попит на всю продукцію, пов’язану з водою, й на внутрішній туризм.
В Україні я особисто це спостерігав під час нашої корпоративно-сімейної експедиції на річку Дністер, у район Бакоти. В рази збільшилась кількість човнів на воді. Цього року ситуація трохи інакша: календарне літо настало досить пізно, навіть наприкінці травня в ночі температура опускалась нижче 10 градусів. Багато хто лише в середині червня почав спускати човни на воду.
Збільшення інтересу було прогнозованим. Коли ми на початку минулого сезону побачили, який приріст аудиторії отримав наш відеоролик на Фейсбуці про можливість водних подорожей Україною, то зрозуміли, що отримаємо чергу із замовлень. Так воно й вийшло.
Це світова тенденція, ситуація з обмеженнями подорожей була однаковою й прогнозувати свій відпочинок наперед було складно.
У підсумку за І квартал 2021 року на 17% виросло виробництво водно-моторної техніки, попит зріс у 2–3 рази.
Можна сказати, що чи не вперше в історії України попит перевищив пропозицію?
Все ж таки так говорити зарано. Черги на замовлення були й раніше. Але цього року на деякі позиції, наприклад, забортних моторів, імпортери вже відмовляються брати передоплату, оскільки розуміють, що не зможуть вчасно виконати замовлення – їх черга вже доходить до весни 2022 року. Інший приклад, на американському ринку гідроциклів чергу замовлень вже сформовано до літа 2023 року.
Варто додати, що це також пов’язано і з відсутністю деяких комплектуючих та аксесуарів для виробництва моторних човнів. Банальна відсутність стернового троса не дозволяє завершити передпродажну підготовку човна і передати його замовнику.
Наша компанія також представляє в Україні бренд Yamaha, з ним ми також працюємо і на польському ринку. Так-от там ситуація з човновими моторами набагато складніша. Я знаю про те, що фірми з Польщі, країн Балтики, Китаю, Казахстану, Туреччини, Кіпру, Греції, Іспанії шукають мотори у нас, адже в них справжній дефіцит. Український імпортер Yamaha після нашої рекомендації завчасно збільшив обсяг замовлення моторів. Ми розуміли, що цього року попит повторюватиме минулорічну ситуацію.

Як щодо черги на замовлення РІБів Grand?
У нас збільшилась черга на певні моделі. На складі ще є готові човни, але якщо мова про індивідуальне виготовлення човна під потреби замовника, то на деякі моделі ми приймаємо передзамовлення на осінь 2021 або початок весни 2022 року.
Ми пропонуємо комплексні рішення – завжди комплектуємо човни моторами та за бажанням покупця причепом. На замовлення 2022 року мотори є. Щодо причепів, то ми працюємо з чернігівським виробником «Кіяшко», який вже більше 20 років виробляє причепи.
До речі, ще одна дефіцитна позиція сьогодні – аудіосистеми. Це теж частина нашого комплексного пакета, але з ними ситуація ще гірша, ніж з двигунами.
Сьогодні ми намагаємося налагодити з нашими новими клієнтами максимально зручні умови, щоб вони не залишились без плавзасобу аж до наступної весни. Пропонуємо альтернативні корпуси і комплектацію, можливо дорожчу, проте наявну тут і зараз.
Говорячи про комплектацію, що краще продається, топові чи бюджетні моделі?
Сьогодні топові варіанти продаються краще. Принаймні у нас. Виходить, що середнього сегмента в Україні зараз, як такого, немає – або дуже дешево, або дуже дорого. Наша компанія таку ситуацію спостерігає вже близько 5 років. Такий перекос ринку чудово ілюстрували класи учасників чемпіонатів України з водно-моторного спорту на аматорських човнах за минулі роки: було багато човнів у класі з найменш потужними двигунами, у класах з двигунами середнього сегмента практично не було учасників, а от кількість човнів з потужними двигунами по 100, 150 кінських сил і більше знову різко зростала. І, відповідно, сьогодні, коли фінансова ситуація стала для багатьох скрутнішою, саме на бюджетні моделі людям не вистачає коштів. Покупці, які могли собі дозволити човни топового сегмента, зазвичай мають можливість їх придбати і зараз. Наша компанія працює саме з преміум-сегментом.
Це загальна політика Grand Marine?
Так, це РІБи преміум-класу. Ми є дистриб’юторами компанії Grand в Україні. Загалом у нас є 13 дилерів у країні. Між іншим у всіх дилерів – єдина електронна база, тож кожний бажаючий може звернутися до будь-якого з них і отримати актуальну інформацію щодо цін та наявності продукції. Тому зовсім не потрібно телефонувати по колу усім дилерам, як це роблять деякі потенційні покупці з очікуванням на іншу відповідь наступного за списком дилера. І йдеться навіть не про знижки, а про наявність товару.
Але ж у модельній лінійці Grand є бюджетні моделі.
Так, але останні два роки майже всі човни, які у нас замовляють – це топова лінійка Golden Line. Silver Line продається все менше й менше.
Ви згадували про дефіцит комплектуючих. Як щодо матеріалів для виготовлення човнів?
Сьогодні компанія Grand не має проблем з матеріалами. У нас стабільні робочі відносини з постачальниками, є ресурси та площі для зберігання достатньої кількості потрібних матеріалів і забезпечення безперебійного виробництва.
Загалом у сфері виробництва і продажу матеріалів є досить велика конкуренція, тому всі, хто працює не за правилами, рано чи пізно йдуть з ринку.
Враховуючи складні умови з поставками комплектуючих і матеріалів, чи збільшилась ціна на кінцевий продукт – моторні човни?
Минулого вересня ми опублікували ціни на човни Grand у 2021 році. Протягом цього сезону ціни не змінювалися. При цьому виробничі витрати зросли. Тому ми були вимушені вилучити в цьому році зі свого лексикону слово знижка. Зараз ми продаємо човни за номінальною ціною, без знижок.
Те ж саме можна сказати і про наших партнерів з «Кіяшко». Попри те, що ціна металу зросла удвічі, ціна на причепи їхнього виробництва залишається сталою протягом цього сезону і в порівнянні з цінами 2020 року зросла лише на 10%.

