Ми знову в Черкасах. Компанія «Бора яхт» запропонувала протестувати свою останню новинку: моторні човни «Бора 450А» та «Бора 450В». Успішно проведені в минулому році ходові випробування вселили впевненість у майбутній успіх цих моделей. Запуск у виробництво більш масових для нашого ринку моделей моторних човнів повинен забезпечити компанію стабільним збутом своєї продукції, а отже, і подальшим розвитком виробництва.
Займаючись несерійним будівництвом вітрильних яхт спочатку для себе, а потім під замовлення і для своїх друзів, фірма «Бора яхт» розпочала виробництво і моторних човнів, що було цілком логічним кроком розвитку в умовах українського ринку. Перший реалізований проект каютного моторного човна «Бора 5,5» вірно служить вже декільком десяткам власників. Відносно невеликий корпус довжиною 5,5 м – серійна продукція компанії. Хоча якщо взяти до уваги кількість опцій та варіантів комплектації моделі, то серійність виробництва дуже пов’язана з побажаннями майбутнього власника. Це стосується майже кожного етапу виробництва. Замовлення на виготовлення човна можливо прямо з «нуля». Тоді під свій смак визначається все: від кольору корпусу до типу фурнітури та комплектації. Як не дивно, при всьому цьому моторні човни «Бора» мають свій фірмовий стиль та вирізняються високою якістю виконання.
Еволюція модельного ряду моторних човнів «Бора яхт» та і, напевне, стан справ в економіці країни привели корабельню до розробки нової моделі популярної в Україні довжини і, що головне, доступної для новачків, які тільки хочуть стати судноводіями малого моторного судна. Поява 450 моделі, а точніше базової платформи для двох нових човнів «Бора 450А» та «Бора 450В», має зацікавити дуже широке коло користувачів.
Обводи днища з перемінною кілеватістю по довжині та з доволі широким відгином скули доповнені двома парами реданів, які розміщені паралельно кілю. Така класична форма забезпечує абсолютну прогнозованість в керуванні, що і було доведено на воді. Конструктивно днище відформовано в матриці. Силовий набір човна має вигляд об’ємного коробу, внутрішні порожнини якого заповнені вспіненим поліуретаном. Така конструкція забезпечує міцність, довговічність та акустичний комфорт при русі на хвилях.
Умовно човни можна розділити на два типи: це «боурайдер» (bowrider) та «рибалка-універсал», з максимально зміщеним у корму постом керування. Компонування «боурайдер» доволі давно прийшло до нас зі США і дуже швидко прижилось. Воно робить човен довжиною 4,5 м дуже зручним та доволі містким. Заявлений екіпаж у 5 осіб розміщується в носовому та кормовому кокпітах без тисняви, переміщення вздовж човна здійснюється без будь-яких акробатичних етюдів. «Рибалка-універсал» (Бора 450В) надає ще більше простору екіпажеві. Звільнивши площу в ніс від тумб, було отримано доволі багато вільного простору в носовому кокпіті, що дає можливість зручно працювати з риболовним знаряддям.
Загалом можливість трансформації моделі під вимоги замовника дає значні переваги з точки зору завоювання довіри користувача. Фактично компанія «Бора яхт» пропонує корпус, який обладнаний тільки носовим U-подібним та кормовим прямим диванами. Під кришками диванів розташовані доволі місткі рундуки. Форпік теж обладнаний рундуком, у якому кітва з канатом завжди буде під рукою. Крім цього, конструкція люка і всієї носової частини палуби дозволяє встановлювати кітвову лебідку як опцію. Ще один рундук розміщено на кормовій платформі з лівого борту. Рундук кормового дивана служить для розміщення акумуляторної батареї підвісного двигуна, при бажанні тут знайдеться місце і для аератора або вбудованого холодильника. Ще один найбільший рундук вбудовано в палубі носового кокпіту. Ближче до корми у ньому закріплено штатний переносний паливний бак підвісного двигуна. За бажанням тут може бути встановлено стаціонарний бак для пального об’ємом до 200 л. Цікаво та функціонально використано простір за спинкою кормового дивана. Довга ніша зі сферичною кришкою вміщає в собі ходовий тент у складеному стані, за його відсутності там зручно розміщаються риболовні вудилища. Для безпеки екіпажу по периметру носового кокпіту, в кормі та в проході між тумбами встановлено зручні релінги. На закінчення опису базової комплектації 450 моделі потрібно зазначити, що навігаційні вогні та швартовні кнаги розміщено продумано і стильно, вони захищені від випадкових пошкоджень виступами на палубі або релінгами.
Потрапити в човен або вийти з нього на необладнаному будь-яким причалом березі можна через ніс, а кормові платформи вздовж бортів додатково можуть виконувати роль купальних – у правій вмонтовано телескопічний купальний трап.
