Bodrum Cup: Знайомство з турецьким узбережжям Егейського моря

share on:

Бодрум – невелике курортне місто на турецькому узбережжі Егейського моря з надзвичайно багатою історією. Саме тут, на півночі затоки Гекова, в давнину знаходилась столиця Карії місто Галікарнас. У ньому було побудоване одне із семи чудес світу – Галікарнаський мавзолей царя Мавсола Каріїського заввишки 46 м. Галікарнас було завойовано персами, потім відвойовано греками, про що писав батько історії Геродот, теж уродженець древнього Галікарнасу. Олександр Македонський 334 р. до н. е. взяв місто в облогу, врешті зруйнувавши його та залишивши мавзолей як згадку про минулу велич. Величезний склеп простояв на узбережжі близько 19 віків, поки в середньовіччі не був зруйнований землетрусом. У 1404 р. в центрі сучасного Бодрума лицарі-хрестоносці з Родоса збудували фортецю Святого Петра, використавши в будівництві кам’яні блоки з решток зруйнованого мавзолея. А 1552 р. місто було завойоване армією Османської імперії та розпочало свою турецьку історію.

Окрім яскравої історичної спад­щини Бодрум, який сьогодні розрісся вшир кількох бухт, має чудовий клімат та безліч при­родних принад. Море тут ніколи не замерзає, повітря прогрівається ви­ще 20 градусів з квітня до середини листопада, місцеві мешканці виро­щують різноманітні фрукти та овочі, насолоджуючись теплими сонячни­ми променями протягом майже усьо­го року.

Також Бодрум є одним з центрів побудови традиційних турецьких дво- чи трищоглових вітрильників – гюлетів. Спочатку вони використову­вались як рибальські човни, у 18-19 століттях перекваліфікувалися в тор­гові, пасажирські або вантажні судна, а в новітній історії гюлети – це ком­фортабельні морехідні туристичні човни. Від рибальських пращурів во­ни успадкували широку палубу, округлу форму корми та низький профіль у воді, що дозволяє розмістити всере­дині велику кількість просторих кают, широкий салон та кормовий кокпіт. Сучасні гюлети, як і раніше, переваж­но виготовляють вручну з дерева. При цьому вони оснащені усім необхідним сучасним обладнанням для приємно­го вітрилення.

Щороку в середині жовтня, коли вітрильно-туристичний сезон у Бодрумі добігає кінця: повітря під вечір стає вже прохолодним і температура води не дозволяє багато купатися, в місті проходить регата гюлетів The Bodrum Cup.

Цього року Кубок проходив із 16 до 21 жовтня. Організатором Bodrum Cup 2017 є яхт-клуб Era Yachting, зма­гання проходять під егідою Вітриль­ної федерації Туреччини, вони вклю­чені до офіційного календаря змагань Федерації.

Цьогорічний Кубок проходить вже 29 раз. Невелика аматорська регата, заснована для популяризації відпо­чинку на гюлетах, виросла до одного з найбільших фестивалів регіону. Вона триває тиждень і поєднує в собі спор­тивну частину з яскравою береговою вечірньою програмою.

Участь у регаті беруть крейсерсько-перегонові та вітрильні яхти, збудова­ні для відпочинку і круїзів з дерева та будь-яких інших матеріалів у тради­ційному стилі. Саме ця категорія учас­ників і вирізняє Bodrum Cup. До неї входять чотири групи човнів: загаль­на група «традиційних» яхт, описані вище гюлети, тірханділи (tirhandil) – ще один вид традиційних для цієї міс­цевості вітрильників з однаковою архітектурою носа та корми, в окре­му залікову групу «Мозаїка» входять решта вітрильників, що не увійшла до груп «традиційних» яхт, гюлетів або тірханділ.

Загалом у цьогорічному Кубку Бодрума взяли участь 70 вітрильних яхт: 45 «традиційних» та 25 крейсерсько-перегонових. Ще близько тридцяти вітрильників та кілька моторних яхт слідкували за регатою як судна під­тримки.

Маршрут Bodrum Cup 2017 складав­ся з п’ятиденних переходів довжиною від 13 до 17 морських миль. Погода протягом усього тижня регати була сонячною, температура – 20 – 27 гра­дусів, а от вітру майже не було: перші три дні регати його швидкість не пе­ревищувала 3 м/с, у два останні підви­щилась до 4-5 м/с.

