Коли 1925 року турецький письменник Cevat Şakir Kabaağaçlı вперше потрапив у Бодрум, причина його візиту була геть не святкова. Автора відправили до цього древнього міста на березі Егейського моря у заслання на три роки за публікацію статті з критикою діючої влади. Проте замість ув’язнення він отримав другий дім, в який закохався усім серцем. У ті часи про жодний туризм у його сучасному розумінні не було й мови і Бодрум був лише одним з багатьох невеликих рибальських поселень – містечок з прадавнім античним корінням. Познайомившись із містом під час заслання, Cevat Şakir Kabaağaçlı потім прожив у ньому ще 25 років і зробив усе можливе, щоб передати своє захоплення тутешніми традиціями, історією та природою своїм співвітчизникам. Письменник часто виходив у море разом із ловцями риби та морських губок на традиційних для цієї місцевості дерев’яних шхунах – гюлетах. І взявши псевдонім «Рибалка з Галікарнасу», посилаючись на назву античного міста, що передувало Бодруму, написав серію новел, коротких оповідань і віршів, в яких оспівував життя міста та місцевих рибалок. Зовсім скоро до колеги приєдналися інші турецькі письменники та поети, яких він запрошував до морських подорожей для відпочинку, дослідження заповідних бухт і пам’яток еллінської культури. Так народилися «Блакитні круїзи», названі на честь блакитного, майже синього кольору місцевого моря.
З часом «Блакитні круїзи» здобули популярність і за межами Туреччини, а регіон перетворився у жваву туристичну принаду. Гюлети вже не виходять у море рибалити – тепер це масштабний флот люксових прогулянкових яхт. Більшість основних корабелень, що будують гюлети, розташовані саме в Бодрумі.
Круїзи зазвичай тривають протягом тижня і стартують з Бодрума, Мармариса, Фетхії або Анталії, звідки гості та екіпаж мандрують уздовж мальовничого морського узбережжя, відвідують невеликі міста, красиві природні бухти та острови. Зазвичай компанії, які проводять «блакитні круїзи», мають близько 5 різних стандартних маршрутів, в які учасники круїзу можуть вносити зміни згідно зі своїми побажаннями. Окрім того, маршрути можуть включати в себе і відвідання грецьких островів.
Наш круїз був влаштований голландсько-турецькою фірмою Guldeniz Sailing Cruises і стартував із Бодрума. Він передбачав перехід з Егейського моря у Середземне. На наступний тиждень нашою домівкою стала дерев’яна двощоглова шхуна-гюлета Grandi, яка була пришвартована на міській набережній у центрі Бодрума, зовсім неподалік від середньовічної фортеці Святого Петра, збудованої лицарями-госпітальєрами ордену Святого Іоанна Єрусалимського у XV столітті – однієї з візитівок міста.
«Гранді» збудована у 1993 р. і через 20 років куплена Guldeniz Sailing Cruises. У тому ж році яхту повністю відреставрували та оновили. Кожного міжсезоння вона проходить повний сервісний ремонт. Довжина судна – 26 метрів, ширина – 6,3 м, углибка – 2,75 м, загальна площа вітрил становить 550 м2. На гострих курсах на двох щоглах ставлять одночасно 5 вітрил, шосте – спінакер, для повних курсів.
Для гостей облаштовано 7 двомісних просторих кают. Кожна має власний санвузол із душем. У надбудові рубки знаходиться пост керування, повноцінний камбуз та затишна кают-компанія з набором книг і настільних ігор. Просторий кормовий кокпіт є серцем яхти. Він має безліч м’яких місць для сидіння усіх гостей, посередині розташовано великий дерев’яний обід ній стіл. На даху надбудови посередині судна встановлено м’які лежаки для прийому сонячних ванн. Серед інших розваг, доступних гостям судна – каное, SUP-дошка та маски, трубки і ласти різного розміру для плавання.
Guldeniz Sailing Cruises – сімейна компанія. Свою історію вона розпочала зі знайомства Недіма Четіна, шкіпера голландської чартерної компанії Tussock Cruising, яка також влаштовувала «блакитні круїзи», та Інгеборги Устландер, що працювала менеджером у цій компанії. Двоє закохалися та одружилися, а коли Tussock Cruising припинила роботу, подружжя вирішило реалізувати свою мрію і створити власну чартерну компанію. Так, у 2010 р. з’явилася фірма Guldeniz Sailing Cruises. На аукціоні було придбано дві гюлети: Grandi та Kugu 1, частина флоту Tussock Cruising. Пізніше було придбано третій човен – гюлета-кетч Gulden Irmak. Щоправда, в травні цього року її було продано іншому власнику, тож у наступному сезоні Guldeniz Sailing Cruises планують придбати іншу гюлету для її заміни.
Шкіперами усіх яхт компанії є брати Четіни: Юсуф, Недім, Хасан та Мехмет. Кожен із них з підліткового вік прийшов у вітрильництво. Загалом Guldeniz Sailing Cruises – це команда завзятих яхтсменів. Щороку вони беруть участь у регаті гюлетів Bodrum Cup (детальніше у нашому матеріалі Bodrum Cup: Знайомство з турецьким узбережжям Егейського моря) та часто перемагають або посідають призові місця. Гюлета Grandi вважається однією з найшвидших у Бодрумі.
