В олімпійській регаті в Ріо-де-Жанейро взяли участь три молодих яхтсмени з України: Олександр Тугарєв, клас вітродошки RS:X та Борис Швець/Павло Мацуєв, клас 470. Ми поговорили з Олександром та Борисом про їх результати, життя на Олімпіаді та плани на майбутнє.
Ви вперше брали участь в Олімпійських іграх, до цього змагалися на багатьох міжнародних перегонах. Чим Олімпіада відрізняється від решти змагань?
Б.Ш.: Масштабом. Коли ти розумієш, що представляєш свою країну на найважливіших змаганнях світу, це накладає певний обов’язок. Почуття відповідальності за результат на Олімпіаді проявляється більше, ніж, скажімо, на чемпіонатах світу. Ти знаєш, що вдома за тобою стежить і вболіває дуже багато людей.
Мені радили, зокрема Родіон Лука, срібний призер Олімпіади 2004, налаштовувати себе перед регатою так, ніби це звичайні змагання, не думати про те, що це Олімпійські ігри. Потрібно сприймати перегони так, щоб отримати від них задоволення.
О.Т.: Є дуже сильне відчуття команди. Напевно це і є той самий «олімпійський дух». Спочатку я цього не помічав, але потім зрозумів, що всі відчувають себе частиною однієї збірної. І загалом спортсмени з різних країн дуже дружньо ставляться один до одного.
При цьому відчувається особливий рівень змагань. Концентрація – завжди до останнього. Навіть на чемпіонатах світу буває, що спортсмени трохи розслабляються, коли розуміють, що навряд отримають призові місця. На Олімпіаді кожні перегони були, наче вирішальні. Принаймні в моєму класі.
Як оцінюєте свій виступ?
О.Т.: Звичайно, думаю, що міг показати кращий результат. Але 23 місце – це також непогано, я задоволений. У Ріо зібралися найсильніші і найдосвідченіші
у світі спортсмени. Майже в кожних перегонах я на певному етапі боровся за першу п’ятірку, десятку, але не вистачало досвіду пройти так до кінця.
Б.Ш.: Скажу відверто, я розчарований результатом, сам злий на себе. Коли ми їхали в Ріо, то прогнозували, що займемо місце у першій 15-ці флоту. На жаль, завершили регату лише 25-ми. Більшість суперників – знайомі нам екіпажі, ми з ними часто змагалися протягом останніх двох років,
знаємо їх сильні і слабкі сторони. Так вийшло, що ті яхтсмени, яких ми перемагали раніше, на Олімпіаді показали кращий результат.
Борис, що стало причиною невдалого результату?
Б.Ш.: Насамперед організаційні проблеми. У нас були труднощі з купівлею нової яхти та вітрил. Ми отримали новий човен 12 травня, лише встигли оснастити його, як почався Кубок України, який тривав 4 дні. Ми взяли участь у перегонах, при цьому вони стали першим бойовим виходом на новій яхті, протягом яких ми міняли плавці, перо стерна переналаштовували човен. Після змагань кілька днів готували яхту для вимірювання, а потім вже потрібно було відправляти її в Ріо. Таким чином, ми приїхали на Олімпіаду з новим човном, який не встигли «розігнати», не звикли до нього. Це сильно вплинуло на наше підсумкове місце. Вже в Бразилії напередодні регати інші спортсмени мали змогу просто тренуватися, а нам потрібно було ще й випробовувати яхту: десь не вистачало швидкості, крутизни, ходу.
Давно склався екіпаж Швець/ Мацуєв?
Б.Ш.: У травні 2014 року. У нас є взаєморозуміння, але ще треба працювати над злагодженістю дій. На Олімпіаді ми були наймолодшим екіпажем «470» після іспанців. Більшість інших екіпажів вже працюють разом по 10 років. Розуміють один одного без слів.
Хто з учасників вразив, хто здивував у перегонах ваших класів?
О.Т.: Усі виступили досить прогнозовано. Прихованих фаворитів не було, і не могло бути, адже зібралися усі найсильніші. Всі добре знали можливості один одного. Доріан ван Рейссельберге і Нік Демпсі повторили результат минулої Олімпіади. Єдині, хто здивували – традиційно сильна збірна Польщі. Вони виступили невдало: Пьотр Мушка посів 4 місце, а Марго Б’алечка не увійшла навіть до десятки.
Б.Ш.: Багато хто віддавав перевагу австралійському екіпажеві. У них дуже сильна збірна і школа, саме у «семидесятках». Я теж думав, що «золото» буде за австралійцями, але перемога хорватського екіпажу не здивувала, вони сильно провели цикл перед Олімпіадою. Для мене було не очікувано, що бронзу здобули грецькі яхтсмени, думав, що на подіумі опиняться англійці або французи. Здивувало те, що екіпаж з Аргентини, який був третім на Олімпіаді в Лондоні, не увійшов до першої десятки.
Олександре, з ким у Вас була найконкурентніша боротьба на дистанції?
О.Т.: Глобально з білоруським спортсменом Нікітою Циркуном. Врешті він обійшов мене на 10 очок і посів 22 місце. Практично всі перегони ми фінішували поруч, то він випередить мене, то я його. Взагалі ми з Нікітою хороші друзі, часто тренуємось разом, їздимо на змагання.
Кожні перегони проходили цікаво. Флот завжди сильно перемішувався. Той, хто був лідером на першому знаку, міг бути вже останнім на нижньому, а фінішувати 15-м.
Мені найбільше запам’яталися перегони, коли я йшов одразу за Доріаном ван Рейссельберге, ми утворили групу лідерів разом з поляком. Спочатку вийшли вперед, але потім зайшли у штильову зону і майже зупинилися. Дивлюсь в інший бік, а решта флоту йде з хорошим вітром повз нас.
Особливості дистанції, акваторії?
О.Т.: Дуже складні погодні умови. Вітер часто міняв напрям, сильна течія. Було важко передбачити хід перегонів.
Напередодні початку Олімпіади ЗМІ повідомляли, що акваторія регати дуже брудна. Це виявилось перебільшенням. Вода була досить чистою. На око. Але в ній було багато сміття. Нам пощастило, що на період Олімпіади і кілька тижнів перед нею в Ріо не було сильних злив. За словами місцевих, після них увесь бруд змивається у воду.
Б.Ш.: Акваторія була для нас незвичною, ми востаннє ганялися за таких умов ще у 2014 р. Сильна течія, яка могла змінюватися на дистанції. Перед поїздкою всі яхтсмени, з якими ми говорили про це, казали, що в Бразилії слабкі вітри. Але опинившись на місці, зрозуміли, що це не так. Коли ми готувалися до першого виходу на воду, швидкість вітру була приблизно 10 вузлів, ми одягнули легку екіпіровку, а потім з гори пішов бриз і роздуло десь до 30 вузлів – замерзли.
Кожен перегоновий день нашого класу проходив на різних акваторіях. Розклад проведення перегонів вимушено був змінений, бо в деякі дні ми довго не могли дочекатися вітру або навпаки він був занадто сильний.
Було багато поломок за сильного вітру?
Б.Ш.: В один з днів перегони мали пройти в затоці, але там не було вітру. Перегоновий комітет прийняв рішення перенести їх на океанську акваторію. Щойно флот зібрався там, з гори налетів дуже сильний шквал, перегони скасували, але проблемою став шлях на базу. Ми ледь дійшли до берега, під час цього наш перший комплект вітрил перетворився з перегонового на тренувальний. Коли здійнявся вітер, деякі екіпажі встигли прибрати основні вітрила, ми – ні, тож ішли назад під гротом і стакселем, перевернулися. Вітер і хвилі були такими, що ми довго не могли спрямити яхту, і вітрила за цей час занадто пошарпались. Довелося надалі застосувати запасний комплект.
Інші екіпажі теж зазнали пошкоджень того дня. У багатьох були пошкоджені вітрила. Німецький жіночий екіпаж взагалі залишився без грота, у них лише в щоглі ліктрос залишився. У чілійців на 90° зігнулася щогла.
Борис, чи була у Вас нагода поспілкуватися з Віктором Коваленком?
Б.Ш.: Так. Перед початком регати він підійшов до нас і запросив тренуватися разом зі своїм екіпажем, австралійцями. Ми не були спаринг-партнерами, радше тренувалися групою. Також разом з нами до неї входили японські екіпажі, які зараз тренує Руслана Таран. Австралійський чоловічий екіпаж – один з найсильніших у світі і вони не з усіма готові тренуватися, тому ми звичайно з радістю прийняли пропозицію Віктора Володимировича. Спостерігати за ними на воді – це дуже важливий досвід.
На Олімпіаді ми також плідно спілкувалися з Русланою Таран, вона нам багато в чому допомагала, вболівала за нас.
Олександре, на минулій Олімпіаді спортсмени нарікали на неналежний стан матеріальної частини вітродошки RS:X. Чи були подібні нарікання цього року?
О.Т.: Особисто у мене була проблема з подовжувачем: коли я повністю набивав вітрило, щогла згиналась і алюмінієвий подовжувач розгинався. Перший раз, коли я зібрав вітрило, він одразу вийшов з ладу, я поміняв його на інший. Але наступний подовжувач теж тріснув при збірці. Цього разу мені відмовили в обміні, сказали, що хоч на подовжувачі є тріщина, він не зламається. За таких умов я не міг повністю набивати вітрило. Ще трохи потренувавшись так, я написав листа до оргкомітету з проханням ще раз поміняти цю запчастину. До мене прийшло 4 представників оргкомітету, подивились на те, як я встановив вітрило, я показав на місце, де була тріщина. Після цього мене попросили зібрати вітрило з новим подовжувачем і він знову тріснув, проте тріщини не було. Мені сказали, що оскільки новий подовжувач теж тріснув, то це нормально, але я вмовив все-таки залишити мені той подовжувач, на якому не було тріщини.
В інших спортсменів, як я чув, були проблеми зі швертами: нарікали, що шверт або шверт-колодязь криві.
Загалом усім видали нові дошки та вітрила. Вітрила навіть були легшими, ніж зазвичай.
Життя на Олімпіаді: атмосфера Ігор, побут Олімпійського містечка?
О.Т.: Перші дні після приїду нашої збірної в нашому котеджі не було води, не працювали туалети. Сильно пахло фарбою та сирістю. Я спочатку думав, що це тільки нам так «пощастило», але потім виявилось, що багатьом збірним були надані недороблені будинки. Наприклад, австралійська збірна взагалі відмовилась заселятися в свій, він був не придатний для життя.
Ще десь тиждень після заселення в будинку велися певні роботи.
Виїжджати за територію містечка нам не радять. Це може бути небезпечно. Тому я майже весь час, окрім перегонів, проводжу тут. Скажу чесно, після двох тижнів мені вже починає набридати табір для спортсменів (прим. –Ми розмовляли з Олександром, коли його виступи на Іграх вже завершились, але він ще був у Ріо). Хоча відзначу, що він організований дуже добре. Є культурна програма. Зараз, коли регата вже завершилась, я відвідую інші змагання, вболіваю за наших. У збірній всі підтримують один одного. Я не дуже люблю спостерігати за іншими видами спорту по телевізору, але вчора в спортзалі, в якому встановлено величезні екрани, я почав випадково спостерігати за змаганнями шпажисток і зловив себе на тому, що вболіваю. Хоча навіть не одразу помітив, що в той час виступала саме українська команда.
Усім спортсменам ще першого дня подарували нові смартфони Samsung, на території містечка працює безкоштовний «Макдоналдс», до нього кілометрові черги. Насправді він такий популярний серед спортсменів лише тому, що всі вже розпробували усі страви, які можна було замовити в їдальні.
Б.Ш.: Вразила церемонія відкриття. Неймовірне відчуття, коли разом з іншими спортсменами своєї збірної виходиш на коло пошани на грандіозному вщент заповненому стадіоні «Маракана». Шоу-відкриття було ефектним, мені дуже сподобалось.
Загалом для нас було трохи не звично те, що місяць ми жили фактично тільки в колі спортсменів. Куди не поглянь, хтось тренується, бігає, проводить тактичні наради. В такій атмосфері до цього ми з Павлом вже перебували на міжнародних військових іграх у Південній Кореї в 2013 р., але звичайно їх масштаб не йде ні в яке порівняння з Олімпіадою.
Кожного вечора проходили загальні збори збірної, де оголошували результати дня, вітали переможців, підтримували тих, у кого наступного дня були змагання, це проходило в теплих дружніх умовах.
Після закінчення нашого останнього перегонового дня ми ще день займалися підготовкою яхти до відправлення в Україну, дивилися медальні перегони свого та інших класів. Хотілося поїхати і подивитися на інші змагання вживу, але, якщо чесно, були занадто пригнічені своїм невдалим результатом.
Дуже цікавою була медальна гонка в класі 49er. Новозеландці, золоті призери Олімпіади, за хвилину до старту знаходились біля суддівського судна, потім перемістилися на підвітряний знак і чисто стартували. Я спостерігав за стерновим – він постійно дивився зі сторони в сторону, оцінював, де вітер, де пориви, не концентруючи уваги на вітрилі. Цікаво було зблизька поглянути, як стернують в інших класах.
Як проходив процес підготовки до Олімпіади?
О.Т.: Були всеукраїнські збори на Київському морі перед чемпіонатом України. До того я проходив підготовку до чемпіонату Європи, брав участь у регаті «Дельта-Ллойд» у Голландії. Це і була моя підготовка до Олімпіади.
Борис, Ваш екіпаж отримав ліцензію в останній момент. Що відбувалося потім?
Б.Ш.: Все було дуже хаотично. Було не зрозуміло, чи отримаємо ми подальше фінансування. Через 5 днів після завершення регати Trofeo SAR Princesa Sofia, де ми отримали ліцензію, там же на Майорці проходив чемпіонат Європи. Міністерство спочатку пообіцяло профінансувати нашу участь у ньому, якщо ми матимемо ліцензію, потім в останній момент відмовилося, аргументуючи це тим, що не було достатньо часу для підготовки наказу про виділення коштів. Потім нас ошелешила новина, що немає фінансування для купівлі нової яхти та вітрил, хоча коли ми підписували контракт у збірній, то завоювання ліцензії на Олімпійські ігри було однією з умов, які перед нами стояли. Насправді на нашому екіпажеві ще у 2015 р. поставили хрест тодішні головний тренер збірної та державний тренер, і ніхто не чекав, що ми проб’ємося на Олімпіаду. Той човен, на якому ми виграли ліцензію, вже старий, йому близько семи років і він не конкурентоспроможний.
Фактично, після отримання ліцензії, замість того, щоб тренуватися, ми займалися пошуком фінансів і технічними проблемами меншого характеру, які потрібно було вирішити, щоб просто мати змогу приїхати в Ріо і вийти там на воду. Збирали кошти усі небайдужі, Родіон Лука, президент ВФУ зміг домовитися з головою Українського олімпійського комітету Сергієм Бубкою, щоб держава також виділила кошти, Володимир Кисельов допоміг знайти корабельню в Польщі, яка у стислі терміни побудувала нам яхту. Хочу подякувати усім, хто допоміг у підготовці до Олімпіади, зокрема українській діаспорі у США Nova Ukraine, яка посприяла у придбанні вітрил.
Ми проходили зимову підготовку разом з тренером Володимиром Кисельовим який потім і поїхав з нами в Ріо. З фінансуванням допоміг Віктор Довготько, військовий тренер, ми з Павлом також військовослужбовці.
Я хочу висловити подяку нашим тренерам Володимиру Яменко та Олександру Черевко за весь час, який вони нам присвятили за роки тренувань.
Олександре, Вашим тренером є Ваш батько. Які плюси та мінуси такого сімейного спортивного тандему?
О.Т.: Плюсів більше. Він мене краще знає, ніж будь-хто, тому може оцінити мої сили.
Ймовірна еволюція класу RS:X на наступні Олімпійські ігри?
О.Т.: Наскільки мені відомо, кайтинг більше не сперечатиметься з вітродошкою за місце в олімпійській програмі. В Токіо перегони проходитимуть знову на дошці класу RS:X. А от уже на Олімпіаді 2024 р. плануються зміни. Зараз набирає популярності дошка на підводному крилі. Вона «злітає» над водою десь на метр, виглядає дуже ефектно. Коли я був у Франції, то розмовляв з дилерами RS:X, за їх прогнозами, підводне крило зараз намагатимуться встановити на все, на що тільки можна.
Плюс дошки з підводним крилом – її вага. Комплект дошки та вітрила важитиме набагато менше, ніж RS:X, де лише сама дошка важить близько 20 кг.
Якщо в майбутньому олімпійським класом стане дошка з підводним крилом, Ви будете готові до змін?
О.Т.: Так. Думаю, що інших варіантів не може бути. Наприклад, чинний чемпіон Європи в класі RS:X француз Томас Гаярд уже зараз освоює дошку з підводним крилом і в нього чудово виходить. Напевно, вже починає готуватися до Олімпіади 2024.
Борис, які плани на наступний олімпійський цикл у Вашого екіпажу?
Б.Ш.: Ми отримали колосальний досвід на цій Олімпіаді, хай результат і був невдалим. Тому ми сповнені натхнення брати взяти участь у відборі на наступні Ігри. Ми з Павлом вже після повернення з Бразилії зробили аналіз цих двох років, які разом провели в екіпажі: знаємо, що треба виправити, що покращити, шукатимемо спонсорів. Вже встигли провести перший тренувальний збір з новим тренером Юрієм Журавльовим. Маємо бажання і мету поїхати в Токіо.
Текст: Єгор ПОЛІЩУК, фото: © Sailing Energy / World Sailing