Перший етап Кубка Бодрума 2017 – перехід з Бодрума до бухти Кісебу­ку, довжиною 17 миль. Кісебуку – за­тишна природна бухта на сході від Бодрума. Цей перехід було вперше в історії включено до маршруту пере­гонів, спеціально, щоб підкреслити, що дух вітрильних змагань у єдності з природою. Після завершення пере­гонів усі яхти-учасниці (в тому чис­лі яхти підтримки) встали на кітвову стоянку борт-в-борт в чотири ряди. Такий початок перегонів ідеально відповідав їх духу: яхтсмени та гості регати ходили в гості один до одного, переміщуючись та спілкуючись між пришвартованими в один ряд яхта­ми. Дехто вирішив випробувати вже досить прохолодну воду Егейського моря та купався навколо своїх яхт, а найбільш відчайдушні влаштували заплив на берег бухти і назад.

Наступного дня відбувся зворот­ний перехід. Старт гонки було вста­новлено біля о. Йилдиз, на виході з бухти Кісебуку, фініш – у Бодрумі. Піс­ля перегонів на учасників та гостей чекали лекції відомого турецького яхтобудівника Хакана Гюрсу та тех­нічного інспектора Роберта Еліота, а також концерт.

Наступний перехід Бодрум – Яли­кавак – 17 миль. Яликавак – ще одне невелике курортне містечко, розта­шоване на північний захід від Бодру­ма. Його окраса – велика сучасна ма­рина Palmarina Bodrum, збудована у 2011 р., що може прийняти понад 600 яхт довжиною до 100 м. Вечір­ня програма третього перегоново­го дня регати складалася з концер­ту та конкурсу коків. Шеф-кухарям команд, які заявлялися на конкурс, були видані запаковані ящики з про­дуктами, надані одним із спонсорів змагань – мережею гіпермаркетів. Вміст усіх ящиків був однаковий. Кожному коку міг допомагати лише один су-шеф, також член екіпажу ях­ти, страви потрібно було готувати на власному камбузі, на все давали 2 години. Після того усі страви про­ходили сліпе оцінювання попу­лярними рестораторами та шеф- кухарями Бодрума.

Четвертий етап регати: перехід з Яликавака до невеликого селища Гюмюшлюк, ще одного історичного місця, адже в давнину тут розташо­вувалося дорійське місто Міндос. До сьогоднішнього дня збереглись решт­ки цього античного поселення на не­великому Заячому острові, до якого можна перейти бродом прямо з на­бережної Гюмюшлюка. Набережна вкрита багатьма невеличкими затиш­ними ресторанами та кафе, відкриті тераси яких виходять просто до моря й прикрашені традиційними місцеви­ми ліхтарями, виготовленими із засу­шених гарбузів продовгувато-оваль­ної форми.

Завершилася регата переходом з Гюмюшлюка до Яликавака. Там у Palmarina Bodrum пройшла церемо­нія нагородження та заключний га­ла-концерт. Варто відзначити, що дистанція двох останніх етапів ре­гати передбачала огинання одного з невеликих островів. Тож яхтсмени мали показати свої навички на різ­них курсах.

Церемонія нагородження пере­можців регати тривала близько 2 годин, адже окрім загального за­ліку двох флотів кубки вручалися і в кожній окремій заліковій групі, яких було 11. За словами багатьох учасни­ків, екіпажі в першу чергу орієнтува­лися саме на результати у своїх залі­кових групах, саме тут було основне суперництво.

Загальну перемогу в заліку «тради­ційних» вітрильників святкував екі­паж двощоглової яхти Nazlim IІ, а та­кож переможці групи «Мозаїка».

Гюлети були розділені на три під­групи. Першість у загальному рейтин­гу та підгрупі «Гюлети А» завоював екіпаж 39-метрової дерев’яної дво­щоглової яхти Dragonfly, збудованої у 2016 р., яка вперше взяла участь у Bodrum Cup цього року. Друге міс­це в загальному рейтингу та перше в підгрупі «Гюлети Б» посів екіпаж дерев’яної крейсерської яхти Vals завдовжки 11,6 м. Двощоглова 26-метро­ва гюлета Grandi посіла 3 місце в за­гальному рейтингу гюлет та друге в підгрупі «Гюлети А». Вона також бу­ла однією з трьох вітрильних яхт, які цього року перетнули позначку участі в 25 Кубків.

