Нідерландська корабельня Linssen розпочала роботу далекого 1949 р. в містечку Маасбрахт, поруч із кордоном з Німеччиною та Бельгією. Тоді в післявоєнній Голландії лишилася велика кількість постраждалих вантажних суден, які чекали ремонту. Саме цим почав займатися Як Лінсен, молодий майстерний тесля. Згодом компанія Лінсена перейшла від ремонту до побудови власних невеликих моторних прогулянкових човнів. Логічним наступним кроком успішної фірми був перехід у сегмент люксового яхто-будування, в якому компанія продовжує працювати і нині під керівництвом вже третього покоління родини Лінсен.
Кожен відвідувач корабельні спочатку потрапляє до великої виставкової зали, де знаходяться «Лінсени» різних років побудови, що були в експлуатації, підготовлені спеціалістами компанії до продажу. На момент нашого візиту, організованого київським яхтовим центром «Оріяна», офіційним дистриб’ютором Linssen в Україні, тут знаходилось близько 15 моторних яхт, серед яких, наприклад, Linssen 25,9. Яхти такого розміру голландська компанія вже не будує, тож такі вживані моделі – своєрідний раритет, користуються особливим попитом. При повторному продажу, «Лінсени» майже не втрачають у ціні, а з певним віком можуть навіть дорожчати.
Під стелею зали вивішено прапори усіх країн, де працюють офіційні дилери Linssen, серед них приємно бачити і жовто-блакитний стяг України. Керівництво компанії з оптимізмом споглядає на український ринок.
«Гіркота поганої якості відчувається ще довго, після того як солодкий смак низької ціни забутий», – ця цитата Бенджаміна Франкліна, одного з отців – засновників США, прикрашає стіну напроти входу до виставкової зали. Неймовірна якість, а отже, і довголіття – це одна з тих характеристик, якими корабельня Linssen відома на весь світ. Пересвідчитись у цьому наша група мала нагоду під час оглядового туру виробничими потужностями корабельні.
Усі яхти будуються в Маасбрахті. Для виробництва використовують листи суднобудівельної сталі товщиною 4, 5 або 6 мм, з яких за допомогою плазменного різака роблять секції різної форми. Готові секції переміщуються у сталевий цех. Він має 4 робочі зони, перша виглядає пустою, проте за кілька хвилин до неї транспортують ті сталеві сегменти, з яких складається днище майбутньої яхти, і робота починається. Кожні 8 робочих днів цикл закінчується і яхта переміщується до наступної робочої зони. З четвертої, після 24 робочих днів, виходить повністю збудований сталевий корпус із приєднаною до нього рубкою. Його перевозять до лакофарбувального цеху, де він проходить обробку піскоструменем стальною тирсою, ґрунтується, шпаклюється та фарбується. Всього спеціалісти корабельні наносять на корпус до 9 шарів фарби. Потім корпус переміщують до складального цеху. Принцип його роботи такий самий, як і в сталевому, от тільки робочих зон уже більше: не 4, а 12. На перших трьох робота йде в нижній частині корпусу: встановлюється двигун, баки для рідин, кабелі, генератори – все, що знаходиться в трюмі. З 4 зони починається оздоблення житлових приміщень.
У кожній робочій зоні працює один або двоє фахівців, які виконують одну й ту саму роботу на кожній моделі. Моторист завжди встановлює двигун, один з теслярів раз за разом займається оздобленням, наприклад, носової каюти, вивчивши цей процес до досконалості. Ніхто нікому не заважає, оскільки виключена ситуація, коли більше, ніж потрібно, робітників одночасно працює на одній ділянці. Знову ж таки кожні 8 днів човен переміщується на наступну позицію. За словами Пола, нашого гіда, за більш ніж 50-річну історію компанії ця система жодного разу не давала збою, яхта ніколи не поверталася до попередньої робочої зони. Пол є одним із 110 працівників корабельні і працює на Linssen уже 17 років. Він звертає увагу на одну з вигідних особливостей сталевих «Лінсенів»: класичний набір корпусу яхти дозволяє прокласти усі проводи й комунікації в трюмі яхти. Таким чином, протягом десятиліть вони не пошкоджуються, не перекручуються, не потерпають від вологи, добре захищені та водночас легкодоступні.
Палуба яхт оздоблена деревом тику, а усі дерев’яні меблі, починаючи з креслень, виготовляються корабельнею на власній меблевій фабриці.
Візитівка корабельні – великі, здебільшого розсувні двері з масиву тику в кормовій частині рубки, які вже протягом багатьох років прикрашають вхід до рубки усіх моделей, що сходять зі стапелів Linssen.
