Загальновідомо, що спорт та відпочинок на воді – це розгалужена світова індустрія, на яку працює велика кількість виробників різноманітних плавзасобів, спорядження та супутніх товарів. Вітчизняна промисловість також виробляє багато-чого на потребу цього, одного з наймасовіших уподобань людини. На українських водоймах можна побачити багато човнів з навісними двигунами для нетривалого відпочинку, зазвичай протягом світлового дня. Найбільш популярний розмір човна – до 6 метрів. Це і пластикові, і надувні, і РІБи, і дерев’яні та металеві. Серед металевих найпопулярніші в цьому діапазоні алюмінієві: легкі, надійні, корозійностійкі.
Мистецтвом створення сучасних човнів та катерів з алюмінію ось уже протягом 15 років володіє українська компанія UMS. Сьогодні вона випускає 15 основних моделей, а разом з різновидами кількість їх зростає до 27. Усі цілком задовольняють найрізноманітніші вимоги споживачів, але компанія завжди йде назустріч побажанням замовника, майбутнього власника.
Алюмінієві сплави – досить ніжний матеріал. Будь-які пошкодження при обробці, складанні, особливо зварюванні, завжди залишаються помітними – ніякими засобами таку поверхню не відновити. Вихід – шпаклівка та фарба.
UMS цим не користується. Чиста блискуча поверхня листа і після складання залишається такою самою. Якість виробів ще кілька років тому стала до вподоби і справжнім поціновувачам не фарбованих човнів та катерів – скандинавам, які замовляють човни цього українського виробника.
Не тільки виконання з алюмінію, але й хороші мореплавні якості характерні для кожної моделі.
Та як же це відбувається?
Вивчення ринку, його потреб і сподівань втілює команда висококваліфікованих проектантів у найоптимальніші конструкторські розробки. Зазвичай, створене вже після виготовлення саме й показує заплановані характеристики.
Закінчене теоретичне креслення з усталеними елементами структури – розташування, товщини, форми й тому подібне, надходить до групи конструкторів. Отримавши такий продукт і користуючись спеціальними програмами, вони насичують його деталями – люками і лючками, дверцятами, замками, кронштейнами, релінгами, причальними кнагами та іншим, встановлюють консолі, захист від вітру, паливні баки, трапи, сидіння, проробляють шляхи видалення води від бризок, що іноді потрапляють у кокпіт. Усі деталі, декоративні також, припасовують одну до одної як у годиннику.
Залежно від моделі для основних елементів, що забезпечують загальну міцність, застосовують різну товщину металу – від 3 до 10 мм.
Метал ріжуть на плазмовому верстаті з ЧПУ, відповідно до програми з максимальним використанням площі листа і без його деформації.
Деталі передають на складання. Ті з них, що за проектом повинні мати жорсткості у вигляді гофри, подають на спеціальний верстат. За необхідності профіль гофри можна змінити. Зовнішню обшивку збирають у кондукторах, створених для кожної окремої моделі. Чистота кромок деталей, фаховість зварювальника забезпечують якість шва – необхідну глибину проварювання, постійність розмірів перетину, двостороннім проварюванням найважливіших ділянок. Для кожної деталі передбачені свої типи швів. Вимоги до них сконцентровані в Альбомі зварювальних з’єднань та Карті зварювання, розроблених в UMS спеціально для свого виробництва.
Значний обсяг зварювальних робіт викликає потребу в перевірці водощільності і, зрозуміло, якості з’єднань. Залежно від етапу корпус заповнюють водою або ставлять на воду. Головні зразки звичайно перевіряють прискіпливіше, користуючись рентгеном або за давніми рецептами гасом та крейдою. Щільність закритих об’ємів – повітрям під тиском. Хоча при цьому важко встановити вплив майбутніх динамічних навантажень, професійність проектувальників та виконавців досі не давала приводів до зауважень від споживачів.
Відповідно до проекту закриті об’єми усіх моделей наповнюють спеціальним матеріалом, який, розширюючись, заповнює відповідний об’єм, щільно прилягаючи до металевої конструкції. Мета – забезпечення плавучості, зменшення шуму на ходу і підвищення місцевої жорсткості для зменшення деформацій.
Після цього й починають насичувати корпус обладнанням та спорядженням. І треба зазначити – встановлення і приварювання виконано якісно, що можна помітити на самих деталях – сліди терпугів чи металевих щіток відсутні.
За бажанням можна придбати фарбовані і нефарбовані моделі, які також можуть мати графічні елементи на бортах.
Закоханість у сяючий метал не означає відмову у використанні склопластику. Багато хто із споживачів вважає, що вкладений у металевий корпус склопластиковий кокпіт, створює приємніший інтер’єр. UMS йде назустріч і таким побажанням, і відтворює їх у моделях наданим індексом PL.
Склопластикове виробництво не обмежене «водним» напрямком. З цеху виходять корпуси для пересувних кав’ярень, крила для човнових причепів, які також складають як для серійних корпусів, так і на замовлення – встановлюють платформи під квадроцикли, снігоходи.
Компанія UMS виготовляє до 300 човнів і катерів на рік, переважна частина з яких припадає на внутрішній ринок. Та певна частка, до третини, йде до Фінляндії, Швеції, Норвегії, Голландії і, навіть, Лівії! До речі, фінські тестувальники виклали свої враження після випробувань двох моделей UMS 550 та UMS 410 у № 12 за 2014 рік відомого фінського журналу Кipparі (Шкіпер). Видання спеціалізується на випробуваннях та порівнюванні зразків продукції, що надходить на скандинавський ринок. Випробувачі користуються сертифікованими приладами, перевіряють характеристики на п’ятьох напрямках руху відносно хвиль, і висновки їх достатньо об’єктивні.
В обидвох тестованих моделях відзначені міцність корпусу, якість виконання, високі ходові характеристики, економічність та ціна. Приємна оцінка від людей, що не люблять шпаклівки.
І дійсно катери фірми мають високі швидкісні характеристики, раціональне використання потужності встановленого двигуна, хорошу керованість на збуреній поверхні, забризкуваність навіть при висоті хвилі до 2 м майже відсутня – обводи та вдало розташовані бризковідбивачі залишають кокпіт сухим. Слемінг на бурхливій поверхні також практично відсутній.
Утримування на високому якісному рівні споживчих характеристик продукції досягають також завдяки спілкуванню та збиранню зауважень і побажань від дилерів та безпосередньо від споживачів. Цьому слугують і тест-драйви для дилерів і професійних тестувальників.
Новий модельний ряд UMS запропонований споживачу під назвою Tuna, – від назви відомої швидкої риби – тунця – сильної, вільнолюбної. Вдала назва.
Компанія UMS не зупинилась на виробництві прогулянково-рибальських катерів для широких верств споживачів, але й виробляє за власними проектами судна більших розмірів для потреб держави. Нею збудовано цілу серію патрульних катерів для прикордонників, гідрографічні судна. Та й зараз у планах – новий патрульний катер з водометними рушіями та швидкістю до 42 вузлів. Принагідно хочеться відзначити, що архітектура таких кораблів дозволяє створювати в таких корпусах після невеликих переробок комфортабельні, якщо не люксові, моторні яхти чи тендери.
UMS – фірма, що наполегливо працює над удосконаленням своєї продукції, доступністю для кожного потенційного споживача, бо тільки так можна забезпечити ясний та зрозумілий виднокруг.
Текст: Ігор Перестюк
Фото: Єгор Поліщук, Сергій Поліщук та з архіву UMS Boat