Забрудненість океанів сміттям вже давно не викликає подиву. Кожного року мільйони тонн пластику та іншого сміття потрапляють у різні водойми, а далі – у світовий океан. Водними просторами дрейфують цілі острови зі сміття, площа найбільших з яких у декілька разів перевищує площу цілих країн. Для прикладу, за даними різних дослідників площа великої тихоокеанської сміттєвої плями становить від 700 тис. до 15 млн км2, тобто навіть найменша оцінка перевищує площу України на 20%. Колись, ще за часів Колумба, жах викликало море саргасів біля берегів американського континенту. Тепер килими різних побутових відходів захопили судноплавні шляхи. Їх долають великі морські судна, а от для менших – вітрильних, моторних вони стають перепонами. Забруднення океану активно впливає на екологію, здоров’я, економіку і, звичайно, на всю екосистему.
Течії та вітри твердо утримують ці сміттєзбірники в певних районах світового океану, а саме: між Гавайями та Каліфорнією, між Африкою та Австралією, між Новою Зеландією та Південною Америкою, ближче до 40° південної широти між Південною Америкою та Африкою та на схід від Карибського басейну.
Компанія The Ocean Clean Up – не прибуткова організація, яка ставить за мету подолання проблем забруднення океанів, річок, озер та інших водойм. Вона була заснована у 2012 р. в Роттердамі, Голландія, де й сьогодні розташована її штаб- квартира.
Фахівці The Ocean Clean Up провели необхідні дослідження, створили методику і пропонують очищення океану на 90% до 2040 року за умови введення в дію усієї системи вилучення сміття, розробленої ними.
Опрацьована технологія підтверджена випробовуванням 273 моделей і 6 прототипів з використанням понад 30 суден та літаків. На цій базі створено System 001 та її модифікацію – 001/Б, а також збирач сміття для роботи на річках і внутрішніх водоймах – Interseptor.
Океан – шлях до порятунку
Основа роботи System 001 полягає у пасивному методі очищення океану, для якого використовують його природні сили задля швидкого та економічно ефективного звільнення океану від пластику та іншого сміття.
Спочатку необхідно провести роботу з концентрації пластику для можливості його подальшого ефективного видалення. До «Системи» належить довге плавуче огородження у вигляді скоби на поверхні води та вертикальна стінка всередині площі, обмеженої скобою. Між ними по центру – розпірка. Ця конструкція дрейфує в місцях концентрації сміття в океані, а вітер, хвилі та течії наганяють у скобу сміття різного розміру. Швидкість дрейфу системи та пластику можуть різнитися. Щоб запобігти цьому, передбачено плавучу кітву у вигляді величезного парашута, яка й сповільнює швидкість «Системи». Накопичення пластику досягає необхідної концентрації і тепер його можна збирати за допомогою спеціального судна.
Забезпечення «Системи»
«Система» може розміщуватись поблизу усталених судноплавних шляхів або навіть і безпосередньо на них. Місцезнаходження може бути зафіксоване береговою охороною на спеціальних мапах та в повідомленнях мореплавцям. Крім цього, для збереження «Системи» навколо неї передбачено 4-кільцеву зону. Перше кільце зазначене у згаданих повідомленнях. Друге – це зона AIS. Третє коло означено відбивачами РЛС. Четверте – має світлові буї, а вже в п’ятому – сама «Система».
Захист екосистеми океану
Перш ніж задіяти повномасштабну «Систему» науковці та спеціалісти відслідковуватимуть та наглядатимуть за нею, щоб зрозуміти будь-які можливі зіткнення та вплив на оточуюче середовище. Може бути залучено судно для відповідного тренування спостерігачів за взаємодією з екосистемою океану. Не забута й перевірка стану середовища перед підняттям сміття спеціалізованим судном. До уваги взяли й висновки міжнародних компаній щодо відсутності можливого негативного впливу на екосистему, наприклад, впливу на райони з планктоном.
Шторми
«Система» залишатиметься в районі сміттєвого острова протягом досить тривалого часу і важливо захистити її від пошкодження океаном – хвилями та вітром. Тому обладнання «Системи» буде здатне відслідковувати ступінь хвилювання та збільшення швидкості дрейфу і повідомляти про це. Випробовування System 001 у 2018 році дало змогу врахувати отримані результати в її модифікації — «001/Б».
Перша місія
Восени 2018 року було запущено System 001. Це все ще був прототип, в результаті роботи якого були виявлені переваги та недоліки конструкції. Вдосконалена System 001/Б була створена з урахуванням досвіду попередньої та восени 2019 року розпочала роботу в районі великої тихоокеанської сміттєвої плями. Це була перша місія The Ocean Clean Up. А вже у грудні 2019 перший вантаж зібраного в океані сміття прибув до Ванкуверу для подальшої переробки.
Успіх розробки став початком проєктування «Системи 002». В планах проєкту – створення та оперування понад 50 системами збору сміття, які одночасно працюватимуть у різних частинах світового океану.
Порятунок річок
Багато річок світу просто вражають кількістю сміття, яке часто валами накопичується на берегах, навколо поселень, отруюючи землю, людей, а згодом моря чи океани.
Компанією також розроблена программа очищення річок. Деякі її елементи подібні до океанської, як, наприклад, метод накопичення сміття. А от судно для піднімання його з води зовсім інше. Це – Interceptor. Човен незвично цікавої архітектури, що працює на сонячній енергії, катамаран, між корпусами якого міститься баржа з контейнерами. Конвеєр захоплює накопичене у плавучій огорожі сміття, піднімає над контейнерами і поступово заповнює їх. Після повного заповнення баржу вивозять з катамарана і випорожнюють у заданому місці.
Виміри катамарана – 24×8×5 м, баржі – 14×4,5×0,77 м. Усередині міститься 6 контейнерів об’ємом 8,3 м3 кожен. Потужність судна – 5,6 кВт. Одна баржа з контейнерами повністю заповнюється протягом години, за добу Interceptor може підняти з ріки від 50 до 100 тонн сміття.
Нещодавно відбулась презентація Interceptor під час роботи в Індонезії – судно виглядає як щось позаземне. Вздовж баржі з контейнерами походжав наглядач, хоча зв’язок мережею 4G забезпечує дистанційний нагляд за завантаженням.
Вже обрані такі ареали роботи подібних суден – Малайзія (Кланг), В’єтнам (дельта Меконгу), Домініканська Республіка (Санто-Домінго), далі – Таїланд та район Лос-Анджелеса (США). The Ocean Clean Up планує побудову близько 1000 подібних суден до 2025 року, в партнерстві зі світовими комерційними та державними організаціями. Варто зазначити, що очищення річок від сміття полегшує й подальше очищення світового океану.
Станом на березень 2020, The Ocean Clean Up запустила в роботу вже 4 катамарани Interceptor.
Усе сміття, яке збирається суднами The Ocean Clean Up, підлягає подальшому сортуванню та переробці, якщо це можливо.
Текст: Ігор ПЕРЕСТЮК
Фото: © The Ocean Clean Up