Норвегія – стрімкі гори, прорізані мереживом проток – фіордами різної ширини та глибини, з багатою підводною флорою і фауною. Гори міцні, протоки глибокі, але все ж діяльність навіть надобережних до природи норвежців впливає й на них. Саме тому окремі райони фіордів разом із берегами взяла під своє крило всесвітня організація із захисту спадщини людства – ЮНЕСКО.
Один із таких куточків – південне відгалуження Согнефіорду, який безпосередньо сполучений з океаном і знаходиться дещо північніше міста Берген, простягаючись досить далеко на схід. Вузеньке відгалуження фіорду спрямоване на південь, поблизу міста Стіген, поділене на два рукави, один з яких закінчений у місто Гудванген, а другий – у місто Флам. Останнє сполучено із столицею країни Осло. От цей район і взято під охорону, щоб сотні й тисячі туристів могли насолоджуватись незбуреними цивілізацією краєвидами сьогодні та в майбутньому.
Активна фаза зменшення впливу людської діяльності на природу була розпочата у 2015 році введенням в експлуатацію в Согнефіорді судна Ampere з літієво-іонними акумуляторами ємністю 1000 кВт.г для живлення двох 450 кВт електромоторів. Судно робило 34 кругові 20-хвилинні рейси на день на маршруті 3,5 милі, поповнюючи заряд протягом 10-хвилинних стоянок. Було підраховано, що експлуатаційні витрати були зменшені на 80, а викиди на 95 відсотків. А корабельня Fjellstrand, будівник цього судна, отримала після цього понад 53 замовлення на судна різного призначення.
Компанія The Fjords, яка обслуговує і місцеве населення, і численних туристів, доклала зусиль, аби якнайменше впливати на оточуюче природне середовище. Вона збудувала два судна з електродвигунами, а також станцію підзарядки акумуляторів.
Обидва судна створені корабельнею Brodrene AA (місто Гайєн) за проектами фірми Seasight design, яка визнана світовим лідером у проектуванні та будівництві швидкохідних пасажирських поромів та й інших суден із карбону.
Побудову першого – Vision of the Fjords, було розпочато (буд. № 283) у 2014 році, а завершено за два роки. На міжнародній виставці із судноплавства у Гамбурзі його було відзначено як «Судно року 2016». Цікаво вирішений його екстер’єр – зигзаг (кут 4,5 градуса) білих пандусів має нагадувати схили оточуючих кам’яних велетнів (до речі, подібний до вирішення екстер’єр має будівля оперного театру в м. Осло). Дизель-електрична силова установка складається з 2 дизелів MAN потужністю 749 кВт та двох електромоторів OSWALD PM потужністю по 150 кВт. Ємність акумуляторів становить 2×300 кВт.год. Досвід, отриманий при експлуатації судна, схилив керівництво компанії до будівництва ще одного судна, такої ж величини, але з іншою рушійною установкою. Це означало остаточну відмову від двигунів внутрішнього згоряння, завдяки чому такі звичні складові, як шум та вібрація, залишались у минулому. Пасажири могли милуватись природою, вільно пересуватись по судну вздовж і впоперек, розглядаючи береги і вслуховуючись у вікову тишу.
Таке судно – Future of the Fjords, було передане замовнику 2 травня 2018 року і вже із середини місяця стало на лінію.
Власник The Fjords та оператор Flam – компанії, що зарекомендували себе відповідальним ставленням до навколишнього середовища, і немає сумнівів, що судно відповідатиме усім правилам і постановам щодо безпеки та охорони середовища.
Відповідно до правил, розроблених DNV GL (норвезьке класифікаційне товариство) у 2012 році, у яких звернуто увагу на безпеку акумуляторів (можлива пожежа та електрична небезпека), їх ємність і придатність, необхідно контролювати, періодично перевіряти та встановлювати в окремих приміщеннях.
Досвід експлуатації першого судна і відмова від допоміжних теплових двигунів змусили різко збільшити ємності акумуляторів – нове судно повинно було долати 30-мильну відстань зі швидкістю 16 вузлів і лише після цього мало б ставати на підзарядку. «Прийняття концепції Seasight design – це крок вперед і будівництво судна для пасажирів без жодних вихлопів є черговою вершиною в історії нашої компанії та підтвердженням, що ми входимо у «безвихлопне» майбутнє», – сказав Тор Оевін (Tor Oeyvin), головний виконавчий директор корабельні Brodrene AA. З ним погоджується Ролф Сандвік (Rolf Sandvik), головний виконавчий директор судноплавної компанії The Fjords: «Vision of the Fjords став важливим кроком у нашому розвитку, але ми бажали замінити дизель-електричну установку чисто електричною, щоб позбутися вібрації та забруднення повітря, дати можливість пасажирам так наблизитись до природи, як це було недосяжним до цього часу. Future of the Fjords – це справжнє досягнення!»
Корпус. Карбонова тришарова конструкція міцна (застосовано матеріал Diab та cмолу Polynt) і при мінімальному наборі забезпечує необхідну поздовжню та поперечну жорсткість, з успіхом протидіє скручуванню. Одночасно вона дещо легша – до 50% за конструкції звичайних суден подібних розмірів. Менша маса – менші експлуатаційні витрати, менший водообсяг, менші витрати енергії для досягнення запланованої швидкості і менший вплив на оточуюче середовище. Схема катамарана забезпечує необхідні площі палуб, остійність, а форма підводних частин спрямована на якнайменше хвилеутворення, яке також впливає на заповідні береги (цей відомий факт особливо стосується великих суден). Горизонтальний кліренс досить великий (7,3 м) і можна не очікувати неприємної фази інтерференції носових хвиль. Носова частина моста, в передній частині якої встановлено прожектори, підсилена об’ємною поздовжньою балкою, яка вочевидь спроможна зменшити вплив хвиль на місток за погіршення погоди. Кормові частини обох корпусів виконано з напівтунелями, які дозволяють використовувати ефективні гребні гвинти без значного збільшення углибки.