Зазвичай «Лінсен» обладнано двигунами Volvo Penta. Дістатися до машинного відділення дуже легко через великий підйомний люк у підлозі салону. Воно добре шумоізольоване, всередині яхти роботу двигуна не чутно, вібрація також не відчувається. Акумулятори та генератори від Mastervolt також входять у стандартну комплектацію.
Побудова яхт менше 40 футів з моменту зварювання двох перших сталевих заготовок, які складатимуть основу днища яхти, становить 6-7 місяців, яхт довжиною 40–45 футів – 8-9 місяців, 50-футових – трохи більше року.
Увага до кожної дрібної деталі є ще однією характерною особливістю Linssen. З одного боку, корабельня будує човни досить консервативного дизайну, має свій впізнаваний роками стиль, з іншого – дизайнери «Лінсен» завжди шукають шляхи вдосконалення модельного ряду. Цього року компанія запускає нову лінійку .zero («крапка нуль»), до якої увійдуть яхти 35, 40, 45 та 50 футів; 35- та 40-футові моделі будуть доступні у двох варіантах: AC – з кормовою каютою і постом керування на палубі в кормі та SEDAN – з відкритим кокпітом, без каюти в кормі та з постом керування всередині рубки. Оновлена 45-футова модель поки що існує лише у версії AC. Новий 50-футовий «Лінсен» виготовлятиметься в комплектації AC Varitop з кормовою каютою та м’яким складаним дахом над постом керування: «кабріолетом».
На перший погляд, новий модельний ряд не особливо відрізняється від яхт попередньої серії «крапка дев’ять», проте все ховається у деталях. Наприклад, тепер «Лінсени» матимуть сталеві кормові обвіси кокпіту, замість декоративних з тканини, що покращує безпеку на борту. Вхід на яхту, незалежно від розміру, буде розміщено в кормі по центру (на деяких попередніх моделях існували по два проходи з кожного борту, що «з’їдало» простір у кокпіті), під входом розташовано сходинки, які ведуть до купальної платформи. Транець буде із заокругленими кутами – зробити їх такими набагато складніше, ніж прямокутними, проте візуально новий дизайн виграє. Для захисту їх обрамлено тросовим кранцем. Оновлений кітовий рундук на носу яхти тепер має вбудовану пластикову нішу, в яку складається ланцюг. Зазвичай ця ніша виготовлена зі сталі, що збільшує ймовірність корозії при падінні важкого сталевого ланцюга всередину, пластик нівелює цю проблему.
Кілька нових кмітливих рішень в інтер‘єрі: зсувний обідній стіл, який дозволяє легко дістатися до усіх шухляд під ним; телевізор «заховано» в задній стінці дивану в салоні; передбачено спеціальну дошку з гачками для зручного зберігання різноманітних ключів, яких буває так багато на борту яхти, вона також ховається в одну з шухляд. Усі ці рішення надзвичайно практичні, при цьому дуже прості.
Навіть така звична деталь, як кнага, була переосмислена дизайнерами корабельні: внизу додано ще одну сталеву планку, таким чином, швартовий канат лягає саме на неї і не пошкоджує лаковане покриття корпусу.
Важливо, що при роботі над серією «крапка нуль» фахівці «Лінсен» брали до уваги побажання і поради існуючих власників яхт попередніх серій.
Про ці новації мені розповідає Івона Лінсен, онука Яка Лінсена і комерційний директор компанії. Ми розмовляємо на стенді Linssen на бот-шоу Boot Dusseldorf, де продемонстровано 5 моторних яхт, наданих власниками для експозиції на виставці: Grand Sturdy 290 Sedan, Grand Sturdy 350 AC, Grand Sturdy 40.9 AC, Grand Sturdy 45.9 AC та Grand Sturdy 470 Sedan Wheelhouse.
«Ми часто даємо відповідь на питання наших клієнтів: Як відрізнити справжній Linssen? – Завжди звертайте увагу на деталі. Зараз існує велика кількість корабелень, які будують дуже хороші човни, але ми будуємо не просто хороші, а найкращі саме тому, що приділяємо так багато уваги деталям», – резюмує Івона.
