У лютому 2015 р. Кабінетом Міністрів України було ухвалено створення нової структури – Державної служби України з безпеки на транспорті (ДСБТ або Укртрансбезпеки). Вона об’єднала в собі функції Укртрансінспекції та Укрморрічінспекції. Наприкінці грудня 2016 р. в конкурсі на вакантну посаду заступника голови ДСБТ було обрано досвідченого капітана далекого плавання Дмитра Сергійовича Петренка.
Наша розмова з паном Дмитром була присвячена питанням його бачення роботи ДСБТ у сфері водного транспорту, роль цієї структури у процесі євроінтеграції та реформування законодавчої бази для спрощення користування водними шляхами України.
Пане Дмитре, розкажіть, чому Ви вирішили спробувати себе на державній службі?
Я народився в сім’ї спадкового капітана. Мій батько працював на радянському флоті, був капітаном на морських пасажирських суднах, потім працював в іноземних компаніях. Я змалку любив море. Пішов навчатися в Одеську національну морську академію, де закінчив магістратуру. З 2002 р. працював за кордоном на суднах різного типу. У 2008 р. перейшов до нафтовидобувної галузі, працював в Африці, потім в Норвегії. У Нігерії я керував плавучим ремонтним заводом. У списку моїх роботодавців – Total, Statoil, British Petrolium та інші міжнародні компанії. Маю досвід роботи із західним менеджментом, зокрема американським.
Після декількох років роботи я зрозумів, що хочу повернутися додому. Якраз у цей час було відкрито конкурс на посаду в ДСБТ, я подав заявку та до останнього моменту не вірив, що зможу перемогти. Але, як виявилось, конкурс дійсно було влаштовано для відбору професіоналів, а не «системних» людей. Я якраз-таки не «системна» людина, а технічна, я прийшов із флоту і всі його потреби розумію з іншого боку. Якщо в мене з’явилась можливість покращити життя українським морякам, я повинен нею скористатися.
Місце ДСБТ у системі державної влади України?
ДСБТ є окремим органом виконавчої влади, який спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури України. Сьогодні ДСБТ виконує більшість функцій морської адміністрації, ми відповідаємо за безпеку в портах, суднові документи, роботу капітанів портів і за внутрішні водні шляхи.
Україна все більше інтегрується в європейську родину. Яким чином ДСБТ працює в цьому напрямі?
Робота ДСБТ регулюється законодавством України. Ми співпрацюємо з різними європейськими місіями, технічним офісом реформ, який працює при Міністерстві. Згідно з Угодою про асоціацію з ЄС ми повинні гармонізувати наше законодавство з європейськими стандартами. Ця робота ведеться під егідою Мінінфраструктури.
Якщо говорити про малий та маломірний флот, то ми маємо оновити процес документообігу, зробити єдиний судновий реєстр з відкритим доступом. Також у цьому році ми плануємо прийняти низку нормативних актів. На сьогоднішній день кожному судноводію для того, що вийти, наприклад, в море, потрібно отримати декілька письмових дозволів. Все це можна перевести в електронний формат і спростити процес їх отримання.
Також потрібно приділити увагу підготовці судноводіїв-яхтсменів. Загальновідомо, що в Україні є багато порядних навчальних закладів, які видають своїм випускникам посвідчення судноводіїв, проте є частина шкіл, які проводять навчання тільки на папері. Відповідно до чинного законодавства ДСБТ немає права контролювати процес навчання. Лише раз на два роки наша комісія перевіряє школи для отримання протоколу про відповідність, інших важелів у нас немає. Лібералізація законодавства має проводитись разом зі створенням адекватних шляхів контролю.
Дніпро – третя за розміром ріка Європи. Для перевезення вантажів вона використовується не дуже активно. Чому?
На жаль, це так, але початок відновлення вантажопотоку Дніпром закладено. У процесі розробки знаходиться спільна з урядом Білорусі програма розбудови вантажного судноплавства на Дніпрі. Адже річкові транспортні перевезення вигідніші, ніж залізничні.
Дунай у цьому плані активніший?
