Яхта як витвір мистецтва – Swan 48

share on:

Країни північної Європи вирізняються своєю філософією в багатьох аспектах життя. Архітектура, промисловий дизайн, меблі, містопланування, захист довкілля завжди мають ознаки неповторного стилю. Кожний виріб, зроблений у цих країнах, завжди вражає ідеєю, якістю виконання, надійністю та тривалістю використання.

Вітрильні та моторні яхти, двигуни для них, прилади управління двигунами і суднами та широка участь у світових яхтових ініціативах, як наприклад, багаторазова організація та підтримка навколосвітніх перегонів Ocean Race (раніше Volvo Ocean Race). Варто ще ближче придивитись до сучасних вітрильних яхт, що проєктують та будують у кожній із країн північної Європи і які поєднують високий комфорт та прекрасні перегонові характеристики.

Сьогодні познайомимось із витвором фінських яхтобудівників, а саме: з яхтами з дуже влучною назвою Swan, тобто «Лебідь». Це яхти для родинного відпочинку в комфортному середовищі, та їх можна з успіхом використовувати й у перегонах. За 50 років корабельнею Nautor, а пізніше Nautor Swan, що базується в містечку Пієтарсаарі (Pietarsaari), Фінляндія, було збудовано понад 2000 яхт довжиною від 36 до 131 футу. Найновішими моделями компанії є Swan 48, 65, 98, 120. Крім них продовжують будувати давно присутні на ринку Swan 54, 60, 78. Певне відгалуження становлять яхти Сlub Swan 36, 50 та 125.

Перші яхти, збудовані Nautor, були спроєктовані всесвітньовідомою фірмою Sparkman & Stephens. Першими найпопулярнішими моделями стали Swan 36, збудовано 90 одиниць, та Swan 38 – 116. Ці яхти, збудовані наприкінці 60-х років минулого століття із склопластику або дерева, вважали придатними для відкритого моря, комфортабельними, безпечними і спроможними брати участь у перегонах. Найбільша ширина корпусу була зсунута від міделя (середина довжини по ватерлінії) у бік корми, яка була удвічі вужчою від найбільшої, розвинена площа підводної частини включно із стерном, змонтованим за скегом, забезпечувала можливість досить круто йти на вітер.

Та час і споживачі вимагали змін, які можна було відобразити лише в новій яхті.

Swan 48 (І)

Придатною до модернізації вважали Swan 47, спроєктовану S&S. Офіційним роком народження яхти Swan 48, створеної за проєктом тієї ж фірми, став 1971 р. Яхта стала знаковою для корабельні. Вона двічі вигравала океанську вітрильну регату Newport Bermuda Race та перегони Transatlantic Race. При цьому основ на ідея Swan 48 була у сімейних подорожах, круїзах. Вона мала довжину 14,61 м, ширину 4,15 м, углибку в межах 2,41–2,55 м (залежно від ступеня завантаження). Розрахована на екіпаж із 8 осіб, при повному її завантаженні водообсяг сягав 16 т, при запасі пального 360 л та питної води 500 л. Яхта мала дизель Yanmar потужністю 100 к. с. Загалом модель Swan 48 будувалась всього протягом 4 років, з 1971 до 1975. Було збудовано 46 яхт.

Swan 48 Frers

У 1995 році справу відновлення Swan 48 перейняв відомий конструктор Джерман Фрірс (German Frers). Він поклав в основу проєкту намір розширити кормову частину яхти для обладнання приміщення для зберігання надувного човна та розташування купальної платформи.

Наряддя виконували в двох варіантах: круїзера та перегонового. Основним вважали варіант круїзера. Яхта отримала корпус типу «каное», сучасний на той час плавець, підвісне стерно.

Починаючи з 1995 р. і до 2003 р. було збудовано 57 Swan 48 Frers.

Swan 48 MK III

Джерман Фрірс продовжив роботу над новим проєктом 48 «Лебідя» у 2017 році. Swan 48 MK III була представлена широкому загалу на бот-шоу Boot Düsseldorf на початку 2018 р.

