Як кайтсерфінг став популярним

share on:

Одним із найбільш видовищних видів спорту, що активно розвиваються, є кайтсерфінг або кайтбординг. Це вид спорту, основою якого є рух під дією сили тяги, яку розвиває повітряний змій (кайт), яким керує спортсмен. Цей спорт стає щороку популярнішим. У 2012 році кількість кайтерів у світі налічувала 1,6 мільйона осіб.

Ще у 70-ті роки минулого сторіччя декілька осіб із Великої Британії використовували круглі парашути для створення необхідної сили тяги для переміщення по поверхні води на водних лижах. Із самого початку існували дві гілки розвитку: «повітряно-змійова» та «парашутно-парапланерна». Парапланеристи експериментували з комбінацією «лижі + парашут». Виявилось, що з парапланом можна не тільки літати, а й їхати! Це були сімдесяті. Зрозуміло, що саме слово «кайтинг» (kiting) у той час масово не використовувалось, називався цей спорт parachute-skiing.

«Повітряно-змійова» гілка – це каркасні кайти в декількох варіантах. На початку 80-х років минулого сторіччя було створено особливу дошку, на кшталт кільватерної (дошки для вейк-бордингу), яку приводив у рух спеціально сконструйований для цього кайт – «парагляйдер». Слідом за цим винаходом у 1984 році в Швейцарії був запатентований тяговий повітряний змій, якого можна було запускати з води. Виконаний стрибок на цьому кайті був, ймовірно, найпершим високим стрибком при слабкому вітрі. Його навіть показали по європейському телебаченню.

У кінці 80-х-на початку 90-х років з’являється все більше інформації про те, що по всій земній кулі спортсмени (лижники, віндсерфери, велосипедисти), використовують повітряні змії для приведення в рух на воді лиж і спеціальних дощок, але й вони не отримали визнання суспільства та не зацікавили комерційні організації. А в 1993 році з’являється сам термін «кайтсерфінг». У тому ж році одночасно в різних куточках світу починають розвиватися декілька фірм, що займаються виробництвом обладнання для кайтсерфінгу.

Це був сигнал, що кайтсерфінг набирає обертів вже у світовому масштабі. В 1998 році, після того як в Канаді було проведено перший чемпіонат світу, всі остаточно зрозуміли, що у світі з’явився повністю новий, виключно видовищний та чарівний, посправжньому цікавий, відносно недорогий та дійсно приваблюючий вид спорту.

Що треба знати початківцю?

Кайтсерфінг пов’язаний з чималими труднощами та небезпекою як для самого кайтера, так і для інших, хто відпочиває на воді. Небезпеки можна уникнути, якщо почати навчання під керівництвом досвідченого інструктора. Школи кайтсерфінгу пропонують різні курси та уроки, що відповідають рівням підготовки: зліт та посадка кайта, запуск з води, користування планкою керування, стропи та система безпеки. Слід мати на увазі, що кайтсерфінг – це хобі, в якому травми трапляються регулярно.

Використання елементів оснащення може бути незрозумілим для почат ківця, тому варто звернутись до спеціаліста за роз’ясненнями. Повноцінні курси кайтсерфінгу повинні включати основи налаштування кайта, керування ним, відомості про розміри та типи кайтів, керування системою безпеки. На курсах також повинні навчати врахуванню погодних умов, вибору місця для запуску кайта, ковзання без дошки (англ. body dragging) проти вітру, посадці та запуску кайта наодинці, аварійній посадці, рятуванню в критичній ситуації, розворотам (кайтлупам), старту з води та руху проти вітру.

Щоб уникнути перевантаження, кайтсерфери вибирають розміри кайта залежно від сили вітру: чим сильніший вітер, тим менший кайт. Особливо небезпечно використовувати великі кайти в дуже сильний або поривчастий вітер, якщо ви ще новачок у цьому виді спорту.

Нові кайти мають можливість зменшувати свою потужність (depower) – кайтер на ходу регулює кут атаки крила планкою керування. При використанні депауера зменшується кут атаки кайта, знижується кількість повітря, що проходить крізь нього, та слабшає сила тяги.