На Дунаї є великий транзитний потік, багато суден прямує до Ізмаїлу та Рені. У відповідний сезон там здійснюється багато експортних операцій із зерном. Проте я думаю, що десь 20 років тому цей шлях був набагато інтенсивнішим. Це стосується української частини Дунаю. Якщо говорити про Румунію, то там потік вантажів набагато більший. Окрім того, в Румунії багато судноремонтних і суднобудівних заводів, тож він складається не тільки з транзитних суден, але й з тих, що ремонтуються там. У країні також розвинуте паромне сполучення: пасажирське і вантажне. І взагалі Румунія сьогодні вкладає багато коштів у розвиток річкової інфраструктури. Україні теж потрібно це робити.
Існує дунайська комісія, яка регулює правила плавання Дунаєм. До неї входять і представники Мінінфраструктури. Я вважаю, що Україна в цій стратегії має відігравати одну з найактивніших ролей, адже у нас є вихід до моря: Дунай впадає в Чорне море на території нашої країни. На жаль, цей напрямок не був пріоритетним за останні 25 років. Загалом після розпаду СРСР користування внутрішніми водними шляхами як сфера політики держави відійшло на третій-четвертий-п’ятий план. Лише в останні 3-4 роки стало зрозуміло, наскільки високий потенціал є в цій сфері.
Приємно, що потроху починає розбудовуватись внутрішній водний транспорт. Питання перевезення вантажів внутрішніми водними шляхами стає актуальнішим. Але для цього не вистачить тільки однієї політичної волі, потрібна економіка, співпраця уряду з перевізниками.
Потрібно законодавчо заохочувати перевізників працювати під українським прапором, створити вигідні бізнес-умови для цього. Найближчим часом планується створення робочої групи щодо вирішення цих питань.
Наприклад, сусідня Молдова, яка навіть немає прямого виходу до моря, має лише один порт, але оперує більшою кількістю великотоннажних суден, ніж Україна, яка має 12 портів, ому що судновласнику вигідніше працювати під прапором тієї країни, де вимоги до нього лояльніші.
З іншого боку, якщо ми імплементуємо європейське законодавство, то нам потрібно буде приводити вимоги до суден у відповідність до європейського законодавства. Це стосується не лише великотоннажних суден, але і малого флоту.
Внутрішні водні шляхи України закриті для іноземних перевізників?
Так. Але в Уряді та Верховній Раді є декілька зареєстрованих проектів, які скасовують цю норму.
Я згоден з громадськістю, що внутрішні водні шляхи України мають бути відкриті для операторів інших країн. Якщо цього не буде, то не буде чесних і прозорих умов для всіх учасників ринку, не буде конкуренції і відповідно інвестування. За інших умов існуватиме одна велика компанія-монополіст, яка диктуватиме власні умови. Звичайно потрібно створювати певні пільги для українських судновласників. Це дасть змогу, в тому числі й іноземному інвестору, порахувати, наскільки вигідно буде не просто працювати в Україні, а створити тут українську компанію, залучити місцевих фахівців.
На жаль, проект Закону України про внутрішній водний транспорт, який було подано на розгляд ще 2015 року, не пройшов першого читання у Верховній Раді України. Але він потрібен Україні, бо сьогодні ми не маємо чітких правил перевезення на внутрішніх водних шляхах, немає відповідальних органів. Офіційно у нас взагалі немає капітанів річкових портів. Є багато нюансів, які не врегульовані, на відміну від морських водних шляхів. Але прийняття цього законопроекту – це вже питання не до держслужбовців, а до політиків. Без нього неможливі інвестиції у сферу річкових водних перевезень. Усі розуміють, що вони потрібні для розвитку внутрішніх водних шляхів. У першу чергу для днопоглиблення та оновлення інфраструктури шлюзів. Вони знаходяться в поганому стані, це відомий факт. Міністерство інфраструктури прагне, щоб шлюзи були передані на баланс енергогенеруючих компаній.
Читачів журналу дуже цікавить спорт та відпочинок на воді. Якими документами регламентується експлуатація малих суден в Україні?
Зараз цих документів дуже багато. Наприклад, це стаття 67 Водного кодексу, стаття 16-3 Закону України «Про транспорт», постанова Кабміну № 814 «Про вдосконалення технічного, класифікаційного і судноплавного нагляду на морському і річковому транспорті», постанова Кабміну № 1069 «Про затвердження Порядку ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України», окремі положення Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах… Цей список можна продовжувати, документів занадто багато. Вони регламентують навчання, технічний нагляд, реєстрацію, вимоги до судноводіїв, баз стоянок, безпеки. Потрібно зменшити кількість цих документів, бо простому судноводієві власного прогулянкового чи спортивного судна важко орієнтуватися у всіх них.