Нова яхта має сучасний дизайн, спроєктована як родинний круїзер, що цілком придатний при найвищому ступені комфорту та за максимального нахилу 20 градусів у цілковитій безпеці ходити у навколосвітні подорожі. В новій версії передбачені 3 каюти, 2 гальюни та 2 душі. Відповідно до опцій можливі деякі зміни в розташуванні основних приміщень.

Одночасно яхта відповідає правилам ORC/IRC.

Корпус. Яхта має великий внутрішній об’єм, хорошу остійність за рахунок продуманого використання об’ємів нижче ватерлінії для розташування важких вантажів, пониження ЦВг (центра ваги), високий відновлювальний момент, збалансованість вітрильного наряддя і наявність двох стерен, що означає кращу керованість яхти.

Основні конструкції виготовлені із склопластику із застосуванням вінілестерної смоли, вакуумної інфузії та, звичайно, тришарових елементів, у тому числі і для водощільних переділок. Для меблів використано європейський дуб, а палуба та кокпіт вкриті 9 мм тиком. Цистерни та важкі вантажі розташовані на днищі.

Т-подібний плавець дозволяє безпечно минати відносне мілководдя та використовувати неглибокі гавані.

Наявність 2 стерен зменшує тенденцію до брочингу.

У перегоновому варіанті яхта має карбоновий рангоут, подовжений бушприт, перегоновий кіль, вдосконалене палубне обладнання.

Наряддя топове (круїзінг), у перегоновому варіанті дробне (9/10).

Щогла зсунута в корму, досягнутий оптимальний баланс між гротом та переднім трикутником. В останньому передбачені 4 штаги – для геннакера, code 0, клівера та стакселя. Два останні можна встановити на циркульному погоні й використовувати як «автоматичні». Висота щогли від ватерлінії – 23,71 м. Довгий стандартний бушприт придатний для асиметричного вітрила, а також для розташування роульса кітви. Проводка шкотів грота може різнитись у круїзному та перегоновому варіантах.

Палуба та зовнішнє обладнання. Основні об’єми, сформовані над палубою, мають заокруглені контури. Довгі комінгси прикривають весь просторий кокпіт, в якому за столом можна розмістити 6–8 осіб. Перед участю в перегонах стіл демонтують. Вхід до нижніх приміщень захищений тентом з вікнами, а весь кокпіт може бути прикритий окремим тентом. Крім досить значної за площею купальною платформою є місце для прийняття сонячних ванн. Як опцію – приміщення для тендера.

Інтер’єр. Принципово запропоновано кілька варіантів вирішення розташування приміщень, але збережено основні вузли в усіх варіантах. Каюта власника залишається в носовій частині, салон знаходиться всередині, 1-2-місні каюти з різним плануванням розташовані в кормовій частині житлової зони. Денне освітлення залежить від прийнятого розташування і запропоновано у вигляді прямокутних бортових ілюмінаторів – від 1 до 3 з кожного борту. Викінчення інтер’єрів – у дусі північної Європи – світлі породи дерева без блисків від лаків чи яскравих елементів, на вибір три різних варіанти. Дизайнеркою інтер’єру яхти виступила Міса Поггі (Misa Poggi).

Символічно, що у 2019 році бренду Swan 48 виповняється 48 років. Розвиток корабельні не тільки в напрямку покращення кораблебудівної частини, але також і дизайну загалом дав результат, який добре видно при огляді світлин яхти. Міса Поггі створила світлий та зручний інтер’єр із вдало підібраними меблями та колористикою в дусі Скандинавії. Такий дух характерний і для інших будівників яхт цього регіону. Варто придивитись й до деталей. Продуманістю та витонченістю може пишатись не тільки проєктант чи будівельник, але що важливіше – власник.

Довжина найбільша, м14,78
Довжина по ВЛ, м13,88
Ширина, м4,59
Углибка порожняком, м2,40
Водообсяг порожняком, т15
Баласт, т5,2
Двигун Volvo-Penta D2, кВт/к.с.55/75
Запас пального, л360
Запас питної води, л500
Гаряча вода, л40
Цистерна стічних вод, л100
Категорія СЕA

Текст: Ігор ПЕРЕСТЮК
Фото: Nautor Swan

Leave a Response