Ми продовжуємо знайомити читачів із членами Президії ВФУ. Сьогодні в гості до редакції завітав маркетолог та спеціаліст з побудови бізнес-процесів Євген Мойсеєнко…
Свій трудовий шлях я почав у 1997 році. Тоді я навчався в Київському державному технічному університеті будівництва та архітектури за спеціальністю «Автоматизація технологічних процесів». Починаючи з третього курсу відчуття того, що навчання відстає від технологічних надбань людства беззастережно, надало мені сигнал, що окрім навчання треба опановувати нові технології на практиці. Тобто треба і навчатися, і працювати.
У ті роки мобільні телефони були дуже дорогими. Незважаючи на це бізнес вже потребував мобільності. І найкращою відповіддю на цей запит став… пейджинг. Це була справжня інновація. Після низки співбесід я отримав роботу в одному з лідерів пейджингового зв’язку. Завдяки зусиллям керівництва і власників там працювала талановита та дружна команда. Незважаючи на те, що минуло майже 20 років, ми досі раз на рік зустрічаємося.
Якщо зараз когось запитати, чи чули вони про компанію ABBYY, відсотків 90 відповідей буде «ні». Але якщо запитати, чи користувалися ви програмою оптичного розпізнавання текстів FineReader або словником Lingvo то більшість відповідей буде ствердна. ABBYY Україна була і досі є унікальною компанією. Вона продає програмне забезпечення. Ви скажете, що нічого унікального в цьому немає. Зауважу, що це дуже важко в країні, в якій більшість не вважає за потрібне купувати програмне забезпечення. Уявіть гіпотетично місцину, де проходить бензопровід, і 90% місцевих підприємців зробили в ньому дірки та заправляють вкраденим паливом свої автомобілі. А ви відкрили там бензозаправну станцію.
І мені на початку двохтисячних пощастило бути частиною цієї прекрасної бензозаправної станції (сміється). Я трохи більше 3 років пропрацював керівником відділу маркетингу та зв’язків з громадськістю в ABBYY Україна. Мені дуже приємно згадувати всі здобуття команди ABBYY. Впевнений – у неї ще багато перемог попереду.
Обсяг річних продажів корейської компанії Samsung Electronics, де я працював з 2004 року, становить близько 15% ВВП Південної Кореї. Працюючи пліч-о-пліч з корейцями, вчишся їх фантастичній працездатності. Застосовуєш корейський принцип, який ми називали anyhow, у тому розумінні, що мета має бути досягнута будь-що. Іноді ця надпрацьовитість помножена на «будь-що», грає з ними злий жарт. Перевтома не дає об’єктивно визначити ситуацію, ступінь загрози, потрібні ресурсі. Замість того, щоб узяти паузу, трішки подумати та прийняти рішення рушати коротким креативним шляхом до цілі, вони вирушають у довгу та важку традиційну подорож. Але дивлячись на досягнуті результати, як Південної Кореї, так і Samsung Electronics, потрібно брати цю працьовитість як фундамент будь-якої роботи, яку ти виконуєш.
Останні майже 10 років я обіймав різні посади в представництвах HP та Dell. Напрямок моєї діяльності був пов’язаний з розвитком корпоративних проектів в Україні, Грузії та країнах СНД, окрім Росії. Зазвичай такі проекти дуже складні, мають тривалі терміни реалізації, потребують планування, ефективної та координованої роботи команди, ефективних навичок спілкування.
Ваш шлях у світ вітрильництва?
Один із моїх друзів, з яким ми розділяли захват від катання на гірських лижах, виявився яхтсменом зі стажем. Декілька разів він і мене запрошував. Але ж, маючи дуже щільний графік роботи та багато відряджень, було дуже важко знайти час. У 2007 році на початку навігації час було знайдено і ми пройшли від Києва до Українки. Мені дуже сподобалось.
Того ж року ми вперше орендували яхту в Хорватії. Шкіпером був цей мій друг. Після декількох років вітрильних походів улітку, я запитав його, як мені отримати структуровані знання та право керування вітрильною яхтою.