Настав час розробки єдиного документа, який би скасував усі інші, увібравши в себе всі відповідні аспекти. Така робота ведеться. Ми працюємо з громадськими радами, опрацьовуємо різні пропозиції. Коли зберемо достатньо інформації, то разом з громадськістю розроблятимемо цей єдиний документ.
До того ж сьогодні існують деякі правові колізії: в одному документі написано «маломірне судно», в іншому – «мале судно», хоча йдеться про одне й те саме.
Зараз в Україні проводиться заміна документів судноводіїв малих суден: прогулянкових, моторних, вітрильних. Як проходить цей процес?
За наказом Міністерства інфраструктури № 283 розроблено порядок видачі цих свідоцтв. Він поширюється на громадян України, іноземців і осіб без громадянства. В ньому вказано: «Свідоцтва судноводіїв малих/маломірних суден (інші документи, які надавали право на управління малим/маломірним судном) старих зразків, видані в установленому законодавством порядку в СРСР та в Україні до 1 квітня 2012 року, є дійсними для управління малими/маломірними суднами до 1 січня 2017 року».
На жаль, є певні технічні негаразди – у деяких регіонах немає бланків і судноводії не можуть отримати документів нового зразка. Ми працюємо над вирішенням цієї проблеми і, думаю, в цьому році зможемо забезпечити необхідною кількістю бланків усі територіальні підрозділи.
Посвідчення нового зразка міжнародні?
Вони будуть українського зразка, але ми готуємо проект нормативного акта щодо адаптації посвідчень до міжнародних вимог. У майбутньому плануємо видавати міжнародні посвідчення. Зараз відпрацьовується можливість використання пластикових посвідчень. Можливо в одному з регіонів вони видаватимуться вже в цьому році.
Серед судноводіїв-яхтсменів є багато нарікань на посвідчення нового зразка.
Так. На них не вказано дати першої видачі посвідчення судноводія, тобто не зрозуміло, який у судноводія стаж. Зараз нам потрібно вирішити цю проблему, але ці бланки вже є офіційними, тож, на жаль, до їх форми дуже не просто внести зміни.
У пілотному проекті з видачею пластикових посвідчень, які відповідатимуть міжнародному стандарту ISO7810, ці нюанси буде враховано. Вони будуть двомовними, з QR-кодом, який веде на офіційний сайт Морської адміністрації, де буде інформація, чи це посвідчення дійсне.
Ми плануємо, що за бажанням судноводій зможе отримати або паперовий варіант посвідчення, той, який дійсний на цей момент, або пластиковий, вже оновлений. Якщо проект з пластиковим посвідченням буде успішний і користуватиметься попитом по всій Україні, то ми розглядатимемо можливість ввести його за єдиний стандарт та відмовитись від паперових бланків взагалі. Але для цього потрібен час та бюджет.
Зараз отримання паперового посвідчення для громадян безкоштовне. За пластикове потрібно буде заплатити, аби відшкодувати його виробництво.
Ситуація з виходом у закордонне плавання з посвідченнями чинного зразка не зручна, але Україна є партнером відповідних міжнародних асоціацій, усі документи, видані в нашій країні, мають юридичну силу на території інших країн. Є приклад Саудівської Аравії, яка виготовляє документи лише арабською мовою, але в світі їх приймають.
Чи існують проблеми, пов’язані з роботою кваліфікаційних комісій ДСБТ при оформленні посвідчень нового зразка?
Ми пильно слідкуємо за тим, як працюють кваліфікаційні комісії. З нашого боку було ініційовано декілька перевірок того, як проходять іспити, їх якості. Ми працюємо над тим, щоб долучити до цієї роботи фахівців з профільних громадських об’єднань. Це також пілотний проект, плануємо його реалізувати спочатку в Києві та Черкасах, а потім аналізуватимемо, чи вдасться провести і в інших регіонах.
Перспектива прийняття Україною, зокрема ДСБТ як уповноваженого Урядом органу, Резолюції №40 Європейської економічної комісії ООН, Комітету з внутрішнього водного транспорту: «Міжнародне посвідчення на право керування прогулянковим судном»?
Нашою Службою та особисто мною вживатимуться всі відповідні заходи, аби впровадити це посвідчення на території України. Є ряд вимог, які ми маємо виконати, щоб приєднатися до цієї Резолюції. Але вони мають, радше, технічно-регламентний характер, зокрема вимоги до зовнішнього вигляду і стандарту пластикових посвідчень, про які ми говорили. Вони будуть фактично уніфіковані за міжнародним стандартом.