Залежно від цієї характеристики обирається й кайт. При вазі сервера 77 кг потрібен вітер від 8 до 10 вузлів та кайт 16 м² та більше. За 12–15 вузлів ви можете робити невеликі стрибки та інші елементи фрістайлу. За 16–20 вузлів на 16-метровому кайті можна робити вже високі стрибки. Коли швидкість вітру становить від 20 до 24 вузлів, на 12-метровому кайті ви можете літати, як птах. Досвідчені кайтери мають набір кайтів на різні вітри. Зазвичай розміри кайтів бувають 9, 13 та 18 м². Підбір розміру залежить від ваги кайтера та швидкості вітру.

Де катати?

Підходять будь-які місця з вітром у напрямку до берега та швидкістю від 10 до 35 і більше вузлів. Велика відкрита водойма та зручне місце для злету і посадки кайта мають важливе значення. Багато таких місць розташовується уздовж узбережжя океану, але є також на великих озерах та річках. Все залежить від рівня серфера та його місця проживання. Найкращі місця для кайтингу розташовуються на теплих пляжах екзотичних країн. В основному це країни Південної Америки, острів Маврикій, В’єтнам, Шрі-Ланка.

Популярними місцями для кайтсерфінгу стають курорти в різних частинах світу. Стабільний вітер, тепла вода цілий рік і, не в останню чергу, вартість проживання та розваг вигідно відрізняють венесуельську мекку кайтсерферів та віндсерферів Ель-Яке (El Yaque), в’єтнамський Муй Не (Mũi Né) та домініканський Кабарете (Cabarete). Традиційно популярними стали і єгипетські містечка Хургада, Шарм-еш-Шейх, Дахаб та Ель-Тур. Поціновувачі вейврайдингу надають перевагу острову Маврикій. В Україні популярними місцями для катання є Коблево, Сергіївка, Генічеськ, Кирилівка та інші, а жителі столиці надають перевагу поїздкам на Київське та Канівське водосховища.

Лідери ринку

Двома компаніями – лідерами з виробництва спорядження для кайтсерфінгу є Cabrinha та Duotone. Трохи поговоримо про історію Cabrinha та запропонуємо актуальне інтерв’ю у зв’язку з перейменуванням бренда North Kiteboarding на Duotone.

Cabrinha

Піт Кабріна був молодим віндсерфером, що катався у водах Кайлуа, Гаваї, в кінці сімдесятих. Піт допомагав формувати професійний віндсерфінг протягом майже двох десятиріч та приніс у спорт свій власний клас серфінгу.

У ранні роки було важко знайти спорядження для віндсерфінгу. Піт відкрив магазин на задньому дворі свого будинку і почав розробляти дошки та аксесуари під власним лейблом Cabrinha Design. Спорт швидко розвивався, але його філософія завжди залишалась незмінною. За словами Піта, «із самого початку я підписав із собою договір про те, що хочу бути в цій грі надовго. Це означало дві речі: я повинен був підтримувати свій спортивний статус на високому рівні та завжди тримати планку дизайну свого спорядження так само високо». Його план виправдав себе. В 1985 році Піт виграв титул чемпіона світу WSMA з Wave Performance та затвердив місце як одна з постійних ікон віндсерфінгу.

Згодом після отримання титулу Піт познайомився зі своєю другою любов’ю в житті… із серфінгом. На початку дев’яностих Піт вирушив з гуртом однодумців на острів Мауї, Гаваї. Це була компанія колишніх спортсменів, які завершили професійну кар’єру у віндсерфінгу. Їхні енергійні вилазки являли собою дружню гру. Ідея полягала в тому, щоб розширити межі серфінгу, перебудувати усталені форми спорту так, щоб він брав уроки з минулого, дивлячись у майбутнє. За словами Піта, «цей полк вимагав деяких нестандартних рішень кожен день, це означало використовувати нетрадиційні, іноді дивні ідеї». Завдяки докладеним зусиллям народились класи Strap Surfing та Tow Surfing. Також вони вперше вигадали прив’язувати дошки для серфінгу до водних мотоциклів, щоб буксирувати одне одного до хвиль.

Так гурт серферів став відомим світу як The Strapped Crew. З їхніми новими інструментами в руках та великим досвідом колективний фокус змістився на пошук спільної ідеї: керувати найбільшими хвилями в світі так, як ніхто не робив раніше.

