Ювілейний Кубок Бодрума

share on:

Все почалось 30 років тому. Тоді вітрильні прихильники з Бодрума, невеликого міста на егейському узбережжі Туреччини, вирішили провести досить неординарну регату, поєднавши власне захоплення вітрильним спортом із вже традиційним на той час для цього регіону яхтовим туризмом. Так народилася регата, що стала щорічною – «Кубок Бодрума». Участь у змаганнях беруть традиційні турецькі шхуни – гюлети та тріанділи. Ці дво- чи трищоглові дерев’яні човни почали масово виготовляти в Бодрумі на початку 19 століття. Вони використовувались як торгові, вантажні та рибальські судна, але з 1960–1970 рр. перекваліфікувались у туристичні.

Упродовж сезону, який триває в Бодрумі із середини весни до середини осені, туристи здійснюють на комфортабельних гюлетах тижневі подорожі вздовж мальовничого узбережжя, з відвідуванням невеликих містечок, островів, наповнених античною історією, ночівлею просто неба в живописних природних бухтах, названі за характерний сяючий колір Егейського моря «блакитними круїзами» (детальніше див. «Шкіпер», № 3/2018). Та й саме місто Бодрум приваблює туристів своїми античними та середньовічними пам’ятками, чистими пляжами та затишним історичним центром у старому місті.

Кульмінацією вітрильно-туристичного сезону стає регата «Кубок Бодрума», місця в каютах гюлет-учасниць якого бронюються заздалегідь. Кубок проходить у середині жовтня і триває тиждень. Уміла робота організаторів перетворила незвичайні змагання на один з головних фестивалів регіону з широкою береговою програмою.

Організатором Bodrum Cup є яхт-клуб Era Yachting, змагання проходять під егідою Вітрильної федерації Туреччини, вони включені до офіційного календаря змагань Федерації.

Учбовий вітрильник STS Bodrum серед лідерів

Святкування ювілейної тридцятої регати пройшло з розмахом. Програма святкових перегонів стала унікальною – вперше за історію «Кубок Бодрума» йшов до Стамбула. Програма цьогорічної регати складалась з двох етапів, першим з яких став Bodrum Cup Istanbul Chalenge, титульний спонсор – мережа готелів Four Seasons Hotel. У «Стамбульському виклику» взяли участь кращі з кращих гюлетів, всього 21 судно. Учасники дійшли з Бодрума до Стамбула, де 13 жовтня розпочалась регата. В програмі Bodrum Cup Istanbul Chalenge – презентація гюлетів у стамбульському яхт-клубі, короткі перегони в Босфорській протоці, заради яких було призупинено судноплавство, та маршрутні 6-етапні перегони зі Стамбула до Бодрума. Прохід красунь-гюлетів під мостами Стамбула – видовище, що затамувало подих усіх глядачів регати та випадкових свідків. Перемогу в цьому етапі регати святкував екіпаж гюлети Dragonfly. Друге місце посів екіпаж муніципального навчального вітрильника STS Bodrum, третє – гюлета Take it Easier, що ходить під прапором Мальти.

Після повернення додому яхт–учасниць «Стамбульського виклику»22 жовтня розпочався Кубок Бодрума, який на три наступні роки за спонсорським контрактом носитиме назву American Hospital Bodrum Cup.

Класичні турецькі вітрильники

У регаті взяли участь 84 судна, ще близько 15 слідкували за регатою як судна підтримки. Перегоновий флот було розподілено на дві частини: традиційні човни та крейсерські яхти. Згідно з положенням перегонів під традиційними човнами маються на увазі вітрильні яхти, збудовані для відпочинку і круїзів з дерева та будь-яких інших матеріалів у традиційному стилі. Цей флот було розподілено на три групи: гюлети, тріанділи – ще один вид традиційних для цієї місцевості вітрильників з однаковою архітектурою носа та корми, і «мозаїка» – група, до якої увійшли традиційні вітрильні човни, проте не гюлети чи тріанділи. У свою чергу 27 гюлет було розподілено на три підгрупи, 11 тріанділ – на дві. До групи «мозаїка» увійшло 10 човнів, які змагались в одній групі. Крейсерські яхти представляли 17 екіпажів, яхти було поділено на дві групи.

Тіранділа Aksona перед стартом перших перегонів регати

Відкриття перегонів та старт першого етапу пройшли в містечку Яликавак, неподалік від Бодрума в місцевій Yalıkavak Marina, одній з кращих яхтових марин Туреччини. Тут було побудовано велику сцену, де пройшла церемонія нагородження Four Seasons Hotel Bodrum Cup Istanbul Chalenge, потім церемонія відкриття American Hospital Bodrum Cup та концерт.

Перші перегони регати відбулись 23 жовтня. Вийшовши з Яликаваку, учасники мали обійти кілька островів і повернутися назад. Довжина дистанції – приблизно 17 миль. Регата розпочалась при хмарній погоді, часом накрапав невеликий дощ, вітру майже не було, швидкість – від 1 до 3 м/с. Перегони були важкими, оскільки незважаючи на вітрові умови перегоновий комітет вирішив провести їх не за скороченою дистанцією. У підсумку абсолютна більшість учасників «традиційного флоту» і більша половина крейсерських яхт не вклалась у контрольний час проходження дистанції.

Гюлета Grandi після огинання скелі

Увечері цього дня пройшов конкурс коків, який вже встиг стати родзинкою берегової програми регати. Цього року він проходив у два етапи. Спочатку коки яхт-учасниць, які зголосились брати в ньому участь, отримали секретний набір інгредієнтів від одного із спонсорів змагань. Використовуючи лише ці продукти, та за допомогою ще одного помічника (також члена екіпажу), коки мали створити меню вечері на камбузі своєї яхти. За дотриманням умов стежили члени журі – професійні шеф-кухарі кращих ресторанів регіону. Після цього вісімка кращих коків перейшла до другого етапу – готування страв наживо на сцені. Для кожного учасника було влаштовано спеціальну кухонну робочу станцію і по марині розносились звабливі запахи вишуканих страв.

Наступний етап регати Яликавак – о. Лерос, Греція. Довжина переходу – близько 20 миль. Старт було заплановано на 10 ранку, проте перенесено у зв’язку з відсутністю вітру. Сонячний ранок змінився туманом, а близько полудня почалась злива. Незадовго до її початку було дано старт перегонам, дистанцію яких було скорочено. Дощ зупинився якраз тоді, коли судна підтримки, а за ними і перші учасники дісталися до муніципальної марини містечка Лакі, проте через кілька годин відновився і йшов аж до глибокого вечора.

Hizir 1 – краща яхта в категорії тіранділ

У подальшу програму перегонів корективи внесла погода. Після двох похмурих днів з тихим та легким вітром 25 жовтня його швидкість піднялась до 11–13 м/с з поривами до 18 м/с. Запланований перехід з Лероса до містечка Кормен на турецькому острові Дача було скасовано, перегоновий флот залишився у Греції ще на один день. Більшість учасників та гостей регати провели його гуляючи невеличким містечком Лакі, дехто взяв в оренду автомобіль чи скутер для дослідження інших пам’яток та цікавих місць острова.

Лакі – невелике портове поселення, збудоване під назвою Портолаго у 1930-х роках, коли острів перебував під владою Італії, для базування військового флоту. Сучасну назву Лакі дали місту 1947 р., коли острів Лерос повернувся до володінь Греції, походить від назви бухти, де воно знаходиться. Архітектура Лакі – один з кращих прикладів італійського раціоналізму, кажуть, що на околиці міста було збудовано особисту віллу Муссоліні.

Сьогодні Лакі – курорт. Вулиці містечка повняться кафе, ресторанами, кав’ярнями та магазинами, де, спілкуючись, неспішно проводили час учасники Кубка. Сонячна погода дозволяла.

Баковий гюлети Jasmin 1

«Приємний ранок», – розпочинає розмову Саді Йігітбасі з м. Колумбус, штат Огайо, США, член екіпажу яхти Jasmin 1. Саді – один з ветеранів Кубка Бодрума, американець з турецьким корінням відвідує регату вже 21 рік поспіль, без пропусків: «Це прекрасно організована подія. Атмосфера дружня і водночас спортивна, більшість екіпажів серйозно налаштовані на боротьбу за перемогу, всі дуже вимогливі до себе». Екіпаж Jasmin 1 не виняток – після двох перегонових днів вони були у лідерах, а в підсумку посіли перше місце у своїй підгрупі, були другими серед усіх гюлетів та третіми в загальному заліку. «Але все, що відбувається під час перегонів – залишається на перегонах. Після завершення усі знову стають добрими друзями: ходять в гості на інші вітрильники, разом обідають, вечеряють, веселяться – створюють спогади. Це справжній дух вітрильництва. 10–15 років тому регата була більш масовою. На стартову лінію виходило 100–120 човнів. Потім число учасників почало зменшуватись, а в останні кілька років знову рости. Думаю, справа в тому, що організатори змогли зацікавити молодше покоління та зробили берегову програму цікавішою, а маршрути перегонів різноманітнішими. Цьогорічна тридцята регата – просто неймовірна. Ви не повірите, які відчуття я, як уродженець Стамбула, пережив, коли ми проходили Босфором під величезним генакером! У мене немає слів,щоб описати їх, це просто незабутній досвід, – продовжує Саді, на очах якого бринять сльози радості. – Я неймовірно вдячний організаторам Кубка за цю нагоду. Кожного року я прилітаю із США до Бодрума для участі в регаті, проводжу тут тиждень і, повернувшись додому, цілий рік розповідаю своїм друзям та знайомим про цей тиждень. Багато з них, зацікавившись, теж приїжджає на Кубок Бодрума».

Яхта Vals – друге місце в категорії «мозаїка»

Вранці 26 жовтня флот покинув грецький острів, за помірного вітру і відчутної хитавиці вирушив у бік Бодрума. Фініш перегонів дня відбувся неподалік мальовничого курортного селища Гюмшюлюк, де в давнину розташовувалося дорійське місто Міндос. До сьогоднішнього дня збереглись рештки цього античного поселення на невеликому Заячому острові, до якого можна перейти бродом прямо з набережної Гюмшюлюка. Набережна всіяна багатьма невеличкими затишними ресторанами та кафе, відкриті тераси яких виходять просто до моря й прикрашені традиційними місцевими ліхтарями, виготовленими із засушених гарбузів, продовгувато-овальної форми. До берегової програми дня входила пляжна вечірка.

Вирішальний етап регати Гюмшюлюк – Бодрум пройшов за легкого вітру та сонячної погоди. Першою гюлетою, що перетнула фінішний ствір останніх перегонів тридцятого Кубка Бодрума, була Grandi. Екіпаж двощоглового вітрильника не надто вдало розпочав регату – перші два перегонові дні закінчуючи в кінці флоту. Проте фініш у десятці третього дня та перемога на заключному переході дозволила Grandi посісти 3 місце у своїй підгрупі.

Екіпаж Grandi святкує перемогу в останніх перегонах регати

«21 день тому ми вийшли з Бодрума для участі в перегонах у Стамбулі. Сьогодні ми повернулися додому і виграли сьогоднішні перегони, вітаю вас друзі, – звертається до свого екіпажу шкіпер Grandi Недім Четін, розливаючи по келихах шампанське. – Ювілейна регата вийшла дуже хорошою. Ми всі оцінили перегони в Стамбулі, організація цього етапу «Кубка Бодрума», незважаючи на те, що регата вперше вийшла за рамки нашого регіону, була на вищому рівні. Прийом у Стамбулі був дуже теплим, а перегони там видовищними. Звичайно екіпаж трохи втомився після трьох тижнів у морі, часом було складно, але сьогодні ми всі щасливі. Хочу подякувати екіпажеві та гостям, які провели Кубок Бодрума на борту Grandi», – поділився своїми враженнями від регати Недім.

Загальну перемогу в регаті «Кубок Бодрума»-2018 другий рік поспіль здобув екіпаж 39-метрової дерев’яної двощоглової яхти Dragonfly. Цього року лідерство Dragonfly було беззаперечним, вона також очолила рейтинг усіх гюлет. Друге місце в загальному заліку та перемогу в групі «мозаїка» посів екіпаж яхти Dafne. Вона була однією з окрас цьогорічною регати: 15-метрова дерев’яна яхта з гафельним озброєнням класу 10mR була збудована у Швеції далекого 1907 р. за проектом відомого дизайнера Альберта Андерсона і нагадувала зменшену копію вітрильників, що змагались за перші «Кубки Америки». Третє місце у загальній таблиці завоював екіпаж Jasmin 1 – 28-метрової гюлети, 1998 р. побудови.

Dafne – яхта класу 10mR, збудована у Швеції в 1907 р., срібний призер регати в загальному заліку

Кращою серед тіранділ стала дерев’яна яхта Hizir 1 довжиною 9,3 м. В крейсерському дивізіоні перемогу святкував екіпаж яхти Milta Marina Capehorn.

Почесний президент регати та директор яхт-клубу Era Yachting Ерман Араз, так підсумував перебіг ювілейної регати: «Вітру було досить для хороших вітрильних перегонів і яхтсмени повною мірою змогли отримати задоволення від регати. Окрім того, ми отримали масу схвальних відгуків від концертів та культурних заходів, які вже стали невід’ємною частиною нашої регати-фестивалю». Пан Араз розповів, що цього року, як і зазвичай, у Bodrum Cup взяли участь багато закордонних гостей з різних країн. У тому числі в складі перегонових екіпажів. Цей факт підтверджує високий статус регати та сприяє популяризації яхтового туризму в Бодрумі. За його словами, деякі яхтсмени з Нідерландів взяли участь у всіх тридцяти регатах «Кубок Бодрума». І вже з нетерпінням чекають наступного, тридцять першого Кубка.


Текст та фото: Єгор ПОЛІЩУК

Leave a Response