Секрети підводного живопису Олександра Бєлозора

share on:

У багатьох країнах світу активно працюють асоціації підводних художників. Але, зазвичай, митці роблять підводні світлини, а вже потім пишуть з них картини в майстернях. Однак фотографія не передає всієї краси, яку бачить людське око.

У світі лише двоє людей пишуть картини під водою систематично. Це – француз українського походження, кінооператор із команди Жака-Іва Кусто Андре Лабан (саме він започаткував підводний живопис) і українець Олександр Бєлозор.

UW-02Олександр Бєлозор народився 8 січня 1963 року в Чернігові, але виріс і закінчив середню школу в місті Борзна Чернігівської області. Фах художника здобув в Одеському педагогічному інституті. Нині Олександр Іванович живе в Києві. Він з дитинства цікавився кіномистецтвом, тож має друзів серед кіношників. У 2003 році Бєлозор зіграв головну роль художника Богомазова у фільмі «Художник Божої іскри».

«Людство поділяється на людей і сценаристів, – посміхається Олександр. – Сценарист пише в сценарії, що треба зробити, нерідко навіть не маючи уявлення, як це зробити».

У 2004 році Бєлозора запросили до роботи над фільмом «Портрет, написаний глибиною». Він розповідав про каскадера-підводника Володимира Карпичева, який влаштовував зйомки підводних епізодів у 72-х фільмах, зокрема в кінострічках «Людина-амфібія», «Пірати ХХ століття», «Акванавти», «В’язень замку Іф». Олександру доручили зіграти художника, який малює під водою. Бєлозор уже знав про француза Лабана, який займається підводним живописом, але із секретами його мистецтва не був ознайомлений. Довелося винаходити технологію підводного живопису самому.

Український художник, користуючись методом різних спроб, знаходив вирішення проблеми. Так, передусім Бєлозор ґрунтував полотно спеціальним водовідштовхуючим розчином. Тепер на нього можна накладати фарби під водою.

Проте до того художник жодного разу не занурювався з аквалангом. Бєлозора навчили основам дайвінгу протягом двох днів. Олександр написав під водою кілька картин, а фільм «Портрет, написаний глибиною» став призером міжнародного фестивалю в Антибі у Франції. Бєлозор розпочав регулярно їздити на підводні пленери.

Олександр Іванович заперечує, коли його називають підводним живописцем. Адже підводні картини є лише частиною його творчого доробку. На суходолі Олександр Бєлозор пише в різних жанрах і техніках. Він називає себе художником, відкидаючи прикметник «підводний».

Робота над картиною виглядає так: Бєлозор, одягнений у спорядження для дайвінгу, занурюється у воду з полотном, до рами якого прикріплено кількакілограмовий свинцевий вантаж, палітрою, мастихіном (вузенька лопаточка, якою розмішують і накладають фарби) і скринькою з фарбами. Він використовує звичайні олійні фарби на синтетичній основі: дорогі натуральні барвники в солоній воді псуються. Під водою діють зовсім інші фізичні закони – щільність середовища, переломлення світла, перспектива. Там кольори фарб видаються не такими, як на суходолі. Здається, ніби тюбик із жовтою фарбою зеленуватий, а з червоною – коричневий. Тому художник мусить вибирати барви фарб по пам’яті. На поверхні фарби знову набувають первинного кольору. Митець на вдиху видавлює чи змішує на палітрі фарбу, а на видиху пише. Тому що, коли він вдихає повітря, то відповідно починає підніматися від полотна.

UW-03

Художник пише на глибині від 5 до 25 і більше метрів. Він мусить розраховувати, скільки часу забере створення картини, щоб у балоні вистачило повітря для повернення; 40 хвилин підводної творчості минають немов 15. А на глибині повітря витрачається швидше, ніж біля поверхні. До того ж з великої глибини, наприклад 40 метрів, необхідно спливати повільно, щоб запобігти кесонній хворобі. Ще одна причина повільного підйому на поверхню – загроза пошкодження свіжих мазків на картині. З цією метою краще не підійматися з картиною в човен, а одразу виходити на берег.