У підгрупі «Гюлети Б» виступало єдине судно, що брало участь у всіх 29 Кубках Бодрума – гюлета Buyuk Yunus (у перекладі з тур. «Великий дельфін»). Двощогловий вітрильник довжиною 17 м. У загальному залі­ку традиційних яхт його екіпаж посів 25 місце, в заліку гюлетів – 14 з 26, а в підгрупі «Гюлети Б» – 6 із 10.

У категорії «Традиційних» пере­мога була за 38-метровою двощогло­вою шхуною Take It Easier. Яхта – одна з багатьох учасниць Кубка Бодрума з міжнародним екіпажем. Одним з його членів був Девід Дейн, колишній віце-президент ради правління лондон­ського футбольного клубу «Арсенал» та Британської футбольної асоціа­ції. Пан Дейн не вперше бере участь у цій регаті, а під час церемонії наго­родження він отримав почесний ти­тул одного з командорів наступного Bodrum Cup.

Група тірханділ була поділена на дві підгрупи. В загальному заліку та в групі «Тірханділи А» перемога діс­талась 10-метровій яхті Kalita. Друге місце та перемога у підгрупі «Тірхан­діли Б» – за екіпажем яхти Hızır 1.

Загальну перемогу в категорії крей­серсько-перегонових яхт святкував екіпаж тримарана Wahring Darling (Dragonfly 25 sport). Тримаран був єдиним багатокорпусним судном у флоті цьогорічного Кубка Бодрума.

Варто зазначити, що майже у всіх підгрупах боротьба за призові місця велась до фінішу останніх перегонів, часто лише одне очко відділяло пе­реможців від срібних призерів. Так, у підгрупі «Гюлети А» новачок регати Dragonfly випередив ветерана Grandi на 1 очко. Ціною перемоги стала по­милка екіпажу Grandi під час фінішу перших перегонів регати. В той день саме Grandi очолювала флот, але не­своєчасний маневр призупинив хід ях­ти, і вона пропустила вперед одного зі своїх багаторічних суперників STS Bodrum.

Про STS Bodrum варто розповісти детальніше, адже це єдине в Туреччині учбове вітрильне судно. На ньому про­ходять практику курсанти – майбутні шкіпери. Окрім того, навчання на судні проходять і групи підлітків, учні місце­вих коледжів та дорослі. Як учбове суд­но STS Bodrum працює весь рік і може прийняти на борт одночасно до 40 сту­дентів. Щодо навчальних рейсів, то на STS Bodrum облаштовано 16 спальних місць. Шкіпер Мустафа Дженгіз обіймає свою посаду вже 5 років.

Будівництво 36-метрового вітрильника розпочалось у 1997 р., а в 2000 його було спущено на воду. З того часу воно щороку бере участь у Bodrum Cup, виступає в заліковій групі «Гюлети А». Цього року пере­гоновий екіпаж із 16 осіб складався наполовину з постійних членів, а ін­ша половина – кращі студенти-кур­санти. Вони отримали право змага­тися в регаті як заохочення за гарно пройдену морську практику. Всі во­ни – студенти факультету морської справи університету м. Мугла – центрального міста провінції.

STS Bodrum 2004 року брав участь у міжнародній регаті в Чорному мо­рі, заходив у порти Варни, Констан­ци, Новоросійська та Сочі. А в 2013 р. судно змагалося з іншими вітрильни­ками під час регати на Середземному морі, де посіло перше місце на одно­му з етапів. У зв’язку з тим, що судно було збудовано спеціально для мор­ської практики, воно має певну кон­структивну перевагу над суперни­ками, для прикладу на палубі немає нічого зайвого.

Проте, незважаючи на вдалий старт, учбове судно STS Bodrum завершило регату на третьому місці в своїй під­групі.