На удачу для Піта та його друзів недалеко від узбережжя північного берега Мауї була розташована маловідома «міфічна пляма» великої хвилі – Peahi або JAWS (з англійської – щелепи), як тепер відомо. До цього часу вона залишалась таємницею навіть для населення, яке займалось серфінгом на Мауї. Екіпаж Strapped, озброєний своїми новими інструментами, готується взятись за «Щелепи» по одній хвилі за раз…

Піт згадує: «З першого дня для серфінгу на буксирі в «Щелепах» одна річ стала кристально ясною для всіх: буксируючи себе в ці хвилі на гідроциклі, ми могли впіймати та можливо покататись на хвилі будь-якого розміру, які океан посилав нам». Заява виявилася не пустопорожньою грою слів. 10 січня 2004 року, при самому сильному хвилюванні десятиріччя, Піт Кабрина в’їхав у 70-футову хвилю в Чау, Мауї, на спеціально розробленій дошці для серфінгу. Подвиг приніс йому омріяну нагороду Billabong XXL Award та запис у Книгу рекордів Гіннеса за осідлання найбільшої хвилі за всю історію цього виду спорту.

Але навіть тут Піт вирішив не зупинятися. Вже як чотири роки поспіль на горизонті маячіли куполи кайтів: кайтсерфінг ставав все популярнішим, і натхнений новими перспективами Піт включився у розробку свого власного спорядження і в результаті створив лінійку кайтбордів під маркою Cabrinha.

Компанія Cabrinha Kiteboards офіційно народилася влітку 2000 року. Експерименти, пригоди та висока оцінка дизайну – те, що крокувало за Пітом Кабриною із самого початку його кар’єри. Сьогодні Cabrinha (входить до Pryde Group) є провідним брендом для кайтсерфінгу, який продається в понад 40 країнах світу, включаючи Україну. Зараз Піт живе в Мауї, Гаваї, зі своєю дружиною Лізою та дочкою Таїті.

Duotone

Duotone – це неновий гравець в індустрії. Так з другої половини 2018 року називається колишня лінійка North Kiteboarding, відомий на весь світ підрозділ North Sails America. Тіль Еберелє, керуючий директор Boards & More GmbH, в інтерв’ю, опублікованому на офіційному сайті нового бренда, розповів про те, що відбувається з новим брендом Duotone та чого можна очікувати в майбутньому. Пропонуємо його читачам.

Було багато пліток останнім часом. Чи правда, що Boards & More вивела новий бренд на ринок кайтів?

Так, це правда. Ми запустили новий бренд Duotone 1 серпня 2018 року.

Що означає новий бренд Duotone?

Duotone презентує справжність: істина в кайтбордингу, істина у віндсерфінгу. Ми продовжуємо пропонувати високоякісні продукти для всіх дисциплін та будемо лідерами в технологіях для спорту, який любимо.

Чи з’являться продукти Duotone для кайтбордингу, віндсерфінгу, серфінгу або навіть вейкбордингу?

Це можливо. Проте на сьогодні ми зосереджені на кайтбордингу та віндсерфінгу. Зокрема, ми, ймовірно, досліджуватимемо сектор гідрофойлів. Серфінг на гідрофойлах стрімко розвивається.

Що трапилось з Вами після того, як Ви залишили North Kiteboarding після 38 років праці?

Boards & More та North Sails Group America, якою володіє Oakley Capital, мають трохи інші погляди на майбутнє бренда. Це те, що надихнуло нас в Boards & More створити свій власний бренд. У нас є декілька цікавих ідей на майбутнє і ми готові повністю їх реалізувати.

Група Boards & More тепер має нового власника?

Ні, принаймні на сьогодні. Але через кілька років це може статись.

Чи існуватиме North Kiteboarding?

Цього я не можу сказати. Ми, як Boards & More, більше не керуватимемо брендом North Kiteboarding після завершення перехідного періоду.

Тобто ви відмовитесь від North Kiteboarding. Що це означає для покупців? Якщо, наприклад, клієнт купив новий кайт North Kiteboarding навесні 2018 року?