Дві версії компонування «Бора 450» перш за все відрізняються одна від одної розміщенням тумб. У варіанті «боурайдер» вони знаходяться впритул до носового кокпіту, формуючи в ньому цілком завершену пасажирську зону. Місце стернового та сусіднє пасажирське обладнано кріслами, що повертаються навколо своєї осі, їх положення можна відрегулювати під себе. На місці пасажира знаходиться додатковий рундук. Суцільне вітрове скло з невеликим нахилом та відкидною центральною частиною для проходу вздовж човна розділяє два кокпіти та робить затишним кормову частину цього прогулянкового варіанта, доповнену і стандартним прямим диваном. Двокольорові м’які подушки, розміщені на тумбах з боку носового кокпіту, завершують інтер’єр. Варто зазначити, що вони, як і оббивка диванів, зшиті у власному цеху «Бора яхт». Тумби в корпусі виглядають не як вбудований елемент. Вони цілком інтегровано вписуються в силует човна. Яскраво виражена лінія вигину палуби добре балансує з лінією привального бруса та надає човну сучасну стильну форму.
«Рибалка-універсал» дещо програє в силуеті та й тумби виглядають бюджетніше. У цій версії відсутнє суцільне вітрове скло та крісла, стерновий і пасажир розміщуються безпосередньо на кормовому дивані. Відмова від двох крісел дала можливість зсунути в корму стернову тумбу і отримати багато функціонального простору для розміщення риболовного реманенту та аксесуарів. За бажанням модель можна залишити і без лівої пасажирської тумби. При цьому місця стає ще більше і човен можна використовувати вже не тільки для любительської риболовлі, а і як робочий плавзасіб. З іншого боку, як вже зазначалося, описану базову комплектацію можна доповнити великим переліком опцій: додатковими м’якими місцями для сидіння, тентом, холодильником для риби тощо. Таким чином, версію для рибалки можна зробити максимально затишною та комфортабельною, якщо в цьому є необхідність.
Пост керування на обох моделях досить ергономічний, виконаний без надлишків, при цьому обладнаний усім необхідним. Прилади контролю за роботою двигуна легко читаються, клавіші управління електрообладнанням зручно доступні.
На воді ми випробували обидва човни на різних режимах. Не дивлячись на те, що вони мають абсолютно однакові обводи, суттєві відмінності в компоновці виявили деяку різницю в поведінці на воді. Завдяки більш вираженій кормовій диферентовці човен «Бора 450В» трохи динамічніше поводився при виконанні прискорення та був більш чутливим до тримування підвісного двигуна. В усьому іншому обидві версії проявили себе як справжні близнюки: плавний розгін з невеличким підйомом носової частини, добрий опір крену як у статиці, так і в динаміці. Загнати привальник у воду при енергійному маневруванні можна тільки стартуючи з місця. При виконанні циркуляцій на швидкості гребний гвинт завжди залишався у воді.
Вітер швидкістю 7-8 м/с майже не вплинув на результат випробування – максимальна швидкість за вітром та проти відрізнялась лише на 2 км/год. – менше 4%. Із 60-сильним двигуном при 6400 об./хв. та встановленому 16-дюймовому гвинті максимальна швидкість становила 61 км/год. з двома членами екіпажу. При навантаженні в чотири людини швидкість знизилася до 54 км/год. Устійність на курсі дуже добра – перевірено при русі на повних обертах увздовж гострої кільватерної хвилі від більшої моделі корабельні «Бора 5,5». Вдалось нам і пострибати на хвилях висотою до 0,5 м, корпус вів себе абсолютно прогнозовано. Кілеватість на транці 17° та дві пари реданів забезпечують плавний і комфортний рух. Поштовхи від хвиль не спричинили жодного дискомфорту екіпажеві.
Висновки з усього побаченого в Черкасах можна зробити такі: накопичений досвід при будівництві вітрильних яхт вдало реалізований при розробці човнів серії «Бора 450». Продуманий вибір концепції дозволив максимально технологічно і без додаткових затрат розробити на основі одного корпусу дві повноцінні версії човна, об’єднані загальним дизайном. Хоч концепцію можна назвати економною та на якості кінцевого продукту це не позначилось, оскільки при виробництві використовуються тільки сучасні матеріали відомих світових виробників дотримується відпрацьована технологія. Незважаючи на невелику довжину човни вельми місткі і виглядають солідно. «Бора 450» ідеально підійде і для досвідчених судноводіїв і для новачків як «перший човен».
Черкаська обл., с.Лозивок,
вул. Насосна, 1
Тел. (0472) 34 09 22
alekx@bora.ck.ua
Текст: Володимир НАУМЕНКО
Фото: Сергій ПОЛІЩУК і Єгор ПОЛІЩУК