У свою чергу екіпаж гюлета Grandi – яскравий представник міжнародної співпраці на Кубку Бодрума. Його су­часна історія розпочалася з кохання голландського менеджера чартер­ної компанії Індеборги Устландер та турецького шкіпера Недіма Четіна. Одружившись, пара мріяла про заснування своєї власної чартерної фір­ми, яка б оперувала гюлетами. Мрії судилося збутися 7 років тому. Зараз флот їхньої компанії складається з трьох гюлетів, побудованих у Бодру­мі: Grandi, Kuğu 1 та Gulden Irmak, шкі­перами є три брати: Недім, Юсуф та Хасан Четіни. Зазвичай усі три гюлети компанії беруть участь у Bodrum Cup, але цього року Gulden Irmak була од­ним з човнів підтримки. Власне, на ній жили журналісти. Екіпажі Grandi та Kuğu 1 складалися з досвідчених міс­цевих яхтсменів, які постійно трену­ються разом спеціально для Bodrum Cup, та туристів з Голландії. Здебіль­шого на час регати в цих гюлетах орендують каюти постійні клієнти компанії, які вже давно стали друзями екіпажів, та бувають і винятки. Так, за словами Індеборги, кілька років тому одне з місць в екіпажі орендував до­свідчений британський яхтсмен, який у молодості навіть брав участь у навколосвітній регаті Volvo Ocean Race. Атмосферою Bodrum Cup він лишився задоволений. Оскільки на час перего­нів з Grandi та Kuğu 1 прибирають усе зайве, гості також можуть орендувати каюту та ночувати на більш комфор­табельній Gulden Irmak і змагатися в екіпажах перегонових гюлет.

Джоан Ван Хезбен з друзями під час перегонів

Однією з багатьох гостей регати Bodrum Cup 2017 стала Джоан Ван Хезбен, пенсіонерка з Голландії. Джо­ан володіє унікальним досягненням – вона брала участь у всіх 29 Кубках Бодрума та планує і надалі щороку приїжджати до турецького берега Егейського моря для участі в цих пе­регонах. Свою історію взаємин з міс­том і регатою вона прокоментувала для нашого журналу: «Вперше я від­відала Бодрум 31 рік тому. Тоді я пра­цювала менеджером у туристичній компанії і на одній з нарад хтось з ін­ших працівників показав фотографії з Бодрума. Місцевість видалась мені надзвичайно гарною і я захотіла са­мостійно переконатись у цьому. Тоді з Нідерландів не було прямих рейсів до Бодрума. Пам’ятаю, що добирались ми сюди дуже довго, на двох літаках та автобусі, але місто дійсно вигля­дало надзвичайно. Ми в’їхали до ньо­го надвечір, коли в білих будиночках, розпорошених по узбережжю, почало вмикатися світло, це було дуже ро­мантично. Вже в перший свій візит до Бодрума я зі своєю подругою жи­ла на гюлеті, нам так сподобалось, що ми вирішили, що обов’язково повинні повернутися. Так я почала регулярно відвідувати Бодрум, приблизно в той самий час було започатковано регату Bodrum Cup – це було щось нове, ціка­ве, і я вирішила орендувати каюту під час регати. Тоді я зовсім не розумілася на вітрильництві, правилах вітриль­них перегонів, для мене все почалося, як оригінальний вид відпочинку, але сьогодні, 29 Кубків потому, сама рега­та, спортивна боротьба екіпажів для мене теж важлива.

З часом багато моїх друзів теж за­цікавились цією регатою, і я почала брати їх із собою. Цього року зі мною приїхало ще 5 моїх хороших друзів, ми прибули сюди на тиждень раніше, провели його на іншій гюлеті і зали­шимось ще на тиждень після регати. Кожного року ми орендували каюти на різних гюлетах, ставали частинами різних екіпажів. Гюлети мені подоба­ються своєю автентичністю та затиш­ністю, водночас я люблю вітрилення, і тому при виборі між більш люксовою моторною яхтою та гюлетою, завжди вибираю останню.

За 29 років мої екіпажі кілька разів завойовували нагороди у своїх кате­горіях, проте вершини загального за­ліку я ще жодного разу не посідала. За цей час виросла організація регати та й самі гюлети стають більшими, а умови проживання з кожним роком покращуються. Сьогодні у нас є вели­кі каюти з широкими ліжками, кож­на обладнана власним санвузлом з душовою кабіною, гаряча вода є весь час, нас годують чудовими стравами тричі на день. Звичайно, 30 – 20 – 15 років тому умови були скромнішими.

Чи не найбільше мені запам’яталась регата кількарічної давнини. Тоді бу­ло багато вітру, погодні умови були майже екстремальними і, зізнаюсь, кілька разів мені ставало лячно.

Взагалі Бодрум для мене вже став другою домівкою, тут надзвичайно добрі і привітні люди, вони стали для мене родиною. Я приїжджаю сюди не тільки під час Bodrum Cup і не тіль­ки влітку чи навесні, зимовий Бодрум мене теж зачаровує».

Думками про Bodrum Cup 2017 з на­ми поділилися керівники оргкоміте­ту регати Сулейман Уйсал та Ерман Арас: «Історія регати бере свої вито­ки у вітрильній традиції Бодрума: у нас розвинене виробництво гюле­тів – турецьких дерев’яних шхун. Рі­шення про створення цієї регати са­ме для популяризації гюлетів було прийнято 29 років тому ентузіаста­ми вітрильництва. Ми хотіли показа­ти можливості цих шхун та красу на­шого рідного регіону. Успіх першого Bodrum Cup показав, що регату мож­на робити щорічно і наступного року ми будемо святкувати вже 30-річний ювілей.

Спочатку до участі в регаті допус­калися лише традиційні турецькі дерев’яні судна, однак згодом про­грама змагань була розширена: бра­ти участь у перегонах змогли гюлети не лише з дерева, іноземні вітриль­ники, а згодом і крейсерсько-перего­нові яхти.

Географія учасників регати з кож­ним роком розширюється. Цього року близько 30% від усіх учасників були іноземцями, здебільшого голландці, французи, британці, але є екіпажі зі США та Канади. Велика кількість екі­пажів міжнародні. Багато яхтсменів та яхтсменок регулярно беруть участь у нашій регаті, для них Бодрум став вже другою домівкою.

Для підрахунку результатів ми роз­робили власну систему гандикапу­вання. За основу брали досвід різних міжнародних систем, але специфіка гюлет потребувала більш індивіду­ального підходу. Насправді наша сис­тема весь час змінюється, щороку ми переглядаємо деякі нюанси, аби зро­бити регату більш цікавою для учас­ників.

Традиційно в рамках регати ми що­року готуємо широку берегову про­граму. Адже Bodrum Cup – це не суто спортивний захід, ми позиціонуємо регату як великий вітрильницький фестиваль, який популяризує наші вітрильні традиції, наш мальовничий регіон та гостинність. Цього року ми провели 4 вечірні концерти, разом з великим гала-концертом, який прой­шов після церемонії нагородження. Також у рамках Bodrum Cup працюва­ла художня виставка турецьких мари­ністів, вона була влаштована прямо на борту одного із суден забезпечен­ня, окрім того, проходив конкурс ко­ків, який вже став сам по собі дуже по­пулярною атракцією.

Звичайно нами було проведено і ряд заходів соціального спрямування, не всі вони проходили безпосередньо в Бодрумі в дні проведення регати. Це дуже важлива складова Кубка – не тіль­ки перегони, але й берегова програма.

Тримати організаційну планку на найвищому рівні кожного року склад­но, ми постійно думаємо над шляхами вдосконалення програми та тим, як стимулювати більше екіпажів бра­ти участь у перегонах. Я думаю, що нам вдалося знайти формат, який за­цікавлює, адже в останні роки існує тенденція до постійного збільшен­ня кількості учасників. Яхтсмени та ентузіасти вітрильництва люблять Bodrum Cup за атмосферу, свято, мож­ливість спілкування з людьми з різ­них країн».

Наступний Кубок Бодрума, за сло­вами організаторів, має бути гранді­озним. Адже в ювілейний рік регата вперше в своїй історії повинна дійти до Стамбула. Взяти участь у Bodrum Cup можна трьома шляхами: прийти на регату на власній чи орендованій яхті, орендувати каюту в одній з яхт-учасниць як член перегонового екіпа­жу або глядач чи орендувати каюту в яхті, яка не бере безпосередньої участі в регаті, але йде у всі переходи. Головне, який варіант не вибери – Bodrum Cup – чудовий спосіб познайомитись із цим казковим регіоном Туреччини для кожного, хто любить вітрильництво. ­


Автор Єгор ПОЛІЩУК
фото автора