Всі чули міф про десятилітню подорож Одіссея на своєму невеликому човні, в якій він зустрічався з різними міфічними істотами. Одними з них були сирени, перед співом яких ніхто не міг встояти. Та наш герой не збився з курсу – він наказав прив’язати себе до щогли корабля, а гребцям закрив вуха, щоб вони не припиняли гребти…
У Лондоні 23 листопада 2018 року пройшла конференція Black Sea MAP так званого «Чорноморського проекту», де археологи зробили сенсаційну заяву, що знайшли затонулий корабель, такий як у Одіссея. Вуглецевий аналіз встановив, що залишкам 2400 років і це найстаріший у світі корабель, що так чудово повністю зберігся. Навіть щогла залишилась на місці і деякі снасті теж уціліли. Можливо це сталося завдяки специфічним властивостям Чорного моря. Справа в тому, що на глибині більше ніж 150 м через великий вміст сірководню немає кисню і жодні мікроорганізми там не можуть вижити, тому дно перетворилося на справжній цвинтар стародавніх човнів. Усього за час проекту знайшли близько 60 суден різних періодів…
У вересні 2017 року дослідники знайшли дивні рештки невеликого судна, на перший погляд воно нічим не вирізнялось від подібних, але лежало на боці, не так як решта затонулих дерев’яних суден. Адже при зануренні човни перевертаються на кіль і майже всі знахідки залишилися у правильному положенні. Керівник досліджень одразу зацікавився знахідкою, тому що щогла була занадто зміщена в носову частину, було мало банок для гребців, але вони теж стояли на своїх місцях, а от форми стерна не було видно. Було прийнято рішення зробити невеликі розкопки за допомогою глибоководної помпи і оглянути форму стерна, щоб порівняти з римськими і середньовічними човнами, які знайшли за час експедиції. Це і стало ключовим моментом. Як тільки відкрилася прямокутна форма пера стерна, настала невелика пауза і майже одночасно керівник експедиції Джон Адамс та його заступник і права рука Крум Бачваров вигукнули: «Це ж човен з грецької вази Лондонського музею, де зображено міф про зустріч Одіссея із сиренами!»
Раніше вважалося, що подібні зображення човнів такої форми зі зміщеною щоглою в ніс – це просто уява художника і насправді так не могли будувати судна. Та знахідка в Чорному морі змусила змінити уявлення про кораблебудування і судноплавство стародавнього світу – саме так і заявив професор Джон Адамс. Форма стерна знайденого човна така сама, як на грецькій вазі того ж періоду. І румпелі дивляться в бік корми, про це конструктивне рішення йдуть суперечки: воно вважалось не функціональним і неможливим, а от тепер ми бачимо справжній човен, на якому збереглися навіть канати, якими кріпилися два рульові стерна, де румпелі так і залишилися на своєму місці в момент, коли судно затонуло. Це реальний корабель і це беззаперечний аргумент.
Так співпало, що Чорне море береже таємниці вітрильників, що затонули більше ніж 2500 років тому – воно стало таким собі холодильником для збереження деревини. І чим древніший човен, тим він краще вцілів, бо всі кріплення дерев’яні. А от кораблі пізнішого періоду вже мали металеві цвяхи, скоби та болти і з часом метал проіржавів, тому обшивка просто осипалася. Це ще одна причина того, що цей стародавній човен так ідеально зберігся.
Човен завдовжки трохи більше 20 м – це було звичайне торговельне судно того часу. Звісно, його детально відсканували і заміряли для подальшої документації. Воно лежить на глибині близько 2 км, і поки що човен піднімати не планують. Адже не тільки підйом буде занадто дорогим, а й подальше консервування деревини. Після довгого перебування у воді деревина втрачає свою структуру, клітини насичуються водою і після раптового висушування просто руйнуються і перетворюються на порох. Тому, консервуючи дерев’яні рештки, необхідно зробити заміщення води в клітинах на інший заповнювач, що не дасть зруйнуватися волокнам і найдешевшим таким розчином є поліетиленгліколь. Новітні технології дозволяють відтворити детальну фотограмметрію судна і надрукувати модель на 3Д принтері. Саме ці моделі найбільше зацікавили відвідувачів конференції. Їх із задоволенням розглядали і діти, і дорослі. Та чергу зібрали окуляри з віртуальним туром затонулим кораблем Одіссея. Всі, хто хотів відчути себе підводним археологом, приміряли VR-окуляри і провели власне дослідження…
Для відвідувачів влаштували презентацію з відчуттям присутності. Вся команда, яка працювала на сучасному кораблі-досліднику HAVILA SUBSEA, із задоволенням розповідала і показувала відвідувачам свої знахідки. Міжнародна команда дослідників представлена вченими з Британії, США, Болгарії та Швеції.
Польові роботи велися всього місяць, а тепер необхідно провести титанічну роботу над написанням і публікаціями результатів. Аналіз і написання статей займає найбільше часу в обробці отриманої інформації. Ми з нетерпінням чекатимемо на висновки вчених.
Протягом усіх досліджень на науковому судні велися зйомки фільму кореспондентами BBC. Саме корабель, як у Одіссея, цікавив журналістів найбільше, тож згодом у студію для інтерв’ю запросили професора Крума Бачварова, поки керівник досліджень Джон Адамс проводив прес-конференцію для решти журналістів. Ввечері після прес-конференції в Британському музеї провели презентацію фільму, який безперервно знімали працівники ВВС. Нам показали не тільки роботу археологів, а й їхні плани на майбутнє. Звісно можна тільки сподіватися на продовження та детальніше вивчення кораблів і човнів. І може ми ще почуємо, які нові таємниці відкриє Чорне море…
Текст і фото: Ольга БАЧВАРОВ
3D макети моделі: Black Sea Maritime Archaeology Project