Якщо поглянути на мапу столиці Німеччини, то в око впадає значна кількість синього кольору: ріки Шпрее та Гафель, озера Тегель, Ванзее, Мюггельзее, безліч каналів, приток менших річок та озер. Звичайно Берлін з його захоплюючою історією, архітектурою, насиченим культурним та нічним життям притягує безліч туристів. Водойми міста не користуються у них такою популярністю, бо навіть не всі місцеві мешканці усвідомлюють, як багато в Берліні та його околицях води. Щорічне бот-шоу Boat & Fun Berlin, яке цього року проходило з 26 до 29 листопада, має, як стає очевидно вже із назви виставки: «Човни та розваги», одним із завдань популяризації водного відпочинку в Берліні.
Берлінське бот-шоу не входить до найбільших у світі чи Європі, але має напрочуд давню історію. Перші виставки яхт та човнів у столиці Німеччини проходили ще 160 років тому, адже відпочинок на воді та вітрильництво були одним з хобі кайзера Вільгельма І. Сучасне Boat & Fun важко назвати правонаступником кайзерівських яхтових шоу, адже, незважаючи на свій поважний вік, більшість відвідувачів виставки молодь та люди середнього віку зі своїми демократичними поглядами на відпочинок на воді.
Всього цьогорічне бот-шоу за 4 дні відвідало близько 40 тисяч осіб. Подивитися було на що: більше 700 учасників із 15 країн розташувалися в 11 виставкових залах. У порівнянні з минулим роком зросла кількість як відвідувачів, так і учасників, на 30% збільшилась кількість моторних човнів, а в сегменті моторних та вітрильних яхт розміром більше 35 футів зростання становило 50%.
Можливо кількість відвідувачів і не вражає з першого погляду, проте, за словами Даніеля Барковського, одного з менеджерів проекту, справа не в кількості, а якості споживачів. Берлін – великий постійно зростаючий мегаполіс, один із бізнес-центрів Європи, тому не дивно, що щороку популяція столиці Німеччини зростає і за рахунок бізнес-міграції. Молоді й успішні, новоспечені та корінні берлінці мають високу стабільну зарплатню і широке коло хобі, до яких входить і відпочинок на воді. Саме ці люди становлять левову частку аудиторії Boat & Fun. З іншого боку, створити образ пересічного відвідувача виставки досить важко: справа у різноманітності тем, представлених у різних залах виставки, вона справді демонструє «все для всіх».
Найбільш представленим сегментом на цьогорічному берлінському бот-шоу були моторні яхти та човни, які зайняли майже три виставкові зали. Не обійшлося і без прем’єр. Вперше, після презентації на домашньому дні відкритих дверей, на широкому загалі з’явилася нідерландська моторна яхта Linsen Grand Sturdy 350 AC довжиною 10,7 м із зовнішнім відкритим постом керування. Корабельня з Данії De Boarnstream вперше продемонструвала на виставці моторну яхту Boarncruiser 1100 Sedan, польська Delphia показала нову модель лінійки моторних човнів Escape – 1100 S з двома двигунами. Поруч розташувалася ще одна новинка – моторний «вікенд-бот» із відкритим кокпітом та просторою носовою каютою DaVinci 32 родом з Гааги. Ще однією новинкою, презентованою на Boat & Fun, став німецький моторний човен B1 Yachts Commander 10.0. Найбільшою моторною яхтою виставки була Prestige 450 завдовжки 14 м.
Оскільки значна кількість відвідувачів виставки лише робить перші кроки в напрямку судноводіння, гідом для них стала церемонія нагородження відзнакою Best of Boats («Кращі з човнів»), яка пройшла в перший день роботи виставки. Незалежне журі, що складається з представників 15 спеціалізованих видань з 14 країн, протягом сезону протестувало 260 різних моторних яхт з 19 країн. Нагорода вручалася в 4 категоріях: «Кращий човен для новачків», «Кращий човен для розваг», «Кращий човен для сім’ї» та «Кращий човен для риболовлі».
Кращим човном для новачків став польський Parker 630 Sport. За словами Домініка Саландра, шеф-редактора французького журналу Youboat, журі віддало свій голос за «Паркер» тому, що цей моторний човен найкраще поєднує в собі такі критерії, як сучасність, легкість керування та приваблива ціна, а отже, ідеально підійде для тих, хто бажає придбати свій перший плавзасіб.
Кращим сімейним човном було визнано Jeanneau Leader 36. «Ця яхта вдало поєднує спортивну та сімейну сторони. Вона може похвалитися сучасним дизайном, високою маневреністю та усіма атрибутами, що необхідні для комфортного перебування на борту протягом кількох діб» – таку оцінку переможцю на церемонії нагородження дав Альфред Боер, який проводив ходові випробування яхти для бельгійського журналу Varen та нідерландського онлайн-видання Yacht View.
У категорії «Кращий для розваг» нагороду було віддано Axopar 28 з Фінляндії. Ян Сйолунд, шеф-редактор фінського журналу Venemestari, пояснив рішення журі багатофункціональним концептом моделі: до вибору клієнта одразу 5 варіантів компонування кокпіта.