Деталями та особливостями характеру, які передаються від власника, наділені і представлені на виставці яхти. Піднявшись на борт кожної, починаєш заочно знайомитись із родиною, якій вона належить. Наприклад, на 350 АС стаціонарне крісло стернового замінено на розкладне, таким чином, коли яхта не рухається, у кокпіті більше місце для того, щоб поставити обідній стіл. Ця модель унікальна тим, що дизайнерам вдалося в яхті завдовжки 10 метрів розмістити простору кормову каюту з власним санвузлом. Яхта цілком придатна для тривалого життя на облавку. Внутрішні переділки найменшої показаної на виставці 29-футової яхти у версії «седан» обшиті світлою тканиною, а не деревом, як на більших «Лінсенах», для того щоб візуально збільшити простір усередині. В салоні 40-футової яхти стоїть додаткове, зроблене на замовлення власника крісло, яке нагадує те, за яким він любить сидіти з книгою вдома. «Лінсени» цього розміру є найпопулярнішими, вони відповідають морській категорії плавання В, мають додатковий обідній куток навпроти камбузу, на додачу до повноцінної столової зони в кают-компанії, а головне: з лівого борту яхти знаходиться третя каюта, яка робить подо- рож ідеальною для родин з дітьми. На сусідній 470 Sedan Wheelhouse власник замовив у третю каюту збільшений ілюмінатор. А в найбільшій 45-футовій яхті при огляді «дитячої» каюти ми натрапили на синтезатор, схований у ніші над одним з двох ліжок.
За словами Івони Лінсен, власник яхти Linssen – це, як правило, підприємець, який має власну справу, або менеджер високої ланки. Це сімейна добропорядна людина. Багато власників вже завершили свою ділову кар’єру або роздумують над її завершенням, отже, можуть більше часу проводити на воді, до двохтрьох місяців на рік. Частина проводить на борту весь сезон. Це доводить, що яхти Linssen, особливо розміром від 40 футів, чудово придатні для повноцінного життя на облавку.
Зазвичай «Лінсени» купують люди, які мають досвід судноводіння, це рідко, коли перша яхта. Незважаючи на це, кожен новий власник проводить свої перші два дні з новою яхтою в компанії фахівців Linssen, які дають докладний інструктаж та пояснюють усі секрети та тонкощі яхти і керування нею. Якщо вони бачать, що власник ще не готовий до самостійного плавання або не відчуває себе впевнено за стерном, то йому пропонують додаткове навчання. На території корабельні знаходиться фірмова марина, вхід до якої власникам «Лінсенів» завжди гостинно відкритий. Вона також чудово підходить і для знайомства з новою яхтою.
Корабельня за рік будує 60–70 яхт, що дозволяє невимушено підтримувати контакт з власниками. Більшість яхт компанії зосереджена в Європі, близько 80% ходять внутрішніми водними шляхами. Дуже активним також є вторинний ринок, бо, як зазначалося вище, «Лінсени» майже не втрачають у ціні. За рік самі лише офіційні агенти корабельні перепродають близько 20–30 човнів. Для підвищення попиту на яхти Linssen, які були в експлуатації, присвячено одне з 5 бот-шоу, які проводить фірма. Воно проходить щоберезня на території корабельні у Маасбрахті і збирає близько 500 осіб, переважно з Голландії, Німеччини та Бельгії. Наступна подія проходить у травні. Травневі дні відкритих дверей тривають 4 дні і розпочинаються зі святкового прийому, на який запрошуються як існуючі власники «Лінсенів», так і потенційно нові. Вони мають змогу познайомитись один з одним, на таких вечорах власники яхт часто підштовхують тих, хто вагається, до купівлі яхти. Зустріч корисна і для тих власників «Лінсенів», які думають над купівлею більшої моделі, адже можуть знайти покупця для своєї нинішньої яхти або продавця майбутньої. Решта три дні травневого бот-шоу проходить у ходових випробуваннях різних моделей корабельні в акваторії власної марини. Цей вікенд зазвичай відвідує близько тисячі гостей. Третя подія – ходові випробування Linssen на морі, які корабельня проводить спільно з одним із дилерів, який працює на морському узбережжі. Четверта подія проходить у жовтні після кількох європейських яхтових виставок. Зазвичай її відвідують люди, яким припали до ока яхти корабельні на цих виставках, і тепер вони мають нагоду випробувати їх на воді. П’ята і найбільша подія проходить у листопаді і називається Linssen Yachts Botshow. Вона розпочинається в п’ятницю з гала-прийому, на якому представляють нові моделі компанії. Решта три дні проходять у форматі виставки. Минулого року це бот-шоу відвідало близько 2,5 тисячі гостей з різних країн світу. Для фірми це бот-шоу є репетицією перед Boot Dusseldorf.