Рушійна установка, зрозуміло, складена з потужних батарей акумуляторів від фірми LG Chem, адаптованих до морських умов, та двох електромоторів, кожний з яких через редуктор Servogear Ecoflow обертає 4-лопатевий гребний гвинт регульованого кроку (ГРК) діаметром 1475 мм (діаметр гребного вала – 100 мм). Гвинтомоторна група та відповідні системи встановлені фірмою Servogear. Застосування ГРК та прийнятих рішень щодо корпусу та гвинтостернової групи дозволяє сподіватись на 30% зменшення витрат енергії (теоретично, порівняно з витратами звичайного судна подібного призначення). І ще раз нагадаємо про відсутність шуму та вібрації, чим характерні моторні судна. Одночасно звернуто увагу на добір гвинтів, форми корпусу і швидкостей – побіжне ставлення до цього може спричинити появу і вібрації, і шуму на певних обертах. ГРК здатні трохи компенсувати подібні явища. Майже на транці встановлено два штовхачі, які дозволять і такому судну, як катамаран, не дуже охочому до поворотів, розвертатись буквально на місці.
Акумулятори поставлені фірмою LG Chem і адаптовані до морських умов компанією ZEM.
Компанія Westcon Power & Automation встановила все електрообладнання, включно із двома прожекторами, необхідними в умовах нічних рейсів, і забезпечила інтегрування відповідних систем та умов для накопичування енергії.
Загальне розташування. Пороми – судна, які працюють на коротких дистанціях, а обидва, які розглядаємо, специфічні – обслуговують туристів в екозоні. Туристи основну частину рейсу перебувають назовні, а на випадок негоди можуть відпочити у салонах, розташованих на двох палубах. Внутрішнє сполучення між ними забезпечує трап, встановлений майже в центрі судна. Салони обладнані м’якими, досить вільно розташованими диванами та іншими меблями, створеними саме для цього судна. Є на борту невеликий ресторан, магазин та необхідна кількість туалетів. Основні входи/виходи до/із салонів сполучають їх безпосередньо з відкритими палубами.
Використання вуглепластику вплинуло на просторове вирішення інтер’єру – пандуси стали його частиною як елементи поздовжньої міцності та забезпечили в деяких місцях додаткове освітлення.
Стернова рубка на 3 робочих місця – в носовій частині надбудови, приміщення для відпочинку екіпажу, обладнане безпосередньо за нею. На рубці встановлено дві антени РЛС та кілька штирьових.
Рятувальне обладнання складається з 4 надувних плотів та надувного човна «Зодіак».
Палубне обладнання. По периметрах палуб та пандусів встановлено жорстке леєрне огородження. Для причальних операцій є 8 кнехтів – по 4 в носовій та кормовій частинах судна. Для виходу на берег на верхній палубі обладнано три місця для укладання сходнів.
Другим вагомим елементом захисту природи і пасажирів є створений корабельнею та судноплавною компанією Power Dock. Ця склопластикова споруда, довжиною 40 м і шириною 5 м, повинна бути розташована у м. Гудванген. Основне призначення – поповнення ємностей батарей рейсового судна не більше ніж за 20 хвилин, для чого й призначена батарея акумуляторів ємністю 2,4 МВт.год. Протягом дня вона буде з’єднана з місцевою електромережею, до якої однак не можна безпосередньо підключити електросистему судна. Крім цього, причал матиме запас пального для звичайних суден (42 м3), зможе відбирати із судна до 20 м3 сірих вод та передавати їх на берег для утилізації. А це означатиме ще один рівень захисту ділянки, яку патронує ЮНЕСКО. За необхідності док може бути переставлений в інше місце.
У травні 2018 року Парламент Норвегії прийняв постанову, щоб не пізніше 2026 року створити першу в світі контрольовану зону, вільну від вихлопів, яка покривала б усі фіорди, а їх 1190. Складна справа, за даними Норвезького Інституту Аеронавтики, Гейрангер-фіорд щоденно відвідують від 3 до 5 великих туристичних суден із 30 000 туристів, створюючи атмосферу, що нічим не поступається повітрю Лондона чи Барселони. Адже якщо у 2000 році кількість туристів становила 200 000 на рік, то сьогодні це майже 700 000, а через 40 років очікують на втричі більшу кількість. Будівництво майже 60 нових екологічно чистих суден вирішить цю проблему й одночасно дасть поштовх промисловості, торгівлі, будівництву та ширшій зайнятості населення.
Норвезька Асоціація Судновласників, йдучи назустріч вимогам Паризької конференції з питань змін клімату, сподівається, що новий флот наполовину зменшить небезпечні викиди до 2050 року, а ще через півсторіччя повністю позбудеться їх.
Поки ми знайомимося з уже існуючими екологічними суднами, у м. Батамбан (Філіппіни) продовжують будувати новий катамаран, який посилить екофлот компаній The Fjords та Flam.
Збереження природи набуває все більшого значення і зусилля на цьому шляху з боку норвежців можна тільки вітати.
Текст: Ігор Перестюк