Яхти J – шлях у вітрильництво

share on:

Перегони великих і надзвичайно коштовних яхт, створених із найкращих матеріалів за найновішими технологіями, навіть на відносно коротких дистанціях викликають захоплення і подив людей, далеких від спорту на воді.

Та шлях до участі у таких перегонах – довга, важка праця та навчання, коли не буває однакових обставин і відповідно не може бути однакових реакцій.

Саме це створює можливості, коли навіть дитина виховує в собі думку, реакцію, здатність гартувати характер. І зовсім необов’язково стати яхтсменом-професіоналом – цей досвід залишається на все життя.

Мистецтво вітрилення поступово опановують на відносно невеликих яхтах, призначених для спорту.

j70-01

Саме такими і є яхти, названі J-boats. Літера J – від прізвища людини, яка придумала і розвиває спор­тивний напрямок у вітрильництві, вва­жаючи, що й на невеликих, а отже, не захмарної ціни, яхтах можна нарощува­ти вміння і показувати своє мистецтво.

Ось як це сталося. Початок ле­жить у 1977 році. Саме тоді спус­тили на воду яхту, спроектовану та збудовану Родом Джонстоном (Rod Johnstone), який змагався на мо­нотипах і дистанційно вивчав про­ектування яхт у Westlawn School of Yacht Design. Маючи дещицю матеріалів на загальну суму $400, він вирішив створити невелику 24-футову родинну, але одночас­но перегонову яхту своїми руками й у своєму гаражі. Успіх, здобутий Родом у перших змаганнях, надих­нув його брата Боба, що працював у фірмі AMF Alcort (відома пляжною яхтою Sunfish), взяти участь у роз­витку справи, вклавши $20000. Під виробництво були пристосовані приміщення старої текстильної фа­брики. Вже за перший рік було про­дано 250 одиниць.

У 1992 році до справи підключи­лась нова генерація – сини братів. На сьогодні нараховують 13400 яхт усіх моделей. Слід сказати, що Міжнарод­на вітрильна федерація (ISAF) визна­чила серед них чотири класи яхт J, як International – J24 (5500 од.), J22 (біль­ше 1600 од.), J80 (більше 1500 од.) та J70 (близько 900 од.). Яхти J здобу­ли численні відзнаки провідних ях­тових журналів, а J24 та J35 занесені до Американської зали слави славет­них проектів. Понад 100000 людей у 35 країнах світу мають можливість ко­ристуватись чудовими виробами з лі­терою J на вітрилах.

У 1992 році яхти J першими серед се­рійних отримали геннакер та телеско­пічний бушприт.

До спортивних одиниць цієї ро­дини належать J70, J80, J88. Завдяки люб’язній допомозі комерційного ди­ректора фірми J Composites Shipyard Фредеріка Був’є маємо можливість по­знайомимось з ними.

J-70 Speedster

j70-03

Сьогодні понад кілька сотень власників будь-якого ві­ку в 15 країнах світу насолоджуються цією яхтою, яка в Данії та Німеччині стала національним класом.

Вона була однією з перших, що мали забаластовані плав­ці і які можна було транспортувати на трейлері за автомобі­лем з полегшенням спуску та підніманням.

Монотип, що здатний задовольнити спортивні нахили будь-кого з родини, і водночас безпечний при використан­ні усією сім’єю. Ця J70 здатна завоювати весь світ, бо надій­на, проста у використанні, доступна за ціною.