Сьогодні ми ще не готові до ратифікації цієї Резолюції, тому що не виконали всіх потрібних вимог. Коли це буде зроблено, ми подамо заявку до Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС при Кабміні. Одне з невирішених питань – це фінансування. Ми розуміємо, що на певний час Резолюція створить додаткове навантаження на бюджет.
Паралельно, як я вже казав, ми готуємо документи – пластикові посвідчення, під цю Резолюцію.
Чи визнаються на території України посвідчення судноводіїв малих суден, видані в інших країнах?
Так. Офіційно у нас визнають документи, видані державними органами інших країн, зокрема морськими адміністраціями.
А документи на право керування вітрильним судном, видані міжнародними школами RIA, IYT тощо?
За моєю інформацією, немає офіційного договору про визнання цих шкіл в Україні. Тому такі посвідчення не мають юридичної сили на території нашої країни. Що стосується іноземців, то ми визнаємо посвідчення, затверджені державним органом країни резидента. Якщо це буде посвідчення IYT, але при цьому з печаткою місцевого уповноваженого державного органу, то воно буде дійсним на території України, якщо посвідчення видане просто школою, не засвідчене державною структурою, то ні. Є спеціальний наказ з переліком усіх установ, посвідчення видані якими визнаються на території України.
Що стосується шкіл загалом, я думаю, українські навчальні заклади повинні більше уваги приділяти практичним навичкам судноводіння. Є дуже хороші теоретичні курси, спеціальні комп’ютерні тренажери, тестові програми, але потрібна також річкова та морська практика. Людина з ідеальними теоретичними знаннями, але з недостатнім рівнем практичних навичок може становити загрозу для себе та інших громадян під час керування вітрильним або моторним судном.
Як співпрацює ДСБТ з водною поліцією?
Наші служби щільно працюють разом. У кожній області є групи, які спільно координуються. Зі свого боку, хочу висловити подяку водній поліції та МВС за допомогу, адже штат ДСБТ не дозволяє охопити всіх внутрішніх водних шляхів. Це перший сезон, коли ми так злагоджено співпрацюємо з національною поліцією, органами державної фіскальної служби, прикордонниками. Як результат, ми очікуємо зменшення аварійності та підвищення соціальної відповідальності судноводіїв.
Водна поліція – це орган дізнання, вона має право здійснювати перевірки, збирати дані згідно з чинним законодавством. А Укртрансбезпеки – це тільки контролюючий орган. Ми маємо право перевіряти документи, але не можемо з’ясовувати відповідність цих документів та перевіряти технічний стан. Зараз діє мораторій на перевірки, і ми не можемо виконувати усіх заходів контролю. Наприклад, ми проводимо місячники безпеки, робимо перевірки за скаргою, але ми не можемо проводити планових або позапланових перевірок. Відповідно до чинного законодавства водна поліція має повноваження евакуювати ті судна, експлуатація яких заборонена. Для цього на кожній базі-стоянці повинна бути виділена зона під штраф- майданчик.
Якщо в людини немає посвідчення судноводія, на неї складається протокол, який передбачає штраф у розмірі 85 грн. Він є занадто малим для того, щоб виступати важелем регуляції. Лише за невиконання законних вимог посадових осіб сума штрафу може становити до 850 грн.
У ДСБТ багато працювали над змінами до Кодексу про адміністративні правопорушення. За нашим планом вже в цьому році до нього будуть внесені зміни, і ми отримаємо реальний інструмент для контролю. В новому варіанті штрафи збільшено в 10 – 30 разів. Також передбачено можливість вилучення плавзасобів.
Окрім того, ми можемо виписати заборону на експлуатацію тієї бази-стоянки, де зареєстровано цей плавзасіб. Проте згідно з нашим аналізом даних профілактична робота грає важливу роль у культурі поведінки на воді.
Яка перспектива судноплавства малих суден в Україні?
Ми повинні робити все для розвитку спортивного вітрильництва, прогулянкового судноплавства. Це буде прикладом того, що в країні є зміни, зростання. Якщо наші співвітчизники у вихідні дні виходитимуть на воду на своїх плавзасобах, неважливо, якого типу, це означатиме, що країна розвивається.
Текст: Сергій ПОЛІЩУК, фото автора