Ми, тобто Boards & More, працюємо з дилером, у якого клієнт придбав свій кайт, та продовжимо співробітництво з дилером. Ми відповідатимемо на будь-які претензії за гарантією у встановлені законом терміни. Ще краще, якщо покупець бере участь у нашій програмі подовження гарантії – він отримає додаткові 6 місяців до початкового гарантійного терміну. Окрім того, ми також продовжуватимемо підлаштовуватись. Як Boards & More, ми маємо репутацію надійної компанії і продовжуватимемо виконувати сервіс та гарантію на будь-який продукт, який продаємо. І, звичайно, як Boards & More, ми також хочемо, щоб наш новий бренд Duotone запрацював і працював. Ми зробимо все, що від нас залежить, щоб наші клієнти були задоволені.

Тобто це просто випадок зміни назви ваших існуючих продуктів та продажу їх під назвою Duotone?

Ми продовжуватимемо розвивати наші продукти під новим брендом, це точно. Вся техніка, дизайн кайтів, всі ноу-хау – це все знання, набуті Boards & More за минулі роки. Всі продукти були розроблені нашими працівниками, ми маємо всі патенти і всі назви продуктів належать Boards & More. Наприклад, ми створили Rebel і Neo, тому в Duotone будуть доступні і Rebel і Neo, які будуть ідентичні за характеристиками польоту та позиціонуванням Rebel або Neo минулого. Ми також збережемо наші перевірені виробничі налаштування, щоб гарантувати таку саму високу якість для наших клієнтів.

Таким чином, у наступному році все ще можна буде купити Click Bar, NTT прив’язку, Twintips із системою треку або Neo Kite?

Так, вони будуть. Покупці отримають все, з чим вони знайомі, і навіть трохи більше.

Всі ваші розробники, командні гонщики та міжнародні дистриб’ютори залишаться з вами?

Ми заздалегідь задали питання всім: Кену Віннеру, Ральфу Грьозелю, Скай Солбаху, всім прорайдерам команди та працівникам. Всі наші розробники та внутрішня команда продовжать співпрацю на наступні кілька років та раді, що все спрацювало. Спочатку багато працівників вважали, що це жарт: ми не можемо просто створити повністю новий бренд. Однак тепер, коли ми цим займаємось, очевидно, що з’являється багато нових можливостей, і наші працівники, особливо багато хто з молодших членів команди, більш вмотивовані залишити свій слід, ніж раніше.

Які нові сподівання існують у вас стосовно нового бренда Duotone?

Іноді зміни можуть дійсно надихнути вас. Бренд Duotone належить нам. Ми можемо сформувати його так, як вважаємо за потрібне. Ми розмістимо Duotone там, де, на нашу думку, він найкраще підходить та де він може бути цікавим для наших клієнтів. Ми більше не пов’язані з вітрильним спортом. Ми також можемо розвивати Duotone в нових сферах, таких як гідрофойлинг або одяг, якщо того забажаємо. Або, якщо ми хочемо вивести дошки для серфінгу на ринок, ми також можемо це зробити. Тепер справа за нами, за тим, чого ми хочемо досягти.

Чи вплине запуск Duotone на інші бренди групи Boards & More, наприклад, ION, Fanatic та Arrows?

Ні, зовсім ні.

Ви володієте брендом ION, з якого походить ION Club. Чому новий бренд не називається ION Kiteboarding?

Ми прискіпливо розглянули це питання всередині. Однак ми дійшли висновку, що з точки зору позиціонування бренда краще зберегти ION незалежним. Навіть кайтери Cabrinha або прихильники Slingshot можуть ідентифікувати себе з ION та придбати ці продукти. Наша мета, коли ми створювали ION, полягала не в тому, щоб просто пропонувати які-небудь товари під цією назвою, а в тому, щоб створити нейтральний бренд, який спеціалізується на аксесуарах на додаток до наших, а також до інших апаратних брендів. З цієї причини ION не ідеально підходить для нашої першочергової ідеї створення нового кайт-бренда.

Duotone – це ненове ім’я. Існував бренд сноубордів від Boards & More з такою назвою ще в 1990-х роках. Чому ви вирішили повернутися до цієї назви?

