Перегони великих і надзвичайно коштовних яхт, створених із найкращих матеріалів за найновішими технологіями, навіть на відносно коротких дистанціях викликають захоплення і подив людей, далеких від спорту на воді.
Та шлях до участі у таких перегонах – довга, важка праця та навчання, коли не буває однакових обставин і відповідно не може бути однакових реакцій.
Саме це створює можливості, коли навіть дитина виховує в собі думку, реакцію, здатність гартувати характер. І зовсім необов’язково стати яхтсменом-професіоналом – цей досвід залишається на все життя.
Мистецтво вітрилення поступово опановують на відносно невеликих яхтах, призначених для спорту.
Саме такими і є яхти, названі J-boats. Літера J – від прізвища людини, яка придумала і розвиває спортивний напрямок у вітрильництві, вважаючи, що й на невеликих, а отже, не захмарної ціни, яхтах можна нарощувати вміння і показувати своє мистецтво.
Ось як це сталося. Початок лежить у 1977 році. Саме тоді спустили на воду яхту, спроектовану та збудовану Родом Джонстоном (Rod Johnstone), який змагався на монотипах і дистанційно вивчав проектування яхт у Westlawn School of Yacht Design. Маючи дещицю матеріалів на загальну суму $400, він вирішив створити невелику 24-футову родинну, але одночасно перегонову яхту своїми руками й у своєму гаражі. Успіх, здобутий Родом у перших змаганнях, надихнув його брата Боба, що працював у фірмі AMF Alcort (відома пляжною яхтою Sunfish), взяти участь у розвитку справи, вклавши $20000. Під виробництво були пристосовані приміщення старої текстильної фабрики. Вже за перший рік було продано 250 одиниць.
У 1992 році до справи підключилась нова генерація – сини братів. На сьогодні нараховують 13400 яхт усіх моделей. Слід сказати, що Міжнародна вітрильна федерація (ISAF) визначила серед них чотири класи яхт J, як International – J24 (5500 од.), J22 (більше 1600 од.), J80 (більше 1500 од.) та J70 (близько 900 од.). Яхти J здобули численні відзнаки провідних яхтових журналів, а J24 та J35 занесені до Американської зали слави славетних проектів. Понад 100000 людей у 35 країнах світу мають можливість користуватись чудовими виробами з літерою J на вітрилах.
У 1992 році яхти J першими серед серійних отримали геннакер та телескопічний бушприт.
До спортивних одиниць цієї родини належать J70, J80, J88. Завдяки люб’язній допомозі комерційного директора фірми J Composites Shipyard Фредеріка Був’є маємо можливість познайомимось з ними.
J-70 Speedster
Сьогодні понад кілька сотень власників будь-якого віку в 15 країнах світу насолоджуються цією яхтою, яка в Данії та Німеччині стала національним класом.
Вона була однією з перших, що мали забаластовані плавці і які можна було транспортувати на трейлері за автомобілем з полегшенням спуску та підніманням.
Монотип, що здатний задовольнити спортивні нахили будь-кого з родини, і водночас безпечний при використанні усією сім’єю. Ця J70 здатна завоювати весь світ, бо надійна, проста у використанні, доступна за ціною.
Особливості яхти:
- Великий, довжиною 3,3 м, кокпіт з відкритим транцем
- Карбонова щогла з парою краспиць пропущена крізь палубу рубки і встановлена на кільсон
- Одночасне використання трьох вітрил
- Забаластований плавець, який можна піднімати/опускати
- Каюта для зберігання речей, відпочинку екіпажу або перебування дітей на ходу яхти під вітрилами
- Легкість спуску / підіймання яхти
Довгий кокпіт та достатня висота гіка над палубою дозволяють екіпажу вільно пересуватись, що особливо важливо при поворотах. Леєрний устрій з 4 леєрних стояків та двох кормових релінгів, встановлений уздовж кокпіту, забезпечує безпеку стернування та роботи екіпажу без необхідності вживання страхувальних поясів.
Правила класу дозволяють мати забортний бензиновий або електричний двигун (бажано з довгим валом) на 2,5 к.с. Про весла можна й не думати.
Кількість та вага екіпажу правилами не обумовлені, що, безперечно, спрощує підготовку до змагань.
Корпус виготовлений з однонаправленого та різнонаправленого Е-скловолокна із застосуванням бальси. Палуба відформована з того самого скловолокна та пінопласту Corecell. Жорсткіший пінопласт та підкріплення встановлені в навантажених місцях – все це виконано відповідно до правил ISO щодо конструкції структури. Під кокпітом – переділка з контрольним отвором. Колодязь плавця вставлений і надійно вклеєний у заздалегідь заготовлений отвір у корпусі, висока міцність та жорсткість усього корпусу. Внутрішні елементи вже з фінішним покриттям приєднані до корпусу та палуби. Горизонтальні поверхні мають нековзке покриття.
Від 1994 року компанія J Composites Shipyard розпочала будувати яхти J для європейського ринку, застосовуючи найкращі матеріали та технології, щоб забезпечити високу якість та життєздатність. До останнього належить вживання бальси для середнього шару корпусу та палуби, а також застосування інфузійного методу, коли під тиском насичують смолою (до 35%) весь корпус, а далі застосовують вакуум до остаточного затвердіння.
Плавець із свинцевим баластом, об’єм якого в 1,5 раза менший від чавунного такої самої ваги, можна піднімати/опускати спеціальним механізмом. Стерно із склопластиковим пером, румпелем та подовжувачем встановлено на транці.
Наряддя можна віднести до типу 7/8. Щогла разом із краспицями, топом та погоном для грота виготовлена з карбону і встановлена шпором у степс на килі. Гік також із карбону, з внутрішніми талями (4:1), регулювання положення каретки шкотового кута, обладнання для взяття рифу. Для гіка передбачено відтяжку.
Карбоновий бушприт з талями всередині корпусу. Весь рангоут матово-чорного кольору з білими марками.
Постійний такелунок – верхні та нижні ванти виконані з тросу 1×19. Щоглу підтримує бакштаг, що закріплений двома ходовими кінцями на транці і може бути попередньо напруженим. Біжучий такелунок синтетичний. Усі путенси, релінги та леєрні стояки із нержавіючої сталі.
Палубне обладнання. Для вітрил переднього трикутника встановлено погони з каретками, дві лебідки, стопори. Гіка-шкоти закріплені на погоні з відтяжками каретки, проведеними до стопорів на обох бортах. Закрутка – під палубою її контрольна линва проведена на кормову стінку рубки. Блоки брасів спинакера розташовані перед кормовими релінгами, між якими встановлено кормовий леєр.
У носовій частині встановлено рим для швартування яхти.
Внутрішній простір. У носовій частині є спальне місце на двох, за щоглою – два сидіння, далі в корму – місце зберігання спорядження.
На J70 беруть участь у численних змаганнях і чоловіки, і жінки. Часто і в зимовий період. Так, у чемпіонаті Європи у класі J70 стартували 60 екіпажів, а в чемпіонаті світу –вже 78 яхт із 16 країн Європи, США та Австралії. Крім цього, яхту представляють на Бот-шоу в Чікаго, Монако, Лондоні.
Текст: Ігор Перестюк
Фото наданні компанією J-Boats