Зазвичай, кризові часи дають нові можливості…
Це дійсно так. Основний профіль роботи компанії «Германтон» – продаж РІБів та післяпродажна підтримка клієнтів. Але, розуміючи, що ми не зможемо виконати всі замовлення у зв’язку зі збоями поставок, ми розширили свій асортимент. Додали до вподобаних багатьма РІБів Grand такі бренди, як Buster, Yamarin й Yamarin Cross. Також стали більше уваги приділяти польському бренду Balt Yacht, стратегічним партнером якого в Україні ми вже є не перший рік.
Усі згадані вище нові для нас бренди є фінськими й виробляють моторні човни: Buster – алюмінієві, Yamarin – склопластикові, Yamarin Cross – комбінація обох матеріалів. Усі вони співпрацюють з Yamaha, яка постачає забортні двигуни для них.
З першого дня нашої роботи ми передаємо замовнику човни лише на воді: тобто повністю підготовлені зі встановленим двигуном або двигунами після проходження усіх необхідних випробувань. Більше того, кожен клієнт може дозамовити доступне на нашому сайті grandboats.kiev.ua додаткове обладнання, яке ми встановимо на його човен. Це можуть бути ехолокатори, аудіосистеми, електролебідки, електродвигуни, різноманітні тримачі тощо. Намагаємось індивідуально підійти до бажань кожного покупця. З новими брендами працюємо за таким самим принципом.
Також зроблю невеликий анонс: у цьому році компанія Grand презентує новий, дуже цікавий човен. Проте про нього ми розповімо окремо в наступній статті. Але повірте, це буде дуже знакова новинка.
Компанія «Германтон» у свою чергу розпочала цього року власне виробництво. Ми почали виготовляти упори для забортних двигунів, герметичні болти для датчиків трансд’юсерів. Це повністю наша розробка – на місці не стоїмо.

Окрім того, ми допомагаємо з реєстрацією придбаних у нас плавзасобів та причепів. Щодо технічної підтримки, то всі наші спеціалісти-механіки постійно проходять додаткову підготовку, відвідують майстер-класи, сертифіковані програми наших стратегічних партнерів.
Знову ж таки, в той час, поки деякі оператори ринку, побоюючись пандемії, сховались на дачах, ми працювали. Зараз у нас довгий робочий день, якось само собою вийшло, що приходимо на роботу раніше звичайного, а йдемо пізніше. Тому двері нашого офісу відкриті практично завжди.
Компанія «Германтон» нещодавно відзначила день народження?
Так, 2 червня 2021 року нам виповнилось 10 років. На жаль, погодні умови не дозволили відсвяткувати так, як було заплановано. Ми вирішили перенести святкування на місяць пізніше.
Хочу побажати читачам не боятися великих витрат, а боятися малих прибутків. Сумлінно працюйте – і все у вас вийде.
ТОВ «ГЕРМАНТОН»
Офіційний дистриб’ютор GRAND Marine в Україні
grandboats.kiev.ua
Текст: Сергій ПОЛІЩУК
Фото надані Антоном ТАТАРЧУКОМ