«Кожна людина, яка купує Linssen, стає членом нашої великої родини, – приєднується до розмови Ед Хоубен, керуючий директор Linssen. – Ця родина розділяє спільну пристрасть до судноводіння і життя на воді високої якості. Власники наших човнів люблять подорожувати на них, і коли бачать десь у новій для себе марині ще один «Лінсен», то відчувають наче зустріли далекого родича, з яким давно не бачились», – продовжує Ед. За його словами, багато компаній, що будують та продають яхти, завершують своє спілкування з клієнтом після продажу судна, у Linssen з продажу яхти спілкування лише починається. «Часто до нас звертаються власники, які придбали яхту дуже давно, за інструкціями щодо специфічного догляду та ремонту. Двері нашої корабельні завжди відкриті для них, ми з радістю допоможемо, приймемо у нашій марині. Наприклад, нещодавно до нас звернулася людина, яка придбала Linssen, побудований наприкінці 1970 років. Ця яхта була на плаву, ми провели повну діагностику і можу з упевненістю сказати, що вона була в хорошому стані – це перевага сталевих човнів, якщо за ними доглядати, вони житимуть вічно».
У деяких країнах власники «Лінсенів» навіть об‘єднуються в клуби та створюють асоціації. Для тих членів родини «Лінсен», які проводять на своїх човнах не так багато часу, корабельня пропонує зручні умови надання цих яхт у чартер. У свою чергу для Linssen це хороший метод пошуку нових клієнтів, адже багато власників «Лінсен» починали своє знайомство з яхтами компанії, саме узявши їх в оренду. Така система дозволяє більшому колу осіб долучитися до судноводіння.
Яхти корабельні надають відчуття «другого дому». І не просто дому, а дому, на якому можна подорожувати будь-де, де є ріка або море. Під час подорожей у вас завжди будуть поруч усі улюблені та звичні речі, ви зможете зупинятися у найгарніших місцях. Якщо порівняти подорож на яхті з аналогічною на автомобілі або автобудинку, то прибувши, скажімо, в Париж, вам доведеться зупинитися на парковці для кемпінгу, десь на околиці міста, а подорожуючи на яхті, ви можете пришвартуватися в гарній марині на Сені, просто в центрі. Багато власників «Лінсенів» подорожують таким чином, відвідуючи на своєму шляху безліч європейських країн і міст. При цьому багато хто розтягує таку подорож на роки, роблячи тривалі зупинки та перерви у мандрах. З чартерною системою «Лінсена» та розгалуженою мережею дилерів зробити це дуже просто. Ти можеш залишити свою яхту майже в будь-якій європейській країні на невизначений час і знатимеш, що вона в хороших руках, про неї піклуються та приготують для тебе, коли ти вирішиш продовжити подорож. Ед Хоубен наводить приклад пари з Канади, які придбали «Лінсен» для великої подорожі Європою, що за їхнім планом має тривати 10 років. Linssen – саме та яхта, яка допоможе здійснити таку мандрівку мрії.
На прощання Івона поділилася стратегією, яка допомогла «Лінсену» пережити рецесію ринку останніх років: «Ми знаємо, які яхти виробляємо і на яких людей вони розраховані. У тяжкі часи потрібно було зробити трохи більше, аби потенційні покупці тебе почули і звернули увагу. Наша стратегія полягала в тому, аби вкладати якомога більше грошей у маркетинг. Також ми пропонували своїм клієнтам популярні опціонні комплектації за дуже привабливими зниженими цінами, це часто ставало тим фактором, який остаточно стимулював рішення придбати нашу яхту».
Голландська корабельня з оптимізмом споглядає на український ринок. Linssen – ідеальна яхта для українського водного середовища: міцні, добре збудовані судна не бояться сісти на мілину, можуть ходити там, де немає інфраструктури і навігації, мають низькі експлуатаційні витрати. При цьому яхти «Лінсен» сучасні і надзвичайно комфортабельні, придатні для життя на борту без зайвого клопоту.
Заснована майже 70 років тому компанія пройшла довгий шлях від ремонту старих моторних яхт до одного зі світових лідерів на ринку водовиміщуючих люксових моторних яхт. Як Лінсен вже 96-річний дідусь, проте він і досі навідується на свою корабельню раз на кілька місяців і пишається тим, як вона розвивається під пильним керівництвом уже третього покоління його родини.
Яхт-клуб «Оріяна»
ексклюзивний дистриб’ютор
Linssen Yachts в Україні
вул. Набережна, 3, Вишгород, 07300
тел.: +380 50 353 1817
yachtclub@oriyana.com
www.oriyana.com
Чартер яхт Linssen в Європі
тел.: +380 50 807 5708
Текст: Єгор ПОЛІЩУК, фото автора