На деяких форумах було багато гарячих суперечок про назву Duotone, і ми вважаємо це захоплюючим, тому що це дуже емоційна назва з багатьма значеннями та тлумаченнями. В останні два роки наші кайти прикрашав ефект подвійного відтінку в кольоровій гамі, який називається дуотон – ось як ми вийшли на цю назву. Коли ми шукали ім’я нового бренда, ми обрали Duotone як внутрішню назву проекту. І чим довше ми працювали з нею, тим більше розуміли, що це ім’я дійсно пасує. Окрім того, таке ім’я вже зареєстровано компанією Boards & More, і нам дійсно сподобалось подвійне тлумачення, пов’язане з Duotone: вітер і вода добре поєднуються, нагадуючи про легкість та стабільність. Взаємодія між двома факторами виникає знов і знов при створенні наших продуктів.

А той факт, що назва була пов’язана зі сноубордами з 1990-х років, це бентежить Вас?

Ні, дев’яності роки пройшли вже давно. Що важливіше, Duotone був дуже крутим брендом, який відрізнявся високою якістю. Він випереджав свій час.

Ви б охарактеризували це нове підприємство особисто для Вас тягарем або свободою?

Я б сказав, що це величезна перспектива. Ми несемо щось нове, таке, чого більше ніхто не робить. Я знов відчуваю оптимізм. Це виклик: він дуже захоплюючий, творчо кажучи. Можна сказати й так: якщо ви хочете прокататись на великій хвилі, такій як на Мауї в «Щелепах», і не проявити ніякої поваги до виклику та наслідків, то навряд чи ви отримаєте позитивний результат. Повага є гарним керуючим фактором, тому ми вправно попрацювали над розробкою ретельного плану дій та відкриті до нових можливостей.

Як Ви плануєте зробити новий бренд Duotone відомим світу?

Кайтсерфінг – дуже тісне товариство. Вже відомо, що новий бренд Duotone існує. Але вельми логічно, що ми також плануємо ретельний маркетинг з нашого боку, щоб забезпечити успішний запуск бренда, що також принесе користь нашим партнерам із продажів. Окрім того, Boards & More, ймовірно, має найкращу міжнародну систему розподілу в сегменті водних видів спорту, яку ми використовуватимемо для поширення інформації.

Чи очікуєте Ви, що із запуском Duotone ціна на використані кайти North Kiteboarding різко впаде?

Я маю сумнів. Тому що Rebel – це завжди Rebel, а Neo – це завжди Neo. Покупець знає, чого хоче. Виходячи з мого досвіду, конкретна модель та назва продукту важливіша, ніж бренд. І роздрібні продавці, і користувачі можуть бути впевнені, що в цьому році не буде надто багато товарів зі знижкою в кінці сезону від North Kiteboarding, ми триматимемо під контролем переповнення. Кращою гарантією гарної вартості при перепродажу є скромна кількість доступних продуктів у кінці сезону.

Коли нові кайти та дошки Duotone з’являться на ринку?

Бренд Duotone офіційно запущений 1 серпня 2018 року. Раніше ринкові запуски кайтів Vegas, Rebel, Dice та Neo розповсюджувались із серпня до жовтня. В цьому році Duotone Vegas, Duotone Rebel, Duotone Dice та Duotone Neo надійшли в продаж раніше: на початку серпня. Весь наш асортимент Twintips і Surfboards під брендом Duotone також доступний. Друга хвиля продукту очікується в лютому 2019 року.

Чому б і ні?

Завдяки тому, що в Україні кайтинг перебуває на стадії активного розвитку, кайтерське товариство є посправжньому тісним, дружним та згуртованим, що дуже привабливо насамперед для початківців. Новачки мають можливість брати уроки у досвідчених райдерів і для цього зовсім не обов’язково їхати, наприклад, в Генічеськ або на інший популярний український кайт-спот.

Привабливість кайтингу полягає ще й у тому, що ви можете займатись цим видом активності в будь-який час: як влітку, так і взимку – був би тільки вітер та відповідне спорядження. На момент публікації статті найпопулярніші моделі кайтів та кайтбордів Duotone та Cabrinha вже доступні в роздрібній мережі «Екстрем Стайл». Якщо ви маєте відповідний досвід та знаєте, чого бажати від спорядження, можливість придбати спорядження 2019 модельного року є вже зараз, а якщо ви тільки розглядаєте покупку свого першого кайту, радимо звернутись до консультантів «Екстрем Стайл», щоб зробити відповідний до вашого досвіду, вимог та рівня катання кайт, екіпірування та одяг. Зустрінемось на воді!


Текст: Григорій РАСТВОРОВ
Фото надані компанією Extrem Style

Leave a Response