Однак художник може працювати і далеко від берега. Течії діють, як вітер, а полотно спрацьовує, мов вітрило. Бувало, що Бєлозор випливав метрів за 60–70 від човна. Тоді він перевертався на спину, клав картину на живіт і гріб ластами.

Олександр Бєлозор пише в досить авангардному стилі. Під водою художнику важко бути реалістом.

Для підстраховки Бєлозора супроводжують 1-2 дайвери, він завжди бере із собою запасний балон. Якось група невтаємничених у підводне мистецтво дайверів дуже здивувалася, побачивши під водою Бєлозора з картиною в руках.

На березі Олександр Іванович опріснює картину водою з-під крана і сушить. Бєлозор пише картину цілком під водою, опісля нічого не виправляє та не додає.

Олександр Бєлозор малював на дні Чорного, Червоного і Адріатичного морів. Він зазначає, що підводний світ різних морів має різну кольорову гаму. Чорне море дуже брудне, часто штормить, глибше десяти метрів вода вельми каламутна. Взагалі, в морях глибше двадцяти метрів кольорова гама стає бідною, переважно синьо-зеленою.

Риби – цікаві створіння. Вони збираються зграйками навколо підводного художника і спостерігають за його роботою. Чорноморські рибки хапають шматочки фарби, які випадково зриваються з мастихіну, але потім випльовують їх. У Червоному морі Олександр Бєлозор плив дуже близько від великих хижих мурен. Художник порівнює підводних хижаків із собаками: якщо їх не дратувати, то вони не вкусять. В Адріатичному морі багато восьминогів. Їх ловлять для салатів. Сам Бєлозор підводним полюванням не цікавиться. Він пояснює, що шкодує вбивати рибу.

На дні морів багато затонулих кораблів. Наприклад, у затопленому під час Другої світової війни в Адріатичному морі кораблі в трюмі рядами стоять мотоцикли, інша техніка. На затонулих кораблях трапляються і людські кістки.

Олександр Бєлозор кавалер ордена «Кредо», а на міжнародному фестивалі підводного зображення «Срібна акула» в 2009 році отримав Гран-прі за кращу художню роботу. Нагороду українсько­му художнику вручив засновник під­водного живопису Андре Лабан.

Українець встановив два рекорди зі створення найбільшої підводної кар­тини.

UW-01

Неподалік від берега Ялти 5 серпня 2009 року Олександр Бєлозор на гли­бині 12 метрів зобразив на полотні розміром 70 на 100 сантиметрів зато­нулу баржу. Це була найбільша карти­на, створена під водою. Досягнення Бєлозора занесено в Книгу рекордів України. А 18 грудня 2010 року Олек­сандр Бєлозор встановив новий ре­корд, занесений у Книгу рекордів Гіннесса. Український митець у Хур­гаді, у Червоному морі, на глибині 26 метрів, написав на полотні розміром 80 на 100 сантиметрів затонулий вій­ськовий корабель.

Можновладці на Карибських ост­ровах, дізнавшись про підводний живопис українського художника, за­просили його до себе, щоб він відобразив красу їхнього краю. Квитки оплатили і приймали просто фантас­тично. Олександр Іванович взяв із собою доньку, яка гарно володіє ан­глійською мовою і була у тата перекла­дачем.

В Україні роботи Олександра Бєлозо­ра експонувалися в Києві, Сімферополі, Славутичі і Чернігові, а за кордоном – у Німеччині, Росії, Франції, Чехії та Япо­нії. Його картини зберігаються в при­ватних колекціях по всьому світу. А художник продовжує творити на сухо­долі і під водою.

На рахунку Олександра Бєлозора вже дві з половиною сотні занурень і понад сто підводних робіт.

Олександр Бєлозор відзначає, що підводний світ – це космос на нашій планеті.


Текст: Анатолій Збаровський
Фото: Михайло Семенов