Любов до вітрильництва проявляється і в професійній діяльності компанії. На відміну від більшості своїх конкурентів гюлети Guldeniz Sailing Cruises дійсно ходять під вітрилами під час круїзів. Навіть більше, за сприятливих погодних умов екіпажі намагаються якомога більше часу проводити під вітрилами та з вимкненим двигуном. Окрім того, екіпажі яхти з великим ентузіазмом ставляться до гостей яхтсменів і яхтсменок чи просто закоханих у вітрила і усіляко заохочують також взяти участь у роботі з вітрилами. Звичайно, за бажання гостей.
Екіпаж Grandi під час нашого круїзу складався із чотирьох осіб: капітана Недіма, його молодшого брата Мехмета, матроса та за сумісництвом помічника кока, власне кока Ферді та стажера Гюксена. Останній – молодий юнак, що вперше вийшов у море на «Гранді». Він вчиться в місцевому морехідному університеті і проходить у Guldeniz Sailing Cruises літню практику. Юнаку ще треба багато чого навчитися, аби стати повноцінним членом екіпажу гюлети, а з часом і шкіпером, проте той факт, що компанія бере стажерів у свої рейси, багато про неї говорить. Саме так і навчаються майбутні покоління бодрумських моряків. А гості цього разу були з України та Нідерландів числом у десять осіб.
Маршрут нашої подорожі включав зупинки в мальовничій бухті неподалік містечка Бітез, відвідини містечка Бозбурун, де працював місцевий продовольчий ринок, на якому можна було вигідно придбати традиційні турецькі спеції та солодощі, візит в історичну частину міста Датча для прогулянки, після чого ми також відвідали оливкову ферму та виноробне господарство, де окрім екскурсії дегустували три види вина, споглядаючи на виноградники при заході сонця. Також до берегової програми входив, власне, Бодрум, курортне містечко Селім’є, екскурсія на острів Кнідос, де збережено археологічні розкопки античного однойменного міста. Саме тут знаходився храм Афродити з легендарною статуєю Афродіти Кнідської. Також ми відвідали невеликий острів Kameriye Adasi, де знаходяться руїни грецької церкви, побудованої щонайменше 500 років тому. Кілька разів ми ночували в бухтах, достатньо віддалених від прибережних міст і поселень. У ці ночі кожен гість міг дозволити собі таку небачену в мегаполісі розкіш, як сон на відкритому повітрі під фантастично зоряним небом. Тепла погода дозволяла.
День на гюлеті проходив неквапливо. Сніданок о 9 ранку, до цього усі охочі могли поплавати в яскраво синій прозорій морській воді. Після сніданку час на прийом сонячних ванн та купання, після чого перехід до іншої бухти чи містечка під вітрилами. Далі в програмі – ланч, купання, вихід на берег, якщо це можливо, і ще один перехід під вітрилами.
Про кухню варто згадати окремо. Важко уявити, як коки «Гранді» створюють таке різноманітне та цікаве меню, працюючи лише на корабельному камбузі. Кожного ранку гостей чекає сніданок: чай, кава, свіжо вичавлений сік, фрукти, овочі, хліб, різноманітні джеми, мед, турецький йогурт, сири, ковбаса та яйця, кожного дня приготовано по-різному. Обід і вечеря складаються з двох-трьох видів салатів, великої кількості різноманітних закусок «мезе», кількох гарнірів та основної страви. Знову ж таки ні салати, ні гарніри не повторюються, кожного дня на гостей чекає щось нове – чудовий спосіб пізнати турецьку кухню. Основна страва – окраса вечері, при її приготуванні коки показують справжню майстерність. У нашому меню фігурували: запечена на грилі риба, стейк, запечена в духовці курка, запечений баклажан, фарширований сиром, овочами та м’ясним фаршем, курка фарширована шпинатом і помідорами… Смак, подача, декорування – все на вищому рівні. Окрім того, кожна вечеря закінчувалась десертом, також приготованим на камбузі. Під час ланчу та вечері гостям також пропонують різні безалкогольні та алкогольні охолоджені напої. Двічі за тиждень нашого круїзу гості разом зі шкіпером вечеряли не на «Гранді», а в ресторанах, результат: увесь інтернаціональний склад гостей одноголосно віддав першість камбузній кухні.
Час на гюлеті пролетів зовсім непомітно. Здавалося ще тільки вчора екіпаж заносив наші важкі валізи в каюти, але пройшов вже тиждень. Досхочу накупавшись у солоному синьому Егейському морі, позасмагавши на борту нашого дерев’яного човна та нагулявшись живими вуличками Бодрума, ми відправились в аеропорт у чудовому розслабленому настрої.
Туреччина – один з популярних курортних напрямів українців. Проте здебільшого наші співвітчизники обирають більш звичний для себе відпочинок у готелі. «Блакитні круїзи» – чудова альтернатива, адже зовсім не поступаються за рівнем послуг і сервісу, умов проживання та харчування і при цьому виграють цікавими маршрутами переходів. Та і життя на справжній дерев’яній шхуні має зацікавити кожного, закоханого у море.
Редакція вдячна фірмі Guldeniz Sailing Cruises за чудовий відпочинок.
Текст: Єгор ПОЛІЩУК
Фото автора та Сергія Поліщука
Hello here a message from Holland
Real fantastic pictures you`ve made its too bad I can`t read the tekst.
Marian and I just want to thank you for cooperating in what has been a fantastic holiday,
Hope you are all doing well and hope to see you again some day