Кращим рибальським човном став американський Boston Whaler 270 Dauntles. За словами Джуліана Вішнівца, шеф-редактора словенського журналу Val Navtica, модель зі США отримала нагороду тому, що дизайнерам вдалося зберегти традиційний шарм рибальського човна, поєднуючи його із сучасними вимогами до комфорту.
Вперше Best Of Boats Award була вручена на Boat & Fun два роки тому.
У найбільшому залі бот-шоу розташувалися вітрильні яхти, при чому чи не половину експозиції займали представники різноманітних спортивних вітрильних шкіл, яхт-клубів та асоціацій різних класів яхт: де-не- де виднілися новенькі «Оптимісти», «Лейзери», «Зіркові», 49-er та інші олімпійські і неолімпійські класи. Одразу стає зрозуміло, що вітрильний спорт дуже популярний та масовий у Німеччині. Були спорт-боти і більшого розміру: різні моделі американських корабелень Melges та J-Yachts. Та й загалом найбільше на виставці було саме перегонових дейселерів та крейсерсько-перегонових яхт середнього розміру, серед яких одразу впадав у око тримаран Dragonfly 25 та дві моделі сучасних перегонових яхт з повністю дерев’яними корпусами невеликої місцевої корабельні Bootswerft Сhristen. Найбільшою вітрильною яхтою, продемонстрованою на виставці, була Bavaria Vision 42 довжиною 12,8 м.
Душею цьогорічної Boat & Fun можна сміливо назвати павільйон Classic Berlin. Він зібрав поціновувачів та майстрів класичної корабельної справи. У залі були розташовані фірми, що займаються реставрацією ретрояхт та моторних човнів, саме вони можуть надати нового життя старенькій Riva 1970-х років або дерев’яній вітрильній яхті 1950 року будівництва. Окрім реставраторів експозицію складали корабельні, що будують нові плавзасоби за автентичними кресленнями класичними методами. Саме тут розташувався і стенд української компанії NeoBoat із Броварів. Представлені каное та каяк, виготовлені повністю вручну з деревини дорогоцінних порід за історичними кресленнями, викликали неабиякий інтерес у місцевої публіки. Багато відвідувачів цієї зали були поціновувачами яхт із дерева й схвально оцінили роботу броварських корабелів. Високу оцінку вони отримали й від колег-професіоналів. Доповнювала експозицію виставка ретроавтомобілів, а шляхетний настрій підтримувався чималою вибіркою експортерів і виробників віскі та вина, які знаходились у цьому ж залі.
Найяскравішим, галасливим та мокрим був павільйон, присвячений екстремальному спорту на воді та дайвінгу. Промокнути в ньому було дуже легко, адже посередині розташувався величезний басейн із тросовою системою для вейкбордінгу. Прямо в павільйоні можна було спробувати себе в цьому виді екстремального спорту, а також навчитися плавати на SUP-дошці (від англ. Stand-up paddling – веслування стоячи). Для більш досвідчених був проведений турнір із SUP-поло, також під час виставки в басейні пройшов видовищний фінальний етап німецького чемпіонату з вейкбордінгу. Інша частина павільйону була заповнена спортивними та туристичними каяками. Цікаво, що випробувати їх можна було в сусідньому трохи меншому за розміром басейні. Увагу привертали каяки американської фірми Hobie: всі представлені моделі одномісних та двомісних каяків додатково обладнані педальним механізмом, що стає у нагоді при тривалих запливах. Фірма також виготовляє вітрильний каяк-тримаран з педальним механізмом і системою швидкої закрутки вітрила, таким чином впоратись із ним зможе навіть людина, що ніколи до цього не вітрилила. Цікавинкою дайверської секції був облаштований у старому вантажному контейнері басейн для пірнання. Стінки контейнера були замінені на скляні панелі для кращого огляду. Сусідній павільйон був присвячений рибальству.
Окрема зала поєднала в собі майстерню, де проводились майстер-класи з різних видів ремонтних та оздоблюваних робіт із корпусами яхт, та секонд-хенд ярмарок, на якому кожен зареєстрований учасник за певну суму міг виставити свій плавзасіб на продаж. Причому торговельну роботу можна було доручити спеціальним фірмам-посередникам або займатися нею власноруч. Запам’яталася історія одного з учасників секонд-хенд маркету, який після продажу свого старого моторного човна купив уже нового в сусідньому павільйоні.
Також у межах Boat & Fun вперше було проведено виставку автомобілів Autogate Berlin. Загалом на ній було продемонстровано 200 моделей автівок, здебільшого європейських: 19 з представлених моделей були обладнані спеціальною комплектацією для перевезення трейлерів для яхт.
На наступний сезон берлінська виставка має оптимістичні плани: зростання продовжуватиметься.
Переглянути фотозвіт з виставки Boat & Fun Berlin 2015.
Текст: Єгор Поліщук, фото автора