Особливості яхти:

  • Великий, довжиною 3,3 м, кокпіт з відкритим транцем
  • Карбонова щогла з парою краспиць пропущена крізь па­лубу рубки і встановлена на кільсон
  • Одночасне використання трьох вітрил
  • Забаластований плавець, який можна піднімати/опускати
  • Каюта для зберігання речей, відпочинку екіпажу або пе­ребування дітей на ходу яхти під вітрилами
  • Легкість спуску / підіймання яхти

Довгий кокпіт та достатня висота гіка над палубою до­зволяють екіпажу вільно пересуватись, що особливо важ­ливо при поворотах. Леєрний устрій з 4 леєрних стояків та двох кормових релінгів, встановлений уздовж кокпіту, за­безпечує безпеку стернування та роботи екіпажу без необ­хідності вживання страхувальних поясів.

j70-04

Правила класу дозволяють мати забортний бензиновий або електричний двигун (бажано з довгим валом) на 2,5 к.с. Про весла можна й не думати.

Кількість та вага екіпажу правилами не обумовлені, що, безперечно, спрощує підготовку до змагань.

Корпус виготовлений з однонаправленого та різнона­правленого Е-скловолокна із застосуванням бальси. Палу­ба відформована з того самого скловолокна та пінопласту Corecell. Жорсткіший пінопласт та підкріплення встанов­лені в навантажених місцях – все це виконано відповідно до правил ISO щодо конструкції структури. Під кокпітом – переділка з контрольним отвором. Колодязь плавця вставлений і надійно вклеєний у заздалегідь заготовле­ний отвір у корпусі, висока міцність та жорсткість усього корпусу. Внутрішні елементи вже з фінішним покриттям приєднані до корпусу та палуби. Горизонтальні поверхні мають нековзке покриття.

j70-05

Від 1994 року компанія J Composites Shipyard розпоча­ла будувати яхти J для європейського ринку, застосову­ючи найкращі матеріали та технології, щоб забезпечити високу якість та життєздатність. До останнього нале­жить вживання бальси для середнього шару корпусу та палуби, а також застосування інфузійного методу, коли під тиском насичують смолою (до 35%) весь корпус, а да­лі застосовують вакуум до остаточного затвердіння.

Плавець із свинцевим баластом, об’єм якого в 1,5 раза мен­ший від чавунного такої самої ваги, можна піднімати/опус­кати спеціальним механізмом. Стерно із склопластиковим пером, румпелем та подовжувачем встановлено на транці.

Наряддя можна віднести до типу 7/8. Щогла разом із крас­пицями, топом та погоном для грота виготовлена з карбону і встановлена шпором у степс на килі. Гік також із карбону, з внутрішніми талями (4:1), регулювання положення карет­ки шкотового кута, обладнання для взяття рифу. Для гіка передбачено відтяжку.

Карбоновий бушприт з талями всередині корпусу. Весь рангоут матово-чорного кольору з білими марками.

j70-02

Постійний такелунок – верхні та нижні ванти виконані з тросу 1×19. Щоглу підтримує бакштаг, що закріплений дво­ма ходовими кінцями на транці і може бути попередньо на­пруженим. Біжучий такелунок синтетичний. Усі путенси, релінги та леєрні стояки із нержавіючої сталі.

Палубне обладнання. Для вітрил переднього трикутника встановлено погони з каретками, дві лебідки, стопори. Гіка-шкоти закріплені на погоні з відтяжками каретки, проведе­ними до стопорів на обох бортах. Закрутка – під палубою її контрольна линва проведена на кормову стінку рубки. Бло­ки брасів спинакера розташовані перед кормовими релінга­ми, між якими встановлено кормовий леєр.

У носовій частині встановлено рим для швартування яхти.

Внутрішній простір. У носовій частині є спальне місце на двох, за щоглою – два сидіння, далі в корму – місце зберіган­ня спорядження.

На J70 беруть участь у численних змаганнях і чоловіки, і жінки. Часто і в зимовий період. Так, у чемпіонаті Європи у класі J70 стартували 60 екіпажів, а в чемпіонаті світу –вже 78 яхт із 16 країн Європи, США та Австралії. Крім цього, яхту представляють на Бот-шоу в Чікаго, Монако, Лондоні.


Текст: Ігор Перестюк
Фото наданні компанією J-Boats