Він мені розповів про курси в Національному авіаційному університеті під керівництвом Григорія Голембієвського. Того ж року, не вагаючись, я записався на них. Закінчив їх, через півроку отримавши кваліфікацію «Яхтовий стерновий 1 класу». Після цього вже не було жодного року без вітрильництва. Кількість моїх друзів, які приєднувалися до наших яхтових переходів з кожним роком зростала. Цього року в похід вирушає 2 яхти, 2 катамарани і це більш ніж 30 людей.
Згодом доля звела мене з Родіоном Лука. Я дуже вдячний йому за те, що він залучив мене до іншого світу вітрильництва – перегонового.
Без вагань погодились на пропозицію Родіона увійти до складу Президії ВФУ?
Коли Родіон приймав рішення про участь у виборах президента ВФУ, ми обговорювали можливість співпраці. Він розповів про необхідність змін у роботі Федерації, про команду яскравих особистостей, яким він вже запропонував увійти до Президії. Це мене зацікавило. Зараз мені здається, що Родіон та ми, як команда, усвідомлювали дійсність відсотків на 30. Але навіть те, що я почув тоді, було викликом. А на виклик треба відповідати. Особливо, коли ти впевнений у своїх силах та маєш необхідні навички. І я погодився. Про що не жалкую.
Крім того, мені було цікаво з професійної точки зору. Спортивний маркетинг – специфічне застосування маркетингових принципів і процесів до спортивних продуктів, а також просування будь-яких інших товарів завдяки співпраці зі спортом. Одна моя знайома, яка власноруч збудувала кар’єру в Україні від промоутера до директора провідної рекламної агенції, полишила її заради навчання в Канаді за спеціальністю Sport marketing. Це дуже цікавий та перспективний напрямок.
Напрям Вашої роботи у Президії ВФУ?
Я очолюю напрямок маркетингу. В нас сильна команда. Я впевнений, що в наступних номерах «Шкіпера» всі члени Президії матимуть змогу висловитись. Але я не можу не згадати двох членів Президії та маркетингового комітету, аби твердження про сильну команду було більш наочним. Мартін Нанн – більше 32 років загального стажу роботи. Мартін є визнаним міжнародним спеціалістом з маркетингових комунікацій та стратегії зв’язків з громадськістю. Марк Райт – партнер та один із керівників великої рекламної агенції повного циклу, клієнтами якої є більшість міжнародних компаній в Україні. В минулому Марк обіймав керівні посади в Coca-Cola в декількох країнах світу. Я впевнений, що, як бачите, нам не може забракнути досвіду!
Якщо когось запитати, чим має займатися маркетинговий комітет, то 70% опитаних скажуть, що пошуком спонсорів. І напевно будуть праві в цьому твердженні. Але наша робота набагато складніша. Спонсор бажає отримати зиск від грошей, які він дає. Ви скажете, що ж тут складного – навішуєш наліпок з логотипом спонсора на борт яхти і все, діло в шляпі. Все не так. Спонсор хоче отримати кількісні показники тих, хто подивився на його наліпку на борту яхти, на рекламні щити уздовж місця проведення заходу, або на білборди в місті. І тут виявляється, що цікавість нашої уявної пропозиції зі спонсорства (читаємо розміщення наліпок) вкрай низька.
Перше і найголовніше завдання для маркетингового комітету – це формування продукту, який є цікавим для потенційного спонсора. Якщо діяти навлобки, то ми програємо іншим видам спорту, які сьогодні мають більше покриття, наприклад, на телебаченні. Ми можемо бути цікаві потенційному спонсору системою цінностей, ідеєю, яку несе наш улюблений вид спорту. Це зробити не легко, особливо зараз, в часи, коли економічна ситуація в країні вкрай важка. Ми робимо продукт, в якому кількість має відступити на задній план, а якість на перший.
Але, як би там не було, одним із важливих чинників для потенційного спонсора є масовість аудиторії продукту, в нашому випадку, власне, кількість людей, які займаються вітрильним спортом, цікавляться ним або просто вітрилять на своє задоволення. Чим більшою буде українська вітрильна спільнота, тим привабливішою буде робота з нею для інвесторів та спонсорів.
Залучення нових членів до лав ВФУ – це першочергове завдання. Також нам необхідно мати чітку статистику даних стосовно членів Федерації. Потрібно мати можливість будь-коли в режимі он-лайн бачити їх кількість. Ми зможемо надати таку можливість територіальним федераціям. Це база і фундамент. Іновації – це те, що може стати рушієм у нашому намаганні збільшити кількість членів Федерації. І таким чином зробити вітрильний спорт ближчим до широкого загалу.
Які Ви бачите можливості для збільшення кількості членів Федерації?
Їх багато, але я хочу зупинитися на кількох. По-перше, розвиваючи класичні перегони на вітрильних яхтах, необхідно проводити активнішу роботу щодо залучення до діяльності ВФУ спільнот кайтерів та віндсерфінгістів, буєристів та прихильників радіокерованих яхт та інших. Це сприятиме більшому згуртуванню вітрильницької громади України.
По-друге, це спрощення процесу набуття та подовження членства у ВФУ. 25 років тому всі ходили оплачувати рахунки за комунальні послуги до ощадкас. То був щомісячний ритуал. Сьогодні велика кількість українців роблять це через Інтернет, не виходячи зі своїх помешкань. Наша система набуття членства – це ритуал (посміхається). Я не зазіхаю на традиції, але якщо ми бажаємо залучати нових членів, особливо молодь, то потрібно відповідати вимогам сьогодення. Ми працюємо над тим, щоб усі внески можна було сплатити кредитною карткою. Таким чином обласні федерації матимуть функціональну електрону базу даних своїх членів – потужний та зручний статистичний інструмент.
З якими труднощами ви зустрілись у роботі Федерації?
На мою думку, із ними ми ще не зіштовхнулися. Вони попереду. Але, на 100% знаю, що нам потрібно для того, щоб швидше їх долати. Нам потрібна підтримка вітрильницького загалу! Ми робимо багато, щоб почути думку спільноти. І робитимемо ще більше. Не хочу забігати наперед! Хоробрий не той, хто страху не знає, а той, хто дізнався і назустріч йому йде.
На мій погляд, людини, яка раніше не працювала у структурі ВФУ, Федерація страждає від дуже довгого впровадження рішень. Наче гумка. У сучасному світі постійних змін це неможливо! А у важкі моменти треба приймати рішення та втілювати їх ще швидше. Це спорт! Виграє швидший, вправніший, точніший. Такі самі принципи мають бути впроваджені на всіх ланках керування та забезпечення в українському вітрильному спорті.
Який шлях потрібно пройти ВФУ, щоб стати успішною, самодостатньою організацією? Яка роль маркетингу в цьому?
Ми всі маємо усвідомлювати, що все в цьому світі змінюється. Рух та зміни – тільки вони забезпечують стале зростання. Зупинка та заперечення інновації – це приречення себе та людей, які тобі довіряють, на сповзання в прірву економічної несамостійності. А за цим стоїть повний занепад нашого улюбленого виду спорту, дозвілля, місця зустрічі однодумців, приводу пишатися нашою країною!
Маркетинг у цьому відіграє роль розвідки та стратегічного планування. Ми, як гелікоптер, який летить поперед головних сил, дивиться та будує схему, куди їм рухатись. Для сталого руху нам потрібен надійний зв’язок та єдність у русі до поширення вітрильництва, залучення до наших лав нових яхтсменів та здобуття у спорті вищих досягнень!
Це довгий і складний шлях, але нам потрібно його пройти, щоб ВФУ об’єднала всіх прихильників вітрильництва: від малечі до поважних морських вовків, від аматорів до визнаних світом чемпіонів-професіоналів, які пишаються тим, що є часткою великої української вітрильницької спільноти.
Текст: Єгор ПОЛІЩУК
Фото: автора та з архіву Євгена МОЙСЕЄНКА