Затока, місто, пам’ять

share on:

Моїм найтеплішим універси­тетським спогадом є згадка про перший тиждень жовтня півстоліття тому. Тоді в «жовтому» корпусі Київського університету бра­кувало аудиторій для одночасних за­нять усіх гуманітарних факультетів, тому студенти-філософи слухали лек­ції на другій зміні – від 14 години до ве­чора. Натомість перед лекціями вони мусили готуватись у бібліотеці до се­мінарів і майбутньої зимової сесії. Од­нак сонце і вітер тодішнього «бабино­го літа» спокушали і навіть спонукали мене проводити першу половину дня на воді Матвіївської затоки, що омиває береги Труханового острова.

Зранку та затока була вільна від бай­дарок, швертботів і тренерських мо­торних човнів, і так само безлюдними були її береги. Тож на водній станції Палацу піонерів на мисі, що відділяє власне затоку від її відгалуження під назвою «Апендикс» (у просторіччі – «Апендицит»), треба було ще знайти когось, хто допоможе спустити на воду старий дерев’яний швертбот «Фінн», бо трейлерів у ті роки не було. А тоді підняти на дерев’яній щоглі бавовня­ний грот і навісити на транець стерно.

Відштовхнувшись від берега, за­лишаєш за кормою людські метуш­ню і марноту, натомість потрапляєш в інший вимір – простір, де поєднан­ня природи та морської традиції під­носить над буденністю. Тут можна, готуючись до наступних перегонів, опрацьовувати стартову процедуру або огинання поворотного знака, мож­на також задля розваги обійти всю за­току якнайближче до берега, повто­рюючи його вигини, а можна просто йти без мети, бо ж naviga renecesseest – плисти необхідно.

«Фінн» посеред затоки – ідеальне місце для медитації, для насолоди сво­бодою і світлом, рухом і спокоєм, са­мотністю і тишею, обрамленою плюс­котінням води під форштевнем та її дзюркотінням за стерном. А якщо сіс­ти на пайолу – так, щоб над палубою було видно лише голову, – можна обе­режно в’їхати у зграю чайок на воді: не побачивши людини, вони, мабуть, сприймають човен за великого птаха.

Відблиски сонячних променів на во­ді, біла піна від гри вітра з хвилею, білі хмари, білий грот і біла палуба, блакит­не небо і жовте листя тополь, осокорів і верболозу, синя вода і жовтий пісок – відтоді я знаю, як виглядає рай.

На воді час насичений і густий, то­му він тече повільніше, ніж на суходо­лі, і все-таки опівдні вже потрібно по­вертатися на базу, щоб встигнути на першу пару. Востаннє пройти Матвіїв­ською затокою, стати в берег, за чиєїсь допомоги витягнути човен з води, при­брати грот, помити кокпіт, перевдяг­нутися, закрити елінг і поспіхом виру­шити до середмістя.

Йти ґрунтовою дорогою через осін­ній ліс, потім повз давній майданчик ресторану «Босфор», через колишній парк «Ермітаж», минаючи гіпсову дівчину з веслом і спарені телефонні буд­ки – єдиний перед Пішохідним мостом прихисток від несподіваного дощу.

І швидко вгору тим мостом на тоді ще вільний від «Ярма» правий берег, на ходу милуючись Подолом, жовтим і червоним листям дерев на пагорбах і долиною Дніпра від Почайни до Довбички.

Вийшовши на правий берег, підня­тися схилом, залишаючи справа вни­зу колону Магдебурзького права і міс­це форту Скородум, а зліва вдалині на горі – будинок Купецького зібрання, він же «Дім піонерів», він же Філармо­нія. Перетнути трамвайні колії на Во­лодимирському узвозі та рушити вго­ру урочищем Палестина, розглядаючи справа князя Володимира з хрестом, а зліва – Олександрійський костьол без хрестів, перетворений на відділ Істо­ричної бібліотеки та планетарій. Далі проминути пустирище на місці Михай­лівського Золотоверхого монастиря, порожнечу на місці пам’ятника кня­гині Ользі, апостолові Андрію та про­світителям Кирилу і Мефодію, каре будинків колишніх «присутственных мест» і врешті-решт дістатися дивом вцілілого собору Святої Софії.

Звідти тролейбусом № 12 Володи­мирською вулицею доїхати повз Зо­лоті ворота та будівлі Опери до Чер­воного корпусу Університету і через Шевченківський сквер пройти до Жов­того корпусу. А там встигнути до дзвін­ка піднятися чавунними сходами на другий поверх в аудиторію, де доцент Володимир Дмитриченко ось-ось почне розповідати українською мовою про Платонів анамнезіс – пригадуван­ня людською душею в земному житті побаченого нею під час перебування у світі ідей.


Текст: Віталій ПОНОМАРЬОВ
Фото